Behandling en del i mitt liv

Nu ska jag berätta med ord och bilder hur det går till att få cytostatika på Avd. 63 på KSS.

Det första man får göra är att gå till kirurgmottagningen och tala om att man kommit och om man inte har frikort så får man betala 60 kronor, eftersom man träffar en SSK. Hade man träffat en läkare så kostar besöket 300 kronor.

Men nu var det min behandling som jag skulle beskriva. När man har betalt så smyger man genom mottagningen bort till Röda hissen.. (det finns en gul också.. tyvärr inga ”gröna hissar”).

Man kommer av på sjättevåningen och så kommer SSK och tar hand om en.. har man tur får man rum 33 för där finns det en TV.. har man otur hamnar man i storsalen och det är mindre kul. Idag var lyckan emot mig och jag fick sviten (sal 33).

Nu kommer syster med de fyra droppåsarna. Och dessutom stor nålen. Den är rätt så grov och så är den i vinkel, ser ut som ett L. Denna kör de in i min ”port-a-cath” som sitter över vänster bröst.

I denna nål så sitter ett antal trevägskranar.
behandling-007.jpg

När detta är satt så får jag Zofran intravenöst och så även en hög dos cortison.
Nu sätts NaCl droppet på.. och sen börjar det…

Jag får en behandling som heter FEC. Detta är en förkortning och här kommer bilder på de olika cytostatikan i rätt ordning.
Vi börjar med                          behandling-003.jpg

Sen kommer E                           behandling-006.jpg

Denna ser ni också här..behandling-001.jpg eftersom den är så fint röd så betyder det att jag kissar rött de förstagångerna efter att jag har fått behandling..
Detta är den berömda.. det är den som är så stark att mitt hår faller av
Boven i dramat alltså..

Sen kommer den sista C alltså.. och den måste gå in på en halvtimme    behandling-004.jpg

Därför sätter de en droppräknare som ser ut så här.. behandling-002.jpg och då ställer de in tid och antal ml som finns i påsen. På det sättet så får jag i mig allt.. när det sista går ner så piper den..

Sen är jag klar. Nu ska de bara dra upp nålen ur ”port-a-cathen” och då har de en liten ställning som jag håller i.. de fyller Heparin i porten och sen drar de. På med plåster och så är jag klar.

Ett svar

  1. There is evidently a bundle to realize about this. I believe you made some nice points in features also.

Kommentera

