Försäkringskassan

Denna myndighet som tror att de är så duktiga, eftersom de får ner antalet sjukskrivningarna hela tiden..

Läser idag på Aftonbladet följande artiklar, den om Janne, den om Johnny och Mona och deras sorg och dessutom artikeln skriven av Jan Helin..

Om vi nu först tar Janne fallet. Han har ont för han har en neurologisk sjukdom.. Han kan inte stå eller sitta några längre stunder.. då vill F-kassan ändå att han jobbar, för han kan ju ligga ner och jobba.. F-kassan gör besök på hans arbetsplats.. men orkar inte gå in och se hur det ser ut där han faktiskt jobbar.. utan stannar i fikarummet… Hur bra är det på en skala.. För att tänka är visst inte F-kassans starka sida…

Janne själv säger så här: – Det har varit tuffa år. Det var skandalöst hur det fungerade med Försäkringskassan och deras så kallade förtroendeläkare. Jag kom med ett intyg från en överläkare på neurologen som underkändes av en barnläkare. Det är skamligt.

En barnläkare?? Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste det.. Hur tänker F-kassan??

Sen tar vi Johnny och Mona.. De väntar på sitt andra barn.. just innan förlossningen dör barnet i magen.. allt faller.. Det där mörka hålet öppnas för dem.. och de faller..

F-kassan säger då att de inte kan sjukskriva någon för Sorg… Vad tänker de med..

F-kassan saknar något som heter medmänsklighet och empati..
För så här säger Lena Ersson, platschef på Försäkringskassan i Dalarna:

– Många efterfrågar det här med sunt förnuft och empati. Men det är värderingar, alla har inte empati för samma sak. Om man låter det styra kan man hamna väldigt snett.

Denna mening tycker jag säger allt om F-kassan själv…

Jag får snabbt en massa frågor i skallen som jag har lust att ställa till denna platschef:

  1. Om ditt barn dör, har du då lust att börja jobba igen efter 2 veckors sjukskrivning?
  2. Om du får cancer, då kan du jobba, för det är ju bara cancer och du får behandling, sitta vid ett skrivbord kommer du säkert att klara av eller hur?
  3. Om din make har obotlig cancer och inte kommer att överleva, då kommer du väl att gå och jobba? Prata och kramas kan ni göra när du kommer hem. Han klarar sig bra hemma, han är ju en vuxen man?
  4. Om du har ont någonstans, huvudvärk till exempel, är du då hemma från jobbet?
  5. Hur många gånger har du varit sjukskriven eller borta från jobbet själv?
  6. Så du sörjer inte när någon av dina närstående dör? Eftersom du själv säger att empati är olika för varje människa.. Ja, det är det nog.. men när det gäller döden och sorgen så tror jag att alla tänker lika där.. alla utom F-kassan..

Den här platschefen är en kall jävel.. läs igen vad hon säger.. och så tänker du till.. läänge..

Får känslorna styra så kan det gå snett.. är man sjuk eller sörjer.. då är det känslor som styr.. eller tänker jag fel nu?

Empati och medmänsklighet.. Värderingar och människor..

Att se att det finns en människa där bakom den där diagnosen.. bakom det där sjukintyget.. från en läkare som faktiskt har träffat patienten.. vilket inte F-kassans läkare någongång gör..

Jan Helin.. jag kan bara hålla med dig.. Sverige har blivit kallt!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

8 svar

  1. Jag blir så jäkla arg när jag läser sånt här. Vart är Sverige på väg egentligen?

  2. det är ta mig fan inte sant, om man nu ska tänka på pengar (vilket egentligen inte är det som är relevant i detta fall på det viset) kan de då inte se att det kostar mer pengar för dem i längden att inte sjukskriva folk en att sjukskriva de som värkligen behöver det?
    så om jag mår dåligt för att någon nära dör eller jag förlorar mitt barn då är det helt normalt att gå och jobba.
    på svaret på dina frågor så tror jag att de själva tar ut så mycket ledighet och sjukpengar som de kan och jag tror att är det några som utnutjar systemet till max är det dom själva.

  3. Vansinningt det är det enda ord jag kommer på.
    F-kassan ska ju rent krasst titta på intyget från den sjukskrivande läkaren. Är det tydligt så ska bara F- läkaren göra en bedömning om intyget håller och sedan göra sin bedömning efter det. Förtroendeläkaren SKA inte träffa patienter. Detta är fakta!
    MEN uttalade som det du beskriver visar bara på den personens inkompetens. Kanske kan man inte sjukskriva för sorg men att gå till en psykolog och få ett intyg och depression hade nog fungerat. I dagens läge så finns det så många kryphål för myndigheterna så man blir mörkrädd.
    Jag fattar inte heller att så många läkare tiger och samtycker till att bli överkörda! De måste väl inse att deras kompetens inte är något värd i kassans ögon??
    Nej det berhövs en upprensning bland chefer i vårt land och det lär vi inte få så länge Borgarna sitter vid makten. För det är deras politik vi ser nu!
    Kram och vilket bra inlägg!

