Silicon, samhället och sjukdom

Idag går Peyre ut och talar om att hon ska plocka ut sina siliconisar.

Hon säger följande i artikeln, jag citerar:

– Jag tror det kommer att bli jättefint, vill inte vara en del utav det här sjuka idealet längre.

– Jag förstår inte hur jag har kunnat göra så här mot mig själv, har jag hatat mig själv så mycket? Varför vill man förnedra sig själv på det här sättet? Jag önskar att någon hade satt lite vett i huvudet på mig för några år sedan!

Det sjuka idealet är att stoppa in siliconisar i brösten… och gju större desto bättre…

Nu till mina tankar kring detta….
Genom min sjukdom så har jag inget bröst.. jag är enbröstad.
Jag kommer att få ett nytt bröst och samtidigt så lyfter de min andra tutte.

Nu har jag inte träffat plastiken ännu.. så jag vet inte vilken operation det blir. Om jag ska få en lambå (då man tar bukfet och flyttar upp) eller om jag ska få inplantat.

Får jag lambån så kommer jag att kunna göra en vanligt mammografi.. får jag inplantat så kommer min mammografi att förvandlas till MR (magnetröntgen).

Om det blir så att jag får inplantat så känner jag att jag inte förnedrar mig själv.. jag får nya bröst… jag vill vara hel….

Det är en sak att man som frisk stoppar in saker i brösten…
Det är en helt annan sak att som bröstcancer drabbad få nya bröst…

För som det är nu… så känner jag mig inte hel.. jag känner mig inte som kvinna…

Andra bloggar om: , , , , , , ,

7 svar

  1. Jag förstår mycket väl att du vill ha två bröst men jag förstår däremot inte att så många andra kvinnor inte är nöjda!
    Kram!

  2. Det är ju inte det att det är ett sjukt ideal att vilja ha två normala tuttar, det sjuka är ju att operera in silikon i två normala bröst för att passa in i något ideal som gäller för tillfället! Kram Gunsan Ps Jag citerar min då 6åriga dotter efter jag tagit bort 1/3 av bröstet, det var blodfyllt och faktiskt jättesnyggt för tillfället” mamma var inte ledsen, det blir snart lika långt som det andra” Ungar är goa!

  3. Ja, jag har ju silicon…., hade liksom inget annat val. Hällst av allt skulle jag faktisk villja ha tillbaks mina små ”utammade skinnflikar”. Som jag kunde avsky dessa små bröst ibland….. Idag saknar jag dom så det värker i kroppen ibland….

    Kramar/C

  4. Ja, det blir väldigt stor skillnad på att operera brösten för att uppnå nått slags ideal eller för att få tillbaka den där känslan du beskriver av kvinnlighet. Inte skulle någon kalla en sån operation som sjuk eller fel på nåt sätt.
    Char-lotte, det du skriver är så gripande och tänkvärt. Tänk alla unga tjejer som inte är nöjda med hur brösten ser ut. De skulle behöva din insikt idag.

  5. håller med alla föregående skrivare, det är inte fel att sätta in inplantat för att man har blivit av med ett bröst på grund av sjukdom. precis som att det inte är fel att göra en ansiksoperation för att man har ett bränsår eller liknade.
    det är det att så många unga tjejer eller människor över huvud taget opererar sig för att det inte duger som de är efter som de inte ser ut som idealet är idag.
    när ska vi inse att det är de skavanker och olikheterna som gör oss vakara. när ska vi bli nöjda och låta saker vara vakra precis som de är?

  6. det går inte att jämföra dessa operationer. Den ena är lyx eller skönhetsbaserat den andra är för att ersätta något man blivit av med. Just som man gör med andra kroppsdelar man förlorar.
    Det är helt naturligt och självklart att du ska ha ett bröst om du vill det!
    Var och en bestämmer över sin kropp det kan ingen annan göra. Kramar

  7. Tjejer.. detta är intressant…

    Jag upptäckte en sak.. det är inte en enda kille som har skrivit någon kommentar i detta inlägget..

    Jag undrar varför..

    Kram Pys

Kommentera

