Läste en blogg och nu fan skriver jag..

Jag är så less..

Är det någon som har läst om regeringen och deras sjukpenningtänkande

Om tre månader ska man testa att jobba.. klarar man inte jobbet då så ska man tänka till om man ska omskola sig… vafan…

Går man på cytostatika orkar man inte jobba.. man orkar knappt ur sängen…
Man orkar inte städa sin lägenhet.. man orkar inte följa sitt barn till dagis (ca 200 meter)… man orkar inte ta hand om sig själv knappt.. man orkar inte gå och handla.. om man gör det så får familjen vara beredd på att man blir borta minst en timme… för man måste sätta sig ner och vila.. för man är så trött….

Får man bröstcancer så får man cytostatika.. då får man minst 6 omgångar.. med tre veckor emellan…ok.. det gör att jag är färdig att gå in och jobba efter 3 månader.. men hur är jag.. jag är trött.. jag är infektionskänlig… (ja, jag fick en blodförgiftning när jag slutat med cyton som höll på att ta livet av mig) och då vill den kära regeringen vi har idag att jag glatt ska gå in och jobba som undersköterska.. för det är det jag är utbildad till… med allt som finns där ifrom av uvi och lunginflammation.. det om något lär ta dö på mig… om inte cancern hade gjort det.. är det det som Reinfeldt & Co vill???

Sen är det strålningen.. jag bor i ett stort landsting.. jag steg upp 05.20. Taxin kom 06.20 och sen var det resa till Göteborg och Sahlgrenska.. för det finns ingen strålningsapparat närmare mig.. jo, men då är det ett annat landsting.. och så hem från Göteborg.. vilket betydde att jag satte min fot i hemmet ca klockan 17.00… jag hade alltså varit iväg i nästan 12 timmar.. är det naturligt att orka jobba då också??? Tydligen….

Renifeld.. jag hoppas att du på något sätt blir sjuk… och det ordentligt.. så du själv får känna av hur det är…. att vara sjuk i detta sjuka land… och du får på inga sätt ha något privat försäkran.. utan du Reinfeldt ska vara och få samma sak som vi andra dödliga i detta landet… Du ska få kämpa med F-kassan.. du ska få testa hur det är att få vänta på besked.. du ska få lov att kompletera dina uppgifter till F-kassan och verkligen få känna på hur det är att vara sjuk i det här landet… Dessutom vill jag helst att du har gått någon form av kurs först.. så ditt SGI ligger på 0 kronor som det gör från den dagen man får studiemedel från CSN… Sen kan vi ta en pratstund över en caffe Latte… någonstans i Stockholms innerstad.. och jag lovar.. jag kan bjuda….

För jag överlevde cancer och jag överlevde konstigt nog på en sjukpenning på 3,200 kronor i månaden för att jag hade varit duktig och gått in och jobbat extra på ålderdomshemmet under tiden jag gjorde som regeringen sa.. och studerade vidare till SSK (Sjuksköterska).

Vänligen Pysan

Ps. Jag fick idéen av att läsa Niklas blogg som hittas här

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

12 svar

  1. Vet ärligt talat inte vad jag ska skriva. Regeringen framstår som mer och mer omänsklig för varje dag. Jag hoppas att de som röstat på dom får sig en tankeställare nu, för det behövs till nästa val.

    Stora kramar till dig som orkar kämpa!

  2. Ja, för att passa den här regeringen bör man nog ha jobb, vara rik och frisk!

  3. Härskarinnan och Znogge: Ja.. jag kämpar på… och jag är inte frisk.. inte rik.. och jag har bara vik.. men jag är lycklig….

    Kram Pys

  4. Pysan Vännen!
    Ja Gud, jag tror att denna regeringen hellre vill att vi sjuka/arbetsklösa/ sjukpensionärer dör innan vi hinner belasta systemet för mkt!!!
    Själv har jag sjukbidrag pga fibro, proriasis+ psoriasisartrit….och känner mig som en belastning för landet….grrrrr, blir så förb….d!!!
    Hoppas vi överlever tills vi kan rösta bort denna regering…..det taskiga är, att många i vår situation trodde på alla vallöften och röstade på Reinfeldt. Hoppas att de tar sitt förnuft till fånga och röstar annorlunda nästa gång…..
    Jag har inte själv gått på cellgifter eller haft cancer, men jag skulle heller inte orka jobba idag….värk varenda dag, en enorm trötthet som inte går att vila bort, en tarm som inte funkar, ja listan kan göras lång….men ÄNDÅ tror de att man fejkar!!
    Gud, ge mig styrka….och DIG oxå…..
    kramar….

