5 (fem) år.. sen då?

Om fem år har jag slutat äta mina tamoxifen.

Tamoxifenen som får mig att må som jag gör.. De där homontabletterna som gör att halva min bröstkorg gör ont. För jag har värk i högersida av bröstkorgen där min tumör satt. Speciellt där som jag blev strålad. Detta gör att jag får ta tramadol innan jag somnar om inte jag gör som idag och dricker öl. SKÅL!!!

För idag skriver min älskade bröstsyster Soulsister om det här hur man känner sig. Jag håller med henne i tanken.

Kommer vi att orka detta med tamoxifenen i fem år! Kommer den älskade maken att orka stå vid min sida.. när det gäller klimakteriebesvär och metastasrisk.. för att inte tala om alla undersökningar och innan man vet hur man ligger till. Kommer han att palla när jag blir bröstopererad?? Fast jag får häftigare tuttar än jag har nu??

Risken för att han ska överge mig finns där.. som en oro i min hjärna tillsammans med all annan oro.. oron för att både bli lämnad och för metastaser.. Fast jag hoppas att kärleken står på min sida… Och som det känns nu så är det kärlek till 200%…

Vad händer sen då? Efter de här fem åren? Ja, jag vet inte!!

Nu ska jag fira fredag med min lilla familj. Skål!!!

Andra bloggar om: , , , ,

15 svar

  1. Njut av dina öl o ha en underbar fredagkväll….kramar Ia

  2. Samma problematik, samma tankar, liknande ångest och oro. Tack för att du bekräftar min oro – skönt att inte vara ensam.

    Du är en pärla!

    KRAM

  3. Om tamoxifenen gör att du mår dåligt…, måste det väl gå att byta ut den. Som jag skrivit hos soulsister…, har jag nästan inga biverkningar av arimidexen. Tanken på att må skit en lång tid framöver kan ju få den starkaste att balla ur. Det finns väl även en tablett som hete novaldex..eller nåt i den stilen…. kolla upp den….!

    Kramar/C

  4. Nolvadex får man ledverk av.. och det vill jag inte ha…

    Jag är så glad att Char-lotte och Soulsister finns och alla ni andra också..

    Kram Pys som inte mår så bra psykiskt just nu.. mest less och vill inte göra mycket.. bryr mig liksom inte mer än om det viktigaste…

  5. Trots all oro och att du inte mår speciellt bra så hoppas jag att du och din familj får en fin helg tillsammans!
    Kram

  6. Du kanske ska ha en annan medicin´variant istället? …
    ibland får man ju fel sorter som gör att man får så mycket biverkningar…

    Jag fick bytt min penicillin från 600 mg till 100 mg av en annan sort eftersom jag fick ordentliga magkramper…alltid är det nå´t elände.
    Jag har ständigt denna cancer oro…idag har halsen varit knallröd och så även stället ¨där den besvärliga tanden dragits ut….nu är jag så himla rädd att detta inte läker och att cancern ska blossa upp igen…jag får riktigt säga till mig själv för att försöka koppla av…från våndan.

    Kram

  7. Jag har suttit och läst lite om dina sorger och din plåga. Det gör mig ont om dig.
    Men en sak vill jag säga dig, du oroar dig för ”klimakteriebesvär” ovanpå alltihop. Gör inte det. De behöver inte bli ett dugg besvärande. Jag märkte knappt av dem, lite svettningar på nätterna under något halvår, det var allt. Begriper inte varför man skrämmer kvinnor för dessa. Troligen för att man vill pula i oss mer för läkemedelsföretagen lönsamma mediciner. Klimakteriet är ingen sjukdom. Det är en naturlig process och det finns mycket som är positivt med den perioden också. Jag mådde egentligen ganska bra av den och mycket i livet blev enklare och bekvämare därefter.

  8. Hoppas oron lättar och helgen blir så bra som möjligt.

    Varma tankar och kramar

  9. Sjlvknsla

    En av mina bröstsystrar Char-lotte skriver om bröstcancer och självklänsla.När jag läste inlägget kände jag bara en sak: KLOCKRENT!Även om jag har båda brösten kvar är de ärrade, de &o

  10. Har försökt trackbacka hit från AB, vet inte om de funkar.
    har spunnit vidare på din och Char-lottes blogg.

    KRAM

  11. Kram och jag ser att du kämpar på i samma anda. Jag gick på cancerkontroller i 5 år efter att jag tog bort min livmoder och mina äggstockar. Sedan släpptes jag. Jag behöver nu inga extra kontroller alls.
    Ska bara höra av mig vid eventuella besvär.
    Kramar i massor

  12. Tittar in och önskar dig en bra ny vecka som jag hoppas ska bli glad och mysig!
    Kram

  13. Min mamma har ätit tabletterna i två år nu. Hon tog också sprutor iböjran för att komma in i klimakteriet. Idag mår hon ganska bra hon svettas en del men sådant hör väl till klimakteriet. Jag upplevde att hon i början var som en berg- och dalbana, som grät och var lite gladare omvartannat. Detta försvann dock efter något halvår…

  14. Vi svettas och är tålmodiga! Håller ut, för att det inte finns några andra val? Brösten är viktiga, vad än andra säger.
    Kram
    E

  15. You really make it seem so easy along with your presentation but I in finding this topic to be actually one thing which I feel I’d by no means understand. It sort of feels too complicated and very extensive for me. I am taking a look ahead to your next submit, I’ll attempt to get the hang of it!

Kommentera

