Dagen efter läsning

Jag ska för det första inte sluta blogga.
Igår var jag arg och förbannad för det här.

Det jag vart förbannad över var att när jag träffade onkologen så höll han inne en hel del som kan vara viktigt för mig att veta.
När jag nu fick tillfälle att läsa min journal så tog jag tillfället i akt.

Tänk nu så här: Jag har tillräklig med kunskap att läsa en journal. Jag är nästan klar sjuksköterska (har bara c-uppsatsen kvar och den är så gott som färdig, fast den orkar jag inte med nu).
Jag har också en undersköterskeutbildning förre jag läste till sjuksköterska.

Jag kan en hel del om vad man ska berätta för patienten.. och läkaren ska berätta så mycket han vet och hade jag inte förståt så hade han fått förklara för mig.

Nu till saken. Han har alltså underhållit viktig information för mig om min knöl. En sak som jag tycker är mycket viktig har han alltså inte ens nämnt fast jag som patient frågade. Detta är höjden av fräckhet. Därför vart jag arg och förbannad igår.

Det jag fick veta om min knöl var att den var en så kallad Her-2 tumör. Och till saken hör att den hade 2+.
Detta är alltså den typen av bröstcancer som är vanligast bland unga kvinnor.

Här är lite fakta jag har hittat:

Fakta om hormonkänslig bröstcancer och HER2-positiv bröstcancer:

  • Vid hormonkänslig cancer bär tumörcellerna receptorer på ytan som responderar mot vissa hormoner och stimulerar tumörens tillväxt. Uppskattningsvis 60% av brösttumörerna hos postmenopausala kvinnor är hormonkänsliga.
  • Vid HER2-positiv bröstcancer har tumörerna en ökad mängd HER2-protein på cellernas ytor. Dessa tumörer är extra aggressiva. HER2-positivitet drabbar omkring 20-30% av kvinnor med bröstcancer.

Fakta om HER2-positiv bröstcancer

Ungefär fjärde kvinna som drabbas av bröstcancer får en speciell cancerform; HER2-positiv bröstcancer. Det är en mer aggressiv sjukdom med snabbare insjuknande, större risk för återfall och kortare överlevnad. Cirka 1 700 kvinnor insjuknar i HER2-positiv bröstcancer varje år. Många av dem är unga (fyra av tio är under 40 år).

Det jag reagerade på var att min onkolog inte sa något när jag fråga om aggressivitet

Detta är att undanröja information.

Eftersom min knöl var av en mer aggressiv form och att återfall är vanligare efter en sån här cancer så är det viktigt att veta detta.

Jag kommer alltid att vara rädd för att få metastaser..
Jag kommer alltid att ha tankar på återfall..
Nu är det ju ännu värre…

Och jag får en himla massa tankar… (fast de återkommer jag till)

Kommentera

