Bloggtjejen som sa hon hade bröstcancer

Det hela rörde sig om en ung tjej. Som enligt henne själv hade bröstcancer och nu hade hon av läkaren fått veta att hon hade 1½ månad kvar att leva…

Hon skrev ett avskedsinlägg och talade om att i morgon den 10 oktober klockan 20 skulle hon få dö ifrån smärtorna hon hade.

Jag läste bloggen och insåg snabbt att här ligger det en hund begraven och ugglorna var många i den mossen…

Jisses..tydligen hade bloggen spritt sig på någon ungdomssajt för det var många kommenterar som kom i form av: Vila i frid och du kommer att bli en vacker ängel etc.

Det hela var horribelt.. en ung tjej som sökte efter bekräftelse.. och det fick hon.. tills någon från FB hittade hennes blogg och hela bloggen blev en chatt. Jag skrev något om bröstcancer och jag fick inga svar på min kommentar.. och plötsligt så fanns inte bloggen kvar….

Jag har bloggen sparad för jag hittade den.. och har sparat cachen..

Det är mycket i hennes historia som inte stämmer..

Detta gör mig gråtfärdig.. inte för att hon säger sig ha bröstcancer utan för att hon säger att hon ska dö av detta och vad ger det för signaler till unga människor.. de unga tjejerna måste lära sig tidigt att känna på sina bröst så det lär sig dem.. hur det känns..

Så kommer då denna bloggaren.. jag är arg.. jag är förbannad.. att hon på detta sätt får härja runt…

Jag skrev en kommentar.. en kommentar med en del frågor i som om hon hade haft bröstcancer skulle kunnat svara ärligt på.. men jag fick inga svar..

Detta fick mig iaf att förstå att det var fejk….

Vi som har bröstcancer då… hur är det med oss.. kommer Rosa Bandet att få en knäck av det här.. när folk säger att de har bröstcancer och inte har det…

Ni får ursäkta mig ikväll.. men jag är så arg…

Hon vet inte hur det är att ha bröstcancer.. för då skulle inte hon skrivit som hon gjorde i sin blogg…

Andra bloggar om: , , , , , ,

23 svar

  1. Hej
    Jag såg bloggen också och anade ugglor i mossen. Vad jag reagerade på var klockslaget. Vi har inte dödshjälp och kan inte bestämma över vårt öde. Jag har läst din blog till och från då jag själv hade bröstcancer för 6 år sedan. Jag har sedan ett halvår slutat all medicinering,spännande men läskigt samtidigt. Nu gäller det att själv känna efter och få kämpa för att få komma till läkare och bli uppföljd.
    Ha de gott/ Steffie

  2. Steffie: Det var inte bara en uggla i den här mossen.. det var en hel hög…

    Jag har kvar bloggen och har läst den ett par gånger och det är så mycket fel iden…

    Blir så arg när jag läser att någon skriver för att få bekräftelse på något…

    Kram Pys

  3. Hejsan, ja aldeles efter att jag skrivit inlägget till dig igårkväll försvann bloggen. Man blir verkligen sick av tanken på hela grejjen. Hoppas inte att rosabandet kampanjen blir drabbad. Man kan inte ha så mycket insickt i andra människors lidande. Jag tog jätteilla vid mig, kan tänka hur alla som lever med en cancerdiagnos (oavsett vilken)hos sig själv eller hos anhörig kan känna sig…
    trevlig dag
    Mvh Lina

  4. Jag tror dom flesta fattade att det var en fejk. Jag såg oxå men gav inte den sidan min uppmärksamhet mer än att jag såg och klickade bort det var för horribelt. Men däremot barn och ungdomar är snabba att falla i gråt och trösta utan att kolla fakta.

    kram anki

  5. Lina: Ja.. jag har försökt att förmedla lite om hur jag kände det när jag läste hennes blogg…

    Jag hoppas och tror att de hittar henne.. det finns människor som sitter och försöker leta upp vem som skrivit bloggen…

    Kram Pys

  6. Barbis: Ja.. jag som vuxen som vet hur det funkar.. men jag läste ju och såg så många unga tjejer var inne och försökte att trösta och började gråta och så…

    Det är inte vettigt att skriva en sån här blogg…

    Kram Pys

  7. Hejsan,

    Ja – det finns många märkliga sätt att bli sedd av andra med. Men i slutändan kommer ALLA förr eller senare på att det egentligen är en bisak.

    Det enda ALLT överskuggande – i mitt mer än 66-åriga perspektiv sett – är att Wi i ALLA lägen vågar se oss själva till 100 % – och då både utanpå och in i oss själva – ingenting annat.

    ALLA människor Wi möter under wåra liv i kött är vägvisare för detta. Med andra ord sagt så möter Wi egentligen ALDRIG någon annan egentligen – uta bara en aspekt av vad Wi själva i grunden också ÄR. I djupet av wåra väsen i och för sig – men i alla fall.

