Detta är intressant läsning

Läser Forskning & Medicin.

Det finns tre intressanta artiklar om cancer.

Först den här.. som har med att försöka svälta tumören genom att äta medicin som gör att inte kroppen producerar några nya blodkärl.. då får inte tumören näring när den växer eftersom den behöver blod.

Den andra är om Tumörsupressorn p53 som skyddar oss mot cancer… ”Allt sedan genen upptäcktes för snart 30 år sedan har forskargrupper runt om i världen lagt ner ett omfattande arbete på att kartlägga signalvägar och funktioner hos p53, studera vilka gener och proteiner som styrs av p53 och som reglerar p53. Man har sett att genen är muterad i uppemot hälften av alla tumörer — det rör sig om mer än 20 000 p53-mutationer”…

Den tredje artikeln är den som tilltalar mig mest.

Den handlar om bröstcancer och om hormonspelet i kvinnokroppen. Det är hit kan jag tänka mig som en del av det som cancerforskningen får in genom ”Rosa bandet”. Den är intressant.. för det framkommer att de har forskat om hur kvinnan regarerar på P-piller.. Det som är intressant är att de aldrig har forskat på hur kvinnobrösten reagerar på p-piller och hormonerna i brösten…

Kan det vara så att om man inte äter p-piller så är risken ännu mindre för att vi ska få bröstcancer???

Denna forskning tycker jag är mycket intressant…

Andra bloggar om: , , , , , ,

Ett svar

  1. Förlåt att jag inte tittat in på någon dag, har varit lite mycket här…..men här har det ju blivit jättebra!!
    Kram

    Pysan svarar: Ja.. det har ju det…. jag är rätt så nöjd…

    Fast jag ska göra om bilden.. men det hinner jag inte ikväll.. får göra det någon annan dag…

    Kram Pys

Kommentera

