Tankar kring bröstcancer och vad den gör med kroppen

Igår var jag tvungen.. jag var tvungen att ta de där hemska dropparna.

Min cancer har givit mig en hel del annat. Bland annat har jag fått järnbristanemi. Det kan man få av de där hormontabletterna jag käkar. Detta gör att man åter igen får förstoppning. Jag fick det när jag fick cytostatika och nu får jag det för att jag äter järntabletter.
Tur att jag har droppar kvar sen jag fick medicinen mot alla biverkningar av cyton.

Jag känner nu när det är tid att ta de där himla dropparna. Jag tycker att de smakar äckligt (fast det sägs att de inte smakar något, men de gör det).

Hade jag inte fått bröstcancer hade jag sluppit äta hormontabletterna och då hade jag sluppit att få järnbristanemi och med det förstoppning.

Förstår ni vart jag vill komma någonstans….

Det är inte bara det att man får cancer och får behandling för det.. sen kan man få en massa symtom och sjukdomar som kommer i cancerns spår…

Bara en sån sak som alla mina infektioner. De hade jag sluppit om jag inte fått cancer. För det är en följd av att jag fick min cytostatika som gjorde att jag blev infektionskänslig… och det värsta var nog när jag fick min blodförgiftning… jag har aldrig varit så nära döden som jag var då… så är det bara… inte ens cancern var i närheten… utan jag kunnde faktiskt ha dött då..
Läskigt när jag läser om det.. för det bloggade jag om..

Sen får man inte glömma alla tankar man får… de där tankarna som jag alltid kommer att bära med mig… de där hemska och mörka tankarna på metastaser….
För även om jag fått all tänkbar behandling.. så vet man inte om det sitter en liten cancercell någonstans i min kropp.. och som får för sig att växa sig stark…

Jag lärde mig en sak en gång.. alla människor har cancer…
För vi har alla celler som inte blir normala… detta är cancer.. men vi har ett bra immunförsvar som tar hand om de där cellerna… och så är cancern borta..
Så ha det i tanken.. att vi allihop bär på cancer.. hela tiden… att det sen blir så att många celler sätter igång att bli fel på och det bildas en knöl.. då är man sjuk i cancer.. fast det finns behandling…

Andra bloggar om: , , , , , ,

6 svar

  1. Hej pysan.
    Håller nu på och läser din blogg. Jag är ju bara i början av min resa genom behandlingar.Du har ju kommit en bra bit på väg. Får svar på mycket av mina egna tankar och funderingar när jag läser vad du skrivit. Jag lägger dej som en BC syster på min blogg så jag lätt kommer åt dej,hehe så jag kan läsa vidare.
    Kramar alexandra

  2. Alexandra: Kan du ge mig adressen till din blogg.. så kan du få ligga under cancerbloggar på min blogg…

    Kram Pys

  3. KLOKA ORD DU KOMMER MED PYS,ska på kvinnoklin i morgon kanske tillföjd av bröstcancern-håll gärna tummarna!!
    ha en bra dag, kram lotta

  4. Lotta: Då får du hålla tummarna för mig.. för jag ska på återbesök till kirurgen.. mår fan…

    Kram Pys

  5. självklart! häller tummarna hela dan.
    kram

  6. Lotta: Vi håller tummarna för varandra…

    Kram Pys

Kommentera

