Ovissheten och livet

Idag läser jag om bröstcancer i SvD..

De skriver om ovissheten och om tjejen som har klarat första året..

Den första artikeln handlar om ovissheten efter det att man har fått en cancerdiagnos och kommit så långt att livet ska börja igen..

Den som en gång fått diagnosen cancer glömmer inte. Varje gång det gör ont i kroppen på ett sätt som känns ovant så är oron där. Har jag fått metastaser i skelettet nu?

Det är nu som ovissheten kommer.. man träffar kanske bara doktorn en gång om året i fortsättningen och man är ”utslängd i samhället. och det är nu cancerfonden och dess personal genom telefonsamtal eller mail kan hjäpa till..

Även när behandlingen är avslutad kvarstår oron. Ovissheten kan Elizabeth Johansson och hennes kollegor inte råda bot på.

– Vi kan lämna information och till exempel berätta att risken för återfall minskar vartefter tiden går. Men deras rädsla är ju befogad.

Om man då frågar Elizabeth vilket som är svårast så svara hon så här:

– Det är svårt är man pratar med någon som är väldigt ledsen, någon som just har förlorat en nära anhörig. Sedan lägger man på luren och vet inte hur det går. Det skulle vara skönt att kunna följa upp de samtalen.

Så vet ni med er att ni har ringt dit.. ring en gång till och tala om hur det har gått… det hade uppskattats vad jag förstår..

När det gäller den andra artikeln så håller jag med helt och hållet…
Förutom detta som gör att jag blir ledsen:

Efter cellgiftsbehandlingarna, skulle få cellgifter, nästa omgång cellgifter, gravid igen efter cellgiftsbehandlingarna

Jag kan inte förstå att det ska användas så flitigt.. det är ju så fel..
Pratade med cytotjejen om detta när jag fick cyto igår.. och hon säger ju att det inte är gift.. det är hämmare.. man hämmar cellernas tillväxt.. inte förgiftar dem…
Fast en del cyto är så stark att man måste ha skyddskläder när de blandar den.. och tills den går in i kroppen.. men det är inte GIFT.. det är BEHANDLING.. det är skillnaden på liv och död..

Om du vill leva.. vill du då ta en massa gift?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Depeche Mods sångare sjuk i cancer

Redan den 8 juni ska turnén dra igång igen.. fast Dave Gahan har opererats för en elakartad tumör i urinblåsan.. vet ni vart metastaserna sätter sig efter en urinblåsecancer… jo.. i hjärnan..

Tumören beskrivs som elakartad men har opererats bort. Enligt läkarorder måste Gahan vila fram till 8 juni då turnén kommer att återupptas i Leipzig.

Får han ingen behandling, mer än opertionen, så har han haft en jävla tur…

– Vi är såklart oerhört lättade att Gahan har blivit frisk och över bekräftelsen att spelningen på Arvika blir av som planerat, säger Olov Hallberg, huvudansvarig Arvikafestivalen i ett pressmeddelande.

Hur fan kan man säga att någon är frisk.. efter att ha plockat bort en elakartad tumör.. den personen kan inte mycket om cancer..

Så fortsätt nu att skänka pengar till cancerfonden.. min insamling finns till vänster och Davids insamling till barncancerfonden finns där också…

För nu är det väl slut med cancerdiagnoser tycker man…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Min framtid och dagens artiklar..

Idag mår jag sådär… För idag är det kissetablettsdag och då får jag springa lite oftare och det är ju inte så där jättekul.. men den funkar så jag fortsätter..

Fick veta lite av cytotjejerna om hur framtiden ska se ut…
Jag har en omgång kvar.. alltså 3 veckor cyto och sen ska jag iväg och göra en CT (det sas det i alla fall).. och sen ska jag träffa onkologen (ryser lite)… och utifrån vad som syns på CTn så ska min framtid bestämmas.. cytotjejen sa till mig att jag skulle vara beredd på en likadan kur som jag har gjort.. alltså 3 cyto och en vilovecka gånger 3.. för att de ska vara på den säkra sidan.. att allt är borta….

Så det är bara att ställa in sig på detta… så nu vet ni vad jag gör i sommar…

Dagens Artiklar i stort
Gröna apor i japan
SB 12 kan förlora 400 000 om de inte kan bevisa att man får fräsch andedräkt i 12 timmar..
Fiolhoben spelar Smurfmusik..
Jag ska ut och se om det är filminspelning någonstans.. jag tar kameran med mig ifall..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,