Min tur att få stafettpinnen i näven

Fick den från Blottad Bitch och hon ville att jag skulle skriva om följande: Hur upplever du människans överlevnadsförmåga när det otänkbara hänt ?

Så nu sätter jag igång och låter tankarna gå tillbaka flera månader..

Den där dagen när jag var till vårdcentralen och läkaren kände på mitt bröst.. och sen ville känna i armhålan och hittade den där svullna lymfkörteln… Det var då rullgardinen åkte ner.. den där som var helt djupsvart med ordet cancer blinkande i neonfärger..

Hem och pratade med maken som tyckte att vi säger att det är cancer.. så kommer vi inte att bli chockade om det nu är det…

Så kom då dagen då vi faktiskt skulle träffa doktorn.. den där i vit rock och som talade om att jag hade bröstcancer.. och att knölen var för stor för operation så vi sätter in cytostatika först och sen när tumören krympt så blir det operation..

Hem.. tankar.. de där dumma tankarna på att kommer jag att vakna i morgon.. vad och på vilket sätt pratar jag med barnen… sova – vad var det?

Sen inträffar det där vidunderliga.. man blir så jävla arg.. inte för att jag har fått bröstcancer.. utan för att den där jävla knölen valde att ge sig på mig.. arg på min kropp.. arg.. det är då man tar den där argheten och gör till positiv energi.. den där knöljäveln ska få vad den är värd… fast jag kommer att tappa håret.. jag kommer inte att kunna jobba.. för nu ska jag bli frisk… Mitt jävlar anamma klampar in i storstövlarna..
Jag hade inte klarat det utan humorn.. en humor som i många människors ögon nog har varit rätt så morbid.. men det är min överlevnad… Ja, jag har cancer.. jag har en dödlig sjukdom.. och vad hjälper det mig om jag tycker synd om mig.. då kommer jag bara att må sämre.. Nej.. här ska det skämtas.. hej vilt.. om både cancern och om mig.. Jag härjade rundor på bloggen.. jag skrev hur jag mådde.. jag skrev ur mig allt jobbigt men med en viss glimt i ögat… jag fick kommentarer som berörde mig djupt.. jag fick kommentarer som gjorde att jag faktiskt klev ur sängen på morgonen.. men humorn lämnade mig aldrig..

Fast jag idag kan se tillbaka på en mycket jobbig tid så överlevde jag… jag klarade av det.. Jag fick den där cancern att ge vika.. om det var för min humor eller mitt jävlar anamma vet jag inte.. men med ett jävlar anamma kommer man mycket långt…

Min värsta skräck en gång i tiden var faktiskt cancer.. eftersom jag utbildar mig till sjuksköterska så var jag livrädd för att ha med cancerpatienter att göra.. men genom min egen erfarenhet idag så vet jag vad jag vill jobba med den dagen jag blir klar.. jag vill helt klart arbeta med cancerpatienter i en eller annan form..

Jag vill också förmedla att vi människor tror innan vi har råkat ut för något jobbigt.. att det där kommer jag aldrig att klara av.. men den dagen det händer.. då sker något med oss.. en insikt som gör oss starka och gör att vi faktiskt klara av det vi inte trodde var möjligt.. jag om någon är ett levande bevis på detta…

Nu skickar jag pinnen vidare till Vilse och jag vill att han ska skriva om följande ämne:

Vad är hälsa/sjukdom för dig? Kan det vara så att man kan vara sjuk och ändå ha hälsa?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 svar

  1. Fantastiskt , vad vi människor klarar av …Tack för att du delade med dig !

  2. […] Sträcka 34: Hur upplever du människans överlevnadsförmåga när det otänkbara hänt? (Pysans tankar) […]

  3. Ja det är otroligt vad vi människor kan klara av…jag fick mitt cancerbesked via telefonen…det var inte kul…blev helt chockad..sedan skakig och gråt och så blev jag precis som du …arg.

    Jag hade också humorn med mig under den svåra tiden….men kollapsade totalt när alla behandlingar och op var över…det var som luften som far ur en ballong…

    tyvärr har jag ju inte fått tilbaka kraften trots att det gått 12 år nu…..jag har svårt att förlika mig med att den kanske aldrig återkommer…suck

    Ha det underbart

    Kram

  4. […] från Pysan lyder: Vad är hälsa/sjukdom för dig? Kan det vara så att man kan vara sjuk och ändå ha […]

Kommentera

