Vilken grej

Jag var inne på Rosens sida.. Hon skrev om en ny form av cancerbehandling för bröst-, lever- och bukspottkörtelcancer…

Tekniken är framtagen av CLS, Clinical Laserthermia Systems, i Lund.

De har redan behandlat 70 personer med mycket gott resultat.

Jag citerar ur artikeln: ”Grundidén låter ganska enkel. En optisk fiber förs in i tumören med hjälp av en nål. Sedan värmer laserstrålar upp tumören så att den dör. Ur tumörcellerna läcker då ämnen – antigener – som sätter fart på kroppens immunförsvar. Det lär sig att attackera även andra tumörer och metastaser i kroppen.

– Man kan se det som att patienten blir vaccinerad under behandlingen, säger Karl-Göran Tranberg.

Tricket är att värma upp tumören lagom mycket. Cirka 46 grader i en halvtimme är perfekt, enligt Karl-Göran Tranberg. Vid lägre temperaturer dör inte tumören. Vid högre temperaturer koagulerar antigenerna, och immunförsvaret aktiveras inte.” slut på citatet.

Detta tycker jag låter mycket bra.. det som tilltalar mig mycket är det där om att man triggar igång immunförsvaret och risken för att få metastaser blir betydligt mindre än den vanliga behandlingen vid cancer.

Jag hoppas att detta kommer att bli den behandling som cancerpatienter kommer att få i framtiden.. för det verkar vara en bra metod… allt för att Herr Cancer ska få vad han förtjänar.. för han förtjänar inte att få fortsätta härja rundor i våra kroppar… han skall få vad han förtjänar…

Andra bloggar om: , , , , , , ,

7 svar

  1. Allt går framåt och det där låter väldigt bra och skonsamt mot kroppen förhoppningsvis.

    Ha en vilsam och bra söndag. Kramar till dig och din familj:)

  2. Det låter toppen tycker jag….som själv letar alla former av ny teknik inom detta…om man skulle behöva det en vacker dag.

    Behandlingsformerna idag tar ju ner kroppen så förbaskat…det är tragiskt.
    Skulle vilja ha mer ork så att jag kunde hjälpa min MS sjuka dotter mer med barnbarnet och hemmet…hon har det tufft.
    Även hon hoppas på att man får fram nya mediciner för MS…

    Kram

  3. Hej på Dig!

    Märklig känsla att sitta här och skriva en hälsning till någon som låter mig lära känna henne via sin blogg och hon vet inte alls vem jag är…. Ville i alla fall skicka en hälsning till Dig, för det har jag förstått när jag läst Din blogg att Du gärna vill. Hittade bloggen av en slump och har i stort sett tilbringat hela helgen med att sträckläsa den, så nu kan Du veta att en av alla som Du ser har besökt Din blogg var dag, det är jag det :o) Ha det så gott!!

    Hälsningar från Titti

  4. Tekniken finns och fungerar! Jag har sett forskarna berätta och beskriva den. Problemet är att när tekniken nu är utvecklad så vill fonder som t.ex Cancerfonden inte stötta företaget bakom då lösningen är klar. Vad händer då? Jo pengarna tar slut och projektet kan inte ta fram en färdig produkt och vi som behöver den eller har andra som vi känner som behöver den står där med skägget i brevlådan i vanlig ordning.
    Jag är kritisk mot CF som bara stöttar forskningen och inte framtagning av något som går att använda. Det är alltså ingen kritik mot forskare och affärsfolket bakom, tvärt om så vet jag att de kämpar för att få ut den här tekniken i första hand för att ”bli ihåg komna” och inte för att som man skulle kunna tro att tjäna pengar…

    Kanske skulle man starta en egen insamling … Vem skulle inte vilja skänka en hundring till detta? (jag vet eftersom jag träffat forskarna att det kommer behövas ca 15Mkr innan den finns ute det är 150.000 pers som behöver skänka vars en hundring.) Jag är på … Är Ni? I så fall löser jag det med dem direkt! Hjälp mig så att vi kan få det i verket är kontentan av detta inlägg! Tack

  5. Kolla in deras hemsida

    http://www.clinicallaser.se

  6. Nu börjar det hända saker. Nu har dom snart pengar på gång. Se http://www.clinicallaser.se, man kanske skulle investera en peng

Kommentera

