En skön söndag

Vakna.. fick kaffe.. och så stack den älskade maken upp till sina päron och hämta en flaska saft. För idag skulle vi göra ytterligare en tur i svampskogen.

Så nu har vi kantareller… de vi plockade igår ska ner i stuvningen och så ska vi ha dem i crepés. Så det sysslar den älskade maken med just nu. Jag höll honom sällskap, genom att diska en runda (har inte diskmaskin nämligen, vilket är fan tycker jag.. för det vill jag ha)..

Kantarellerna vi plockade idag ska vi rensa imorgon. De va lite för blöta för rensning idag. Så nu har vi kantareller till i vinter. Sonen plockade blåbär så han var alldeles blå runt läpparna (såg helt klar cyanotisk ut), för att inte tala om hur hans tunga såg ut…

Såg också en död huggorm. Den såg ihjälslagen ut… sånt är trist tycker jag.. när det är människor som ger sig ut i skogen och så kommer det en orm och då slår man ihjäl den.. den har större rätt att vara i skogen än vad vi människor har…

Fikade i skogen.. mysigt…

Hittade världens kantarellställe… och medan jag ligger där och plockar så kom det en bil och ut klev det en tant.. hon tittade på mig och såg mycket, mycket sur ut… Haha.. jag var här först….!!!

Så nu får vi se om det blir fler gånger… vi ger oss ut… ska nog bort nästa vecka.. och då blir det mycket att tala om isåfall…

Ha en bra söndag…

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

7 svar

  1. Jag älskar kantareller, men jag är tyvärr helt borta i skogen. Brukar få följa med en väninna som letar upp kantareller åt mig och säger var jag ska plocka…

  2. Har lite ångest för att jag inte varit ute alls och plockat svamp i år. Men jag har ingen att ge den till ju. Gillar att plocka, men inte att äta.

    Stor kram och ha en trevlig måndag. Nu är min semester slut oxå.

  3. Ister: Det finns karta och kompass.. eller ta en skog med vägar runt om.. så det är lätt att hitta dig.. *asg*

    Härskarinnan: Kantareller älskar hela familjen… även 7 åriga sonen….
    Du kan ju skicka dem till mig!!! Så ut och plocka nu.. *s*

    Kram Pys

  4. Att folk inte kan låta ormar ligga och sola sig i fred, begriper jag inte!

    Jag minns en händelse när jag var tio år, vid sommmarstugan.
    ”Gästerna” förskräcktes över en huggorm vid stenröset,
    den borde givetvis slås ihjäl!

    Min pappa, min hjälte, grep in och sa strängeligen ifrån:
    ”Här ska inga Ormar slås ihjäl”!
    ”Det är vi som bor här, och ni är gäster!”

    Som jag var stolt över min pappa då!
    Allt han lärt mig står jag för.

    Allt Levandes Rätt!

    Kram,
    Knytet

  5. Knyt: Du har så rätt så rätt….
    Pöss på dig

    Pysis

  6. En del är rädda för allt, minns en gång när en faster kallade på mej, skulle ta med ett gevär. När jag kom dit var det en kattuggla som satt och lockade på ungarna, nu är det ju så att det låter lite grann ” klä-vitt, klä-vitt”, som hon skrockade så förebådade ugglan ett dödsfall.
    Jag la ifrån mej bössan direkt med orden ”tror ugglan är till mer nytta levande med tanke på all sork du har runt dej här”.

    Kantareller är inte fel. Ska ta en tur idag tror jag, kanske krösera är mogna också. 🙂

  7. Krösera här är mogna… fast de smakar inte gott…

    Kram Pys

Kommentera