    Men visst – intellektuellt förnekar Wi ju som Princip ALLTID att det är så här – men likväl är det ändå så – i mitt mer än 66-åriga perspektiv sett. Varenda en VET det här strax innan Wi drar wårt sista andetag = varenda en VET då att Wi ALLA kort och gott ÄR sensibla humana MEDmänniskor – ingenting annat.

    Detsamma som – ”Alla för En och En för Alla”. Tyvärr styrs ju inte wår värld i dags dato särskilt mycket utifrån det VERKLIGA förhållandet, kanske…

    Ha det… 🙂
    vännen Josef

  8. Hej! Jag såg den där bloggen igår, men idag är den borta. Jag har inte bröstcancer och jag läste lite men reagerade på att hon skrev vilken tid hon skulle dö. Det kändes inte så troligt för mig. Men nu när jag säkte efter den bloggen så hittade jag dig- och det kändes skönt att inse att fler än jag reagerade på Liv:s blogg.
    Sjukt är det mindsta man kan säga.
    Kram på dig från en som bara råkade segla förbi!

  9. Josef: Det är så tragiskt att hon skrive så som hon gör för att få uppmärksamhet och kommentarer. Jag vet inte om du läste den bloggen.. men det blev så fel…

    Hoppas att tösen har många omkring sig.. för hon kan tyvärr inte må bra…

    Joa: Ja.. den försvann vid 24 tiden eller något sånt…
    Det är många som har reagerat på den.. och den diskuteras lite överallt…

    Kram till er båda/Pysan

  10. Jag hoppas att detta kommer skapa en misstro mot bloggar generellt, en misstro som borde finnas där. Alla borde vara mer kritiskt mot det de läser och inte bara köpa alla historier rakt av.

    Däremot tror jag inte att kampanjen tar skada av detta på något sätt. Min önskan, som inte har med ditt inlägg att göra, är att fler istället skulle stödja cancerforskningen generellt och inte rosa bandet

  11. Ronja: Som du ser så har jag både en insamling till Rosa bandet, då jag själv är drabbad av bröstcancer. Jag har också en till prostatacancer…
    Rosa bandet insamlingen är inte bara för bröstcancer utan all sorts cancer.. det är bara det att det är mer medialt…

    När det gäller bloggandet så måste man läsa allt med viss skeptis…

    Fast min blogg är äkta..

    Kram PYs

  12. Hej! Jag såg också den bloggen igår och jag var en av alla de ”unga tjejer” som fällde en tår. Men ju längre jag läste bloggen ju mer skeptisk blev jag. För är man så sjuk att man i ska dö i morgon (idag) så kan man ju knappt en fundera på ett blogginlägg, än mindre skriva ett. Så efter att ha läst klart alla blogg inlägg insåg jag att hon var en bluff och givetvis tänkte jag att hon måste höra till en av de vidrigaste människorna på jorden.

    Men sen tänkte jag lite längre. Självklart är det fel att ljuga och spela på andras känslor speciellt om en sådan hemsk sak, men, det fick ju faktiskt tusentals människor att reagera. Det första jag tänkte (innan jag insåg att det var en bluff), var att jag nu måste gå och köpa det där rosabandet-mobilsmycket för 60kr som jag har tvekat över pga dess pris. Eftersom jag fortfarande går på gymnasiet har jag ingen direkt inkomst annat än 1000kr/månaden, vilket ska räcka till andra saker (därför har jag bara köpt ett rosa band). Så på grund av bloggen tänkte jag att skitsamma om jag inte har råd med något annat, jag måste köpa ett sådant där smycke, och tvinga mina föräldrar köpa k-special och alla andra produkter som stödjer rosa bandet.

    Vad jag vill komma fram till är att det dåliga med bloggen var att den var så osannolikt skriven så de flesta kom på bluffen. Hade jag (och många andra) inte kommit på det så hade antagligen försäljningen av rosabandet-saker ökat drastiskt.
    Tack och lov att många ändå gick på bloggen.
    Sen är väl frågan om man får lov att göra fel för att göra rätt? Världen är inte svart och vit, den är grå.
    Så helt ”svart” var Liv inte i varje fall.

    Jag önskar dig Pysen all lycka till med din cancer, och för dig och alla andra cancer-sjuka där ute ska jag köpa mobilsmycket + få mina föräldrar att köpa mer rosabandet saker.
    Jag tänker på dig.
    kramar

  13. Linnea: Det jag reagerade på var att denna tjej.. bloggade om något som är mycket allvarligt. Varje år dör ca 1500 kvinnor och någon man i bröstcancer… Det är där jag tyckte att hon gjorde fel… Att säga att hon skulle dö.. och det var bluff! Eftersom det är sanning för så många kvinnor.. och tänk då alla barn som på något sätt blir drabbade.. Jag själv har tre barn.. jag fick cancer förra året och då var jag 42.. barnen var 15, 14 och 5 år gamla när jag fick mitt besked. Tänk om jag dött???

