Bröstcancern så här långt

Nu ska jag ta och göra en liten tillbaka blick över vad som hände mig…

Nu börja jag:

  • Under hösten hittar jag en knöl i bröstet
  • Rullgardinen åker ner, för jag har så mycket med skolan och någon bröstcancer är det inte.
  • Under våren gör jag klart praktiken och lite annat som har hakat efter, utom min c-uppsats.
  • Den 25 april tar jag mod till mig och ringer vårdcentralen
  • Får komma dit samma dag på eftermiddagen. Läkaren känner och bedömmer att jag måste få remis till mammografi. Hon känner också en svullen lymfknuta i armhålan.
  • Hem och mår dåligt…
  • Väntan… när kommer brevet
  • Blir så kallad till mammografi den 10 maj. Den älskade maken följer med. Han är med när allt görs. Efter mammografin får jag sitta ut och så blir jag inkallad igen. Det görs nu ett ultraljud och en finnålspunktion av knölen. Doktorn tror inte att hon får ut tillräkligt med celler och detta talar hon om för mig.
  • 17 maj, dagen jag aldrig glömmer, är den dagen då de ringde från mammografin och bad mig att jag skulle få komma igen den 22 maj. Dagen då jag började BLOGGA.
  • Helgen nu gick i det svarta ångestens tecken
  • 22 maj, grovnålspunktion. Ont! Fast doktorn var bra och gjorde bara ett hål.
  • Ånges.. väntan, oro och ovisshet.. som åt upp mig..
  • 8 juni.. återbesök på bröstmottagningen.. Jag har bröstcancer.

Så långt var det en ångest.. en ovisshet.. ett mörker.. de värsta dagarna i mitt liv… efter den 8 juni så visste jag.. så mycket mer.. det var cancer och den går att bota.. nu gällde det livet…

  • 10 juni, åker till skåne och träffar mina döttrar som bor hos sin pappa. Bor hos min mor. Har sonen med mig
  • 12 juni åker vi hem.
  • 13 juni första cytostatikabehandlingen. Jag har hår.
  • 26 juni håret rakas av hos frisören.
  • 28 juni jag får min peruk
  • 30 juni ramlar håret på venusberget – jag får en chock. Detta hade jag inte räknat med.
  • Under juni gjordes också en lungröntgen, en skelett scint och så ultraljud över buken. Allt för att se så jag inte hade några metastaser. Det hade jag inte.
  • 25 juli får jag min tredje dos med cytostatika. Nu är det bara väntan på op som ska komma.
  • Den 8 augusti är jag till kirurgen för bedömning innan op. Min kropp har reagerat jättebra på cytostatikan och därför bedöms det som ok för operation.
  • Den 14 augusti opereras bröstet bort tillsammans med 9 lymfkörtlar i armhålan.
  • 24 augusti till KSS och bröstcancerträff. Bröstsjuksköterskan tömmer mig på drygt 3,5 dl vätska som har stått i sårhålan.
  • 26 augusti till akuten, tömmer 2,2 dl vätska.. sätts in på penicillin.
  • 5 september till återbesök hos onkologen. Jag får nu besked om ytterligare fyra omgånga cytostatika och sen blir det strålning och därefter hormontabletter i fem år. Jag frågar om aggrissiviteten. Han säger inget om Her-2. Får ytterligare 10 dagar penicillin.
  • 18 september cytostatikan börjar igen.

Här är jag nu.. jag har fått ytterligare en omgång cytostatika och håret på huvudet har fallit av igen.. Det hade nästan blivit 1½ cm långt… så nu är jag en igelkott igen och inget persikohuve. Håret på venusberget faller igen märkte jag då jag tog en dusch.

Tandläkarbedövningen sitter fortfarande i en del av överarmen och där bröstet satt. Dessutom är det lite hårt p.g.a. vätskan som samlades där. Masserar dagligen. Gör också mina rörelser som jag fått av sjukgymnasten. Har idag full rörlighet i axeln och vad jag förstår inget lymfödem (vilket jag är tacksam för).

Kommentera

