Nu har det hänt igen

Läs här!

Det jag inte kan förstå i denna artikel är om inte patienten har berättat om att hon har haft bröstcancer.

För det tycker jag är viktigt att man berättar när man är hos läkaren.

Och samtidigt så tycker jag att det är konstigt att när inte läkaren kommer åt journalen att han inte frågar patienten om dennes sjukdomshistoria.

Genom artikeln så verkar allt bara vara läkarens fel. Det är det väl till största del.. men hur mycket har man när det gäller en själv i att berätta.

Även om jag blir snorig och ringer vårdcentralen så berättar jag om min cancer. För det är viktigt att läkarna får hela bilden. Speciellt om man kan få ont i skelettet och att man vet som bröstcancerpatient att metastaser sätter sig i skelettet. Hade jag brutit något hade jag krävt skelettscint eller MR direkt. Och inte gått ifrån sjukhuset innan jag blivit lovad detta inom rimlig tid.

Andra bloggar om: , , , , , ,

8 svar

  1. Tjo baby.

    Alla landsting samkör (de) inte sina register, och damen har ett ansvar själv tycker jag här.Två gånger behandlad och inte ett ord….hmmmm

  2. Hej VB..

    Nä.. tyvärr är det så att det finns olika datajournaler i de olika landstingen. Sonens journal är jättestor eftersom de fick skriva ut allt när vi flyttade hit. För det är olika datasystem i skåne och så här..

    Men jag som bröstcancerpatient säger alltid att jag har haft bröstcancer.. för lite av ansvaret måste ligga på patienten också…

    Kram Pys

  3. Skrev de ut allt när ni flyttade? Hm…

    Jag har fått veta att OM jag vill ha någon del av journalen flyttad till mitt nya landsting så måste jag aktivt be om det själv. Jag får liksom välja vad de ska få veta om mig och inte. Säger jag inget förs inget över eftersom de måste ha mitt aktiva godkännande för att få göra detta.

    Kanske hon tog för givet att de visste om det? Kanske hon inte visste att hon måste meddela sånt själv?

  4. Japp.. genom att det är så komplext med sonen..

    Men när jag är på sjukhuset så frågar de alltid om min bakgrund när det gäller sjukdomar.. och genom att jag faktisk har haft cancer så tycker jag att det är viktigt att de vet detta….

    Kram Pya

  5. Har följt din blog ett litet tag, tycker om den!

    Förstår inte heller artikeln, det låter ju onekligen som om hon inte berättat att hon haft cancer… Märkligt. Själv skulle jag nämna min gyncancer direkt och jag skulle inte ge mig förrän jag fått en vettig förklaring på ev åkomma. Lite egenansvar måste man ju ta.

  6. Japp.. de är ju det jag tycker är konstigt.. att hon tydligen inte sagt något.. och så blir läkaren anmäld…

    Välkommen tillbaka till min blogg..

    Kram Pys

  7. För säkerhets skull hade jag berättat hela min sjukdomshistoria. Den finns ju inte inskriven i alla journaler. Bättre att säga för mycket än för lite i ett läge som detta…

  8. Japp.. så tänker jag också…

    Kram Pys

Kommentera

