Sjukvården

Så har det hänt igen. Provsvar har blandats ihop. Denna gång är det en kvinna som har fått ett felaktigt cancerbesked.

Det är trist när det händer.

Jag ser det ur ett par olika perspektiv.

  • Sjukvårdens: Hur många patienter får inte vård per dag i Sverige per dag? Hur många provsvar är det inte som behandlas varje dag? Vet hur det har varit på de avdelningar jag har varit på och hur många prover vi tog bara på den avdelningen.
  • Den mänskliga faktorn: Alla kan vi göra fel. Läkare är också människor. Tyvärr är de inga övermänniskor och ibland blir det fel.
  • Media: Underbart. Nu får de något att skriva om hur dålig vården är och vad som kan ske. Men hur är det med statistiken? Det begås ett fel och detta skall tass upp direkt. Ja, jag tycker synd om kvinnan som har fått ett felaktigt diagnos. Detta måste sättas in i förhållandet om hur många som får diagnosen cancer. Tänk bara på bröstcancer. Det är alltså mellan 6000 – 7000 kvinnor varje år som får bröstcancer i Sverige. Då är det bara bröstcancer. Hur många andra cancerformer finns det?? Och så sker en felaktighet och detta drar media upp med stora chockrubriker.
  • Den lilla människan: Ja, jag tycker synd om henne. Det är inte kul att få ett cancerbesked och speciellt inte den typen av cancer de trodde hon hade drabbats av.

När en sån här sak händer så blir det mycket tankar. Tänk om jag egentligen är frisk men att de har blandat ihop mina prov med någon annan. Att det går omkring någon med en knöl som är cancer och min inte var det. Någon annan tror att den är frisk men har en knöl som inte är frisk och gör att personen kanske inte klarar livet!

När sånt här dras upp i tidningar så är det inte konstigt att sjukvården får en hel del skit. Men ändå.. man måste se det till den faktiska antalet patienter och hur många provsvar.
Allt måste ses ur olika vinklar.

Media har makt.
Det vi läser är sant?

Nä.. nu har Pysan snurrat in i en tankebana.. men ändå..

Ha det gött alla.. som läser min blogg.. det ska jag försöka ha

För idag är sista dagen med cortison.. bara två tabletter idag.. Underbart!

Kommentera

