En betraktelse

Sitter här och får lite funderingar nu efter Melodifestivalen.

Läser och förundras av att Aftonbladet slår upp det så stort om Carola och Andreas Vs. Nordman. Läs här, här och här.

Likadant är det med Expressen. Stora rubriker även här, här och här.

Jag betraktar och läser.. och jag är glad att faktiskt Nordman gick vidare.. jag är också glad att Sibel gick vidare.. men jag hade innerst inne velat se Nordman och Therese som vinnar ikväll.. nu kunde det inte bli så eftersom de var i samma grupp..

När jag nu sitter här och skriver så kommer det en tanke flygande så där lite grann.. en betraktelse.. en betraktelse om varför människor är rädda för låten som Nordman sjunger.. Det är för det första en del av vår historia.. en historia som är nog så hemsk.. För Sverige har inte varit snälla under historiens lopp… etnisk rensning är inget nytt i det här landet… men nu märker jag att jag svävar ut.. det var Nordman och häxbränningen som jag skulle skriva om..

Tanken som smyger sig in är att om det förekom Häxbränning nummera.. så hade nog aldrig Carola stått på scenen ikväll.. hon hade redan varit bränd som häxa för flera år sen…

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 svar

  1. Håller fullständigt med.

    Och som svar: Hon lurar nog i buskarna och läser! 🙂

    Hade också tyckt Therese och Nordman varit perfekt!

    KRAM

  2. En intressant betraktelse.
    Saknade också Therese, gillar verkligen hennes låt.
    Har inte någon favorit direkt, men det blir roligt att se och höra på lördag.

    Kram och ha en fin söndag!

    🙂

Kommentera

