Tankar kring bloggandet ur min synvinkel

Kriss det där funderaren.. Kom med en massa frågor igår om bloggandet..
Jag var på tok för trött och dessutom hade jag druckit några öl, så jag kände att om jag svarar på dem då så kommer det att bli jättefel.

Därför tog jag och gjorde enkäten idag i stället..

Så här har ni Pysans enkät om bloggning (Edit: Detta skrev jag när jag bara hade AB bloggen, så mycket av detta är hämtat därifrån)

  • Varför började du blogga?
    För att jag mådde dåligt just vid den tidpunkten av mitt liv. Var tvungen att få ur mig alla tankar som gnagde just då.
  • Har du bloggat på andra ställen?
    Nej.. och det vill jag inte heller.. trivs bra på Aftonbladets bloggby.
  • Har du fler än denna blogg?
    Nej…
  • Vad vill du egentligen med din blogg?
    Från början för att få ut mycket av min oro och ovissheten kring min knöl i bröstet. Att det sen visade sig vara cancer så tänkte jag att jag fortsätter skriva om hur det är att ha bröstcancer.. att det sen har blivit betydligt mer om min vardag och även en hel del annat kunde jag inte hjälpa.. det bara blev så… Så nu är det väl en blogg som alla andra.. Temat fortfarande är ju min cancer.. men att det sen har kommit in andra funderingar och humor och diverse.. får jag ju tacka alla andra medbloggare för.. det är ju för att man läser andra bloggar som man gör inlägg.. (denna enkät är ett mycket bra exempel på detta).
  • Vilka bloggar läser du mest när det gäller andra bloggar?
    Alla mina favvisar.. till kaffet på morgonen. Sen läser man någon kommentar av någon annan eller man får en kommentar av någon som man inte har läst.. då går jag dit och läser.. gillar jag det så gillar jag det.. och då kan det hända att den blir en vavvis… eller en som ligger bland bloggarna jag läser varje dag…
  • Vilka bloggar är du minst intresserad av?
    De som genom sina ord och tankar fängslar mig.. är mycket, mycket selektiv.. det är inte alla som hamnar på min blogglista inte.. Tyvärr.. det finns säkert jättemånga underbara bloggar som man tyvärr aldrig hittar.
  • Vad tycker du om att få eller inte få kommentarer?
    Jag gillar att få kommentarer.. att jag sen kan vara dålig på att svara på dem skyller jag på min trötthet :o)
    Att få ge kommentarer är underbart.. det är det som skapar en dialog.. och man kan sitta och nästan chatta.. fast det är inte det som bloggen är fill för egentligen.. men nu blir det så.. och det är alltid kul…
  • Vilken typ av kommentarer vill du ha?
    Beror på vad inlägget handlar om. Skiver jag om min cancer så kan jag behöva uppmuntran.. för det är jobbigt med sjukhusbesök och behandling.. skriver jag om orättvisor eller något annat så vill jag ha debatt.. gärna för och emot.. Skriver jag om något jag råkat ut för så är det kul att få höra liknande saker… Så positiva och negativa.. utan personangrepp och kränkningar…
  • Hur är du själv med att kommentera andra?
    Jag läser inlägg.. tänker till.. läser det gärna igen.. sen skriver jag en kommentar.. om jag känner för det.. för ibland så är det så att man håller med.. och så är det ett antal till som håller med.. och min kommentar hade blivit nummer 52 på att hålla med.. då skriver jag ingen.. är det däremot så att jag är först och reagerar på inlägget så försöker jag skiva ett…
    Att det ibland ”spårar ur” och blir jordgubbskrig och så.. är bara kul… Fast på något sätt så sker många av dessa små ”krig” hos Svava… :o)
  • När känns allt som bäst i ditt bloggande?
    Mycket svår fråga.. Får tänka ett tag…
  • När ogillar du bloggandet?
    När det blir fel.. när inte människor förstår vad det är man vill.. När de här krigen blossar upp.. När ”kriget” är över och någon kommer in någon dag efter och börjar blåsa på askan i hopp om att ”kriget” ska blossa upp igen…
  • Vilka funktioner saknar du i bloggen?
    Andra bakgrunder. Att kunna se vilka som är på bloggen. Andra visitkort. Någon form av att kunna skicka privata meddelanden direkt till bloggaren. Någon form av att kunna katogorisera sin blogg. Även den här funktionen att kunna se vem som varit inne på bloggen.. För om jag får tre kommentarer men 150 besök.. så blir jag nyfiken på de där besökarna.. vem är inne och läser min blogg. Den sista skulle vara bara för mig och min blogg… då kommer också det fram att jag kanske besöker bloggare A tre gånger men att jag besöker bloggar b 8 gånger på en dag.. kan vara mycket kul att se.. alla anonyma står ju då som ukjent..
    Och så vill jag inte att det ska vara en beta version.. utan bli en vanlig blogg…
  • Är bloggandet som du trodde att det skulle vara?
    NÄÄÄÄÄÄÄÄ.. det är mycket mycket roligare.. Jag trodde inte att det skulle bli så här privat.. eller att jag skulle få så många vänner och att det skulle bli så himla kul att blogga…
  • Tycker du mest om att läsa eller skriva?
    Både och.. jag gillar att skriva.. och jag gillar att läsa..
    Dessutom blir jag glad om jag ser att någon gillar det jag skriver.. och jag själv blir glad att läsa det andra skriver
  • Annat att tilläga? Nåt som upprör, stör, berör eller vad som helst?
    Ja.. jag har kommit på att Bloggbyn är som livet IRL.. glädje, sorg, orättvisor och så att vi blir glada och även att vi blir arga på varandra ibland.. fast inget är så svårt att det inte går att lösa…. med lite hjälp och bra kommunikation.

Ha det gött alla bloggvänner

5 svar

  1. After study a couple of of the blog posts on your web site now, and I truly like your method of blogging. I bookmarked it to my bookmark website listing and might be checking back soon. Pls try my web page as nicely and let me know what you think.

  2. Oh my goodness! a tremendous article dude. Thank you However I am experiencing problem with ur rss . Don’t know why Unable to subscribe to it. Is there anyone getting an identical rss drawback? Anyone who knows kindly respond. Thnkx

  3. I am typically to running a blog and i actually recognize your content. The article has actually peaks my interest. I’m going to bookmark your website and maintain checking for brand new information.

  4. Thank you for every other informative blog. Where else may I am getting that type of info written in such a perfect approach? I’ve a project that I am simply now operating on, and I have been at the glance out for such information.

  5. I just couldn’t go away your site prior to suggesting that I extremely loved the usual information a person supply on your visitors? Is going to be again continuously in order to investigate cross-check new posts.

Kommentera

