Bröstcancer och läkare

Läser Svd idag och om cancerläkare och deras jobb.

Det står så här i faktarutan, jag citerar:

”Sju av tio cancer- läkare tycker det är lättare att ge det första cancerbeskedet än att tala om att sjukdomen har spritt sig.

Fyra av tio tycker att det är den mest krävande arbets- situationen av alla.

Tre av tio cancerläkare oroar sig för patienter med återfall när de kommer hem.

Majoriteten anser att det finns ett behov av stöd och hjälp för att hantera besvärliga patientsituationer.

Majoriteten av de tillfrågade cancerläkarna känner stor tillfredställelse i sitt jobb när deras patienter är trygga med sin behandling och fler-talet tror också på ett liv efter bröstcancern.

Allt enligt en studie som presenterades på den europeiska cancerkongressen ECCO i Barcelona.”

Slut på citatet.

Nu tänker jag tala om vad jag anser.. tänk nu på att detta är mina tankar.

Det finns inga mer medmäskliga läkare än de som jobbar med cancerpatienter. För de har empati.. och jag kan förstå att de tar jobbet med sig hem i många fall.

Som patient tänker jag till lite längre.. för alla vi cancerpatienter vet att risken för metastaser och återfall finns hela tiden. Och om vi oroas av detta..

Samtidigt så hade jag fått återfall hade jag inte varit förvånad.. eftersom jag som patient vet om detta.

Det jag inte kan förstå när jag läser artikeln är att inte cancerläkarna får någon som helt mental hjälp. Ingen kurator eller briefing på sin arbetsplats, utan det gäller att ha ett bra nätverk av kollegor och familjemedlemmar.. fast det är inte de som ska få ta smällen..

Jag som cancerpatient får direkt en kurator som jag kan ringa till och som verkligen ställer upp.. ska det inte vara samma för den läkaren som behandlar mig… för jag kan tänka mig hur mycket som dessa bär med sig…

Hjälp mig nu med min insamling för cancer.. för denna sjukdom ska utrotas.. och helst idag…

Jävla knöl.. jävla sjukdom.. jävlar anamma…

Andra bloggar om: , , , , , , ,

4 svar

  1. Köpte ett rosaband igår och tänkte på dig. Hoppas du har det bra – är inte här så ofta :o(. Kram

  2. T: Nu blir jag nyfiken.. vem är du??? Jag har det bra.. inga metastaser och livet ser ut att bli bra.. med tiden…

    Kram Pys

  3. Min pappa hade två läkare under sin sjukdomstid. Den första klarade inte av att ge oss klara och raka besked. Ljög nästan vid ett tillfälle…Den andra, en kvinna på onkologen, var helt fantastisk, och besatt en djup empati och medmänsklighet!
    Kram!

  4. Znogge: Min onkolog är ju ett kapitel för sig.. tacka vet jag min kirurg som jag har nu.. hon kan iaf svara på mina frågor som jag har….

    Det var ju hon som skrev brevet om de glädjande beskeden …

    Kram Pys

Kommentera

