Kvinnor och män

Idag skriver klimakteriekärringen om män och prostatacancer.

Det är aftonbladet som nu har startat en artikelserie om prostata cancer.
Den artikeln som gör att man som kvinna blir lite sur är denna.

Vi kvinnor då.. som får den hormonella bröstcancern.
Den jag har!

Det är alltså så att min tumör gillar mitt östrogen.
Vad får jag som 42 åring.. när mitt sexliv ska vara på topp??

Jag går in i klimakteriet ca 10 år innan den naturliga.
Vilket medför att jag blir sur och grinig.. eftersom det inte är naturligt.
Jag får mina svettningar som naturligtvis inte kommer när jag vill, utan kan komma i kön på ICA, på bussen eller när jag helst inte vill.

Jag får också mellanblödningar. Dessa kommer när de själva vill. Vilket gör att jag måste ha binda på mig hela tiden och även med mig i handväskan när jag är iväg till sjukhuset.

Jag vill känna mig fräch – Vilket jag inte gör nu!

I artikeln står att de flesta män väljer kemisk kastrering istället för att ta bort testiklarna. För de vill inte känna sig tomma.

Jag som kvinna då? Jag måste ta bort mitt bröst! Dessutom tar det bort lymfkörtlarna i armhålan med risk för lymfödem i armen.
Och så denna konstiga känsla nu när nervtrådarna ska hitta varandra igen. Detta slipper männen.
Jag känner mig tom.. mitt högra bröst saknas..
Ja.. jag vet att jag får ett nytt.. men ändå..
Proteser för att stoppa i pungen finns också… och dessutom syns det inte utan på om män har testiklar eller inte i pungen.
Men på mig syns det!!!!

Så kom igen…

Efter det att jag har genomgått mina cytostatika behandlingar så får jag strålning.. det får männen också..
Sen så ska jag få antihormoner i fem år och jag vet vilka biverkningar detta ger.. ledvärk bl.a.
Männen får i tre år…

Det är synd om mig!

Ok, för att vara rättvis: Det är synd om män som drabbas av prostatacancer.
Men det är lika synd om oss kvinnor som drabbas av bröstcancer…

Så nu har jag också gnällt av mig…

Kommentera

