Kvinnor måste också tänka till

Läser idag i Aftonbladet följande artikel, läs här.

Jag reagarar och tänker till lite.

Om jag inte hade blivit kallad till mammografi så hade jag naturligtvis ringt till sjukvården och undrat om de glömt bort mig. Jag hade också pratat med mina vänner och när inte heller de hade blivit kallade så hade man som kvinna börjat undra. För två år är en lång tid, någongång under denna tid så ska man bli kallad till mammografi. För det är ca 18 månader mellan de gånger man går. För man vet ju när man var iväg sist och när det sen inte kommer någon kallelse så ringer man och frågar om de glömt bort mig.

Jag gör iaf så…

Fast jag vet hur det är.. vi vill få det serverat. Jag är ju jobbig som ringer och frågar.. eller är jag inte det.. Jag tänker på mig själv i första hand när det gäller det här med sjukvård.. jag har rätt att få mammografi.. och kommer det ingen kallelse så ringer jag och frågar…

Det ska faktiskt vara upp till oss kvinnor också.. vi ska inte bara gå hemma och vänta på att få kallelse.. vi måste också vara mer på allerten att få komma till.

Här har tydligen sjukvården också gjort fel..

Andra bloggar om: , , , ,

11 svar

  1. Precis! Så passiva att man kan vänta två extra år får vi kvinnor inte vara. Mammografin behövs!
    Ha det gott! /Katrin

  2. Jag och min väninna pratade i morse att vi har aldrig blivit kallade någongång. Om det är olika i olika kommuner och vi bor i Stockholm. Men jag är ju 50 och hon 45 så vi är inte purunga längre. Du har så rätt vad väntar vi på.

  3. Här blir man först kallad vid 45 års ålder, men kan själv ringa och beställa tid på bröstmottagningen efter man blivit 40 år, vilket de inte går ut med, utan de flesta går snällt och väntar.Kirurgen på Bröstmottagningen fattade inte varför jag inte varit där någon gång, hon trodde att alla blev kallade vid 40……! Tur att jag själv kände den där jävla knölen! Kram Gunsan

  4. Jag blev inte kallad så jag valde att gå privat men nu har den mottagningen stängt så då ringde jag upp själv och fick en tid. Det tänker jag göra om ingen hör av sig. De har nämligen ont om personal…

  5. Jo jag håller med dig Pysan vi måste våga kräva den vård vi har rätt till. Det för att vi ska vara rädda om oss själva. Vården håller på att bli sämre och sämre och då blir det ännu viktigare att vi står på oss.
    Kram

  6. Jo jag håller med dig Pysan vi måste våga kräva den vård vi har rätt till. Det för att vi ska vara rädda om oss själva. Vården håller på att bli sämre och sämre och då blir det ännu viktigare att vi står på oss.
    Kram

  7. Ja, det borde inte så svårt hålla reda på åren mellan gångerna… jag blev kallad första gången vid 40 år o sen dess gått vartannat år – hittills 3 ggr.
    Någon som kan räkna ut hur gammal jag är ;o) eller hur långt jag har till nästa bröstkoll?
    Just de’ nästa år är det dax igen :o)
    KRAM till dig Mys-pys!
    /Katja som håller reda på så jag inte glöms bort i rullorna!

  8. hejsan, jag vill bara ge dig cred för din comment på ”liv´s blogg” . Jag har själv inte bröstcancer men är precis uppi tjok av seminarier om cancer. (gör mig inte lika vetande som dig men ger mig ett humm) å jag mådde illa när jag läste hennes blogg för att det var så mycket som inte stämde, eller de som gjorde mig illamående är tanken på att det ev skulle vara bluff, hur man kan göra nå sånt alltså…, jaja, ville bara säga de. Mvh Lina

  9. Tjejer: Ni är helt inne på samma spår som mig.. eller är det så idag att vi vill ha allt serverat?
    Lite ansvar måste man själv ta…

    Kram Pys

  10. Hejsan! Jag menar bara att det vore lite enklare om alla landsting hade samma regler och åldersgränser, då skulle nog fler alarmklockor ljuda att det var hög tid att höra av sig själv om man inte hört något från Mammografin. Visst har man ett eget ansvar. Kram Gunsan

  11. Gunsan: Ja.. vi har också ett ansvar.. dessutom måste vi undersöka oss.. och den där kvinnan kan inte ha gjort det..

    Kram Pys

Kommentera