  5. Ia: Ja.. jag hoppas att detta sker.. eller att det händer något så det blir omval snart….

    Nu ska snuset bli dyrare också.. och ölen… fan.. det lilla man gladde sig åt blir dyrare.. snart blir det väl skatt på schweizer nöt också…

    Kram Pys

  6. Fruktansvärt är vad det är..regeringen är inte riktigt kloka…inte ens sunt förnuft finns där..

    Ett kanoninlägg Pysan….

    Kram

  7. Ja, det vore nog bra för Reinfeldt att få sig en pratstund med dig. Du är bra du, Pysan!

    kram:)

  8. Det gäller inte bara cancer, utan alla sjukdomar som ska förminskas.Tydligt budskap att man inte duger i det hät samhället.För jävligt.Vad har dom kunskaper som läkarna inte har?
    Satan i Gatan, vad förbannad jag blir!

    Pöss på dig

  9. Rose-Marie: Tack för att du tyckte om mitt inlägg.. och jag håller med dig…

    Madonnan: Ja, jag kan mycket väl ta mig till Stockholm och prata med den där mannen… Fast jag tror han är för feg för det… han vill nog inte se mig i ögonen…

    Vb: Ja.. de har fått storhetsvansinne och snart tror de att de är Gud också..
    Jag skrev ju om cancern.. för det är den jag kan reletera till… jag vet inte hur det är att ha hjärtinfarkt…

    Läkarnas kunskap är mycket bra i Sverige (det är väl bara empatin som ibland inte funkar).

    Kram till er alla tre… och en pöss till Vb
    Pys

  10. Jag känner med dig, förstår din ilska – delar den. Och alla andras som av andra anledninga hamnar i samma fälla. Hörde på radion i morse, på P1 (som jag förväntat mig mer av tills för en tid sedan) och de pratade om sjukskrivningar, samma tema som du tar upp. De pratade om utbrändhet och andra ”psykiskt sköra” människor. Jag blir så förbannad – det handlar inte om psykisk skörhet, det handlar om en reaktion på livet, arbetet, en situation. Något som alla kan hamna i. Och personen i fråga får frågan om det daltas för mycket med dessa patientgrupper. Men nej, det tycker han inte, tvärtom kan dessa behöva att det daltas mer med dem, säger han. Vad ger det för signaler??

  11. Vad du fått/ får kämpa! Bara resorna. Jag har sån tur, har jag insett nu, att jag råkar bor 1 km från ett universitetssjukhus.

    Jag vet inte vad jag ska säga, men jag hoppas att du blir klar ssk när det råder akut brist på dom så att du får högsta möjliga lön.

    Jag inser att jag själv, 31 år, var ganska kaxig när jag själv inte hade drabbats av nån sjukdom. Ganska nyligen skaffade jag en olycksfallsförsäkring, att skaffa en enkel sjukförsäkring hade kostat några tior till i månaden, men det såg jag som helt onödigt. Sånna som jag blir ju inte sjuka. *Skämms*

    Många, många kramar
    Maria

  12. Avgrundsdjup: Ja, man måste vara frisk för att orka vara sjuk. Strul med f-kassa, idiotiska regler och annat som hela tiden sätter käppar i hjulet för en som är sjuk… trist men sant…
    Fick en kommentar på min andra blogg.. och jag funderar fortfarande över om jag ska skriva eller inte….

    Maria: Ja, olika faller livets lott.. Fast jag trivs där jag bor.. skulle aldrig tänka mig att flytta.. även när jag var mitt uppe i cancercirkusen och känslan av att ha långt till sjukhuset.. så ville jag flytta..

    Kram till er båda.. Pys

Kommentera

