Sår

Idag skriver Rosa om sår. Olika sår!

Jag ska ta upp mina sår.. både mina ytliga och mina som inte syns.

Sår är ju så olika.. De läker.. fast ärret består.

Jag har några ytliga sår:

  • Är ”flintis” på ett ställe där jag blev hundbiten som 12 åring. Håret växer aldrig mer ut på den fläcken.
  • Jag har opererat bort 3 stycken fettknölar: En på låret, en på ovansidan av vänster arm och en på undersidan av vänster arm.
  • Jag har två fina nya ärr på min vänstra sida där port-a-cathen sitter.
  • Jag har ett långt.. där högra bröstet satt.
  • Jag har ett ärr efter en brännskada på vänster handled.
  • Jag har ett långt ärr på insidan av höger handled efter att ha skurit mig.
  • Jag har ett ärr efter det att jag blev myggbiten när jag var på Sri Lanka och sen fick jag rosfeber.

Mina ärr som inte syns är värre. För de förtränger man ofta och så plötsligt får man flashbacks och de poppar upp. Ofta när man inte anar att de ska komma och man har inte hunnit med att ställa sig i försvarsposition för dem. De bara kommer.. utan någon som helst varning. Det kan vara en handling eller ett ord som får en att plötsligt drabbas av sina ”onda” minnen.. eller om man läser något.. och då kommer klumpen i magen och så ramlar man ner i minnena..
Men några sår läker aldrig.. för man blir påmind om dem.. bara man slår upp tidningen på morgonen..

De inre såren jag vet och som hela tiden rivs upp (fast jag inte vill) kommer nu i en lista de också:

  • mobbningen (speciellt ord kan få mig att bli helt förstörd)
  • min mors svek
  • min fars svek
  • bröstcancern (jag lever nära den nu.. och det kommer jag att bära med mig resten av livet)
  • skilsmässan
  • min barndom

Nog om detta.. jag ska försöka att låta mina sår vara och att de läker någolunda bra.
Fast ärren kommer jag alltid att bära med mig.
En del ärr är fina och dem är jag stolt över.. en del ärr är fula och de försöker jag dölja.. djup!

Den ända som har fått se de flesta av mina sår och ärr är den älskade maken.. för det är han som får ta hand om mig när såret går upp..

Kommentera