    Det är den tanken… som jag ser det.. eftersom jag faktiskt har haft bröstcancer.. man leker inte som hon gjorde med dödliga sjukdomar…

    Att det sen har givit en glädje att försäljningen har ökat av Rosa Band för att hon skrev sin blogg är bra bra…

    Fast vi är många som bloggar som har insamlingar till rosa bandet.. och där är det lägsta beloppet en 50 lapp…

    Kram Pys

  14. Ja, jag håller med dig, jag blir förbannad att hon skämtar. Men tänk på dom som har cancer redan. Det är fanimej inte skämt. Det verkar så att bloggen är borta nu. Kram på dig!

  15. Jag vet, bloggade det inlägget igår! Knäppt att lura så många på det sättet..

  16. Finns bara två ord att säga: oseriöst och osmakligt! Finns nog i och för sig mer men jag nöjer mig med detta efter alla kloka kommentarer från er andra
    Kram!

  17. Det är ju verkligen något fel om man måste fejka att man har bröstcancer…som är så allvarlig sjukdom….
    ligger nog mycket tragik i den tjejen…

    Kram

  18. Givetvis var det även det jag reagerade på. Självklart är det fruktansvärt hemskt att ljuga på det sättet.
    Jag uttryckte mig nog lite fel i den förra kommentaren.
    Jag lider med dina barn och dig, verkligen.
    För jag vet att det är en fruktansvärd sjukdom, kan räkna upp en oräkneliga kvinnor som jag känner både löst och nära som har den. Men missuppfatta mig rätt, det var inte för att förringa sjukdomen jag tycker att Liv gjorde en ”halvbra” sak.
    Utan det var det att hon ändå fick upp ögonen på folk.
    Fick människor att reagera på att det är en fruktansvärd sjukdom. Jag tyckte hon gjorde fel på ett sjukt sätt, samtidigt som det ändå kan ses som ”bra”.
    För ju mer pengar som kommer in till rosa bandet, ju mer pengar går till forskningen, och ju bättre forskning, ju större chans att kunna rädda fler människor.
    Så det jag tänker är egentligen att om det gynnar forskningen och ger fler chansen att kanske överleva, så ska man nog inte se det som helt igenom hemskt.
    Men man ska verkligen inte på något sätt, se det som helt igenom bra heller.

    Kämpa på och ha det bra!
    Ta hand om dig.

    kramar

  19. Tragiskt att folk kan gå så långt för att få uppmärksamhet. Min mamma dog i cancer och jag oroar mig jättemycket för bröstcancer, men jag är transsexuell och mår illa av att klämma på mina bröst, så det blir inga självundersökningar för min del. Kan det hjälpa att operera bort bröstkörtlarna om man inte vill få bröstcancer någonsin?

  20. Johnny: Ofta sätter sig cancern i mjölkgångarna.. så det kan nog hjälpa… prata med någon läkare som du har förtroende för..
    Min cancer satt i en mjölkkörtel…

    Kram Pys

  21. GooodKväll Johnny Scharonne,

    Apropå bröstcanser. Kolla under rubrikerna IT6:4 och IT6:5 i begynnelsen på min boklångrandiga hemsida – så måhända kan Du komma på ett annat förhållningssätt till bröst och cancer, kanske…

    Till hemsidan kommer Du på ett ögonblink genom att klicka på mitt namn, kanske…

    GooodNatt… 🙂
    vännen Josef

  22. Johan: Kram tillbaka

    Znogge: Ja, det mesta är sagt…

    Rose-Marie: Ja, jag hoppas att hon har någon som tar hand om henne..

    Rose: Knäppt är snällt.. jag tycker att det låter sjukt att göra så här..

    Linnea: Då ska det vara fritt fram att blogga om allt som är allvarligt.. Som exempel: En person kan då sätta igång att blogga om att deras barn har cancer (fast det inte har det) för att det ger mer pengar till forskningen.. Och så får de jättemånga kommentarer att folk ska ge bidrag till barncancerfonden.. samtidigt som det sitter föräldrar med en barn som verkligen är döende i cancer.. Hur tror du de mår när de får reda på att det den personen bloggat om varit fejk?
    Det är detta som jag tycker är fel.. hon ger fel signaler.. fast det har gjort att en del unga människor faktiskt fått upp ögonen.. och jag hoppas att alla tjejer som gav kommentarer börjar känna på sina bröst.. för att slippa cancern…

    Kram till er allihop…
    Pysan

  23. Jag har varit gift med en kvinna i Göteborg som fick cancer efter en vecka in i vårt förhållande. Bluffen – att hon aldrig hade haft cancer – avslöjades först efter fyra år… nu är jag lyckligt skild och har träffat en ny flickvän. Under fyra år betalade jag för flygresor till sjukhus som inte var sjukhus, grät och var rädd för att förlora min livspartner och teg om allt för hon ville inte bli sedd som sjuk av omgivningen. Nu har det visat sig att även hennes tidigare pojkvänner blivit lurade av samma sak. Och inte nog med det… Hennes mamma anlitade torpeder för att misshandla mig, läs om det i Aftonbladet, GP, GT och TT 1 juli – 3 juli om svärmodern som lejde torpeder.

Kommentera