  4. Gräsligt illa! Förstår inte hur vissa tänker eller resonerar fast det är kanske det de inte gör…

  5. Håller med alla ni bloggare som diskuterar f-kassan. Obehagligt, vansinnigt fräckt och var finns solidariteten? Mitt förslag är att starta en kundstiftelse mot korruption? Där vi ser vart våra skattemedel tar vägen. Om man jämför de tjänstmannaanställda på stats, kommun och landstings förvaltningarna och deras löner med genomsnittslönen i Sverige (ca 20,000kr brutto per månad, var det hösten 2006) vore det intressant att kolla hur många av dessa rent skattesubventionerade löner som hamnar över genomsnittslönen? Eller kanske lika högt som flera av Skånes heltidspolitikers kommunala löner`? Kvällsposten hade för några år sen, en lista på femtio stycken kommun och regionpolitiker som hade som lägst ca 38000 i snitt ,brutto per månad. Är de dubbelt så effektiva som alla vi andra? Är själv småföretagare, har aldrig kunnat vare sig vara mycket sjukskriven, vare sig för mina tre barn, eller för mig själv, trots det har jag under 20 år år betalat och betalat , mer är 75 öre per intjänad krona till just dessa försäkringar som jag sedan kanske inte får ta del av. Läste idag i Sydsvenskan om en 34årig man vars liv slogs sönder av F kassans beslut. Han var småföretagare och hade råkat ut för en olycka, hade brutit ländrygg mm i arbetet med sina hästar i stallet, men de tog bort hans sjukpenninggrundande inkomst när han inte tillfrisknade tillräckligt snabbt! Överklagandet hade gått till länsrätten men de är inte effektiva, för efter åtta månader hade ingen hunnit ta tag i ärendet. Idag har han sålt det han kunde, eftersom han inte hade rätt till sjukpeng men inte kan jobba på grund av att han är så sjuk. Han bodde hos vänner, och såg ingen framtid. Så visst är det fruktansvärt och bra att vissa journalister tar fram information, men… vi medborgare äger alla gemensamt problemet. Oavsett politisk åsikt, är nog de flesta av oss överens om att det vi gemensamt betalt in till välfärdssamhället, får inte heller missbrukas av myndigheter lika lite som av oss andra! Nu har vi ” medborgare” kollats upp (tänker på kontrollapparaten kring föräldrapengen som man nyss haft) ok om det förekommer fusk. Nu är det dags att myndigheterna sätts under bevakning, en organisation i taget, länsrätter, försäkringskassor och statliga verk med flera.
    Hälsningar från en politiskt oberoende humanist.

  6. Det här är kanske något som är värt ett av dina super blogg inlägg, Något som vi måste kämpa för, Vi alla tillsammans!

    http://www.upproret.se/ShowList.aspx

    Pysan svarar:

    Lugn, bara lugn.. det är på gång.. min hjärna satte igång redan igår när jag hörd det på radion. Men min cytohjärna måste ha lite tid på sig att klura ut hur jag ska skriva.. och när jag väl sätter mig och skriver så är det som om fingrarna får ett eget liv och dansar över tangenterna..

    Kram Pys

  7. Kan bara säga att jag kan inte förstå läkare som läst 5,5 år på läkarhögskolan och jobbar med att sitta på försäkringsakassans kontor och sätta diagnoser på personer de aldrig träffat, frågan är om inte dessa läkare egentligen skulle bli något annat än läkare. Vem man än pratar med i kommunen oavsett om det är privatpersoner eller vårdpersoanl så har precis ALLA samma åsikter. Har sedan ngr år haft kontakt med psykiatrin och har även psykläkare i släkten. Alla har de olika berättelser om försäkringskassans dagliga förnedring av människor och hur läkarna som känt sina patienter ibland i många år och vet vad dom står och så kommer en annan läkare som aldrig sett patienten och säger precis motsatsen och indirekt talar om att de behandlade läkarna patienten ljuger. Snacka om förtal. Folk som varit på väg ut i arbetslivet har knäckts helt psykiskt igen och kanske aldrig mer kommer tillbaka tack vare F-K.

    För att inte tala om Försäkringskassans behandling när man ringer eller besöker dom. Man bokar in möten och när man kommer dit för detta får man reda på att de tagit ledigt eller semester och att man får återkomma. Eller när man ringer och de inte svarar på flera veckor eller inte ringer upp trots att man talat in på telefonsvararen. Min psyk läkare berättade senast jag var där att även de ger upp då försäkringskassan varken har reda på kontaktpersoner eller vem man ska prata med och kommer man överens om ngt så hålls det inte ändå.

    Att rösta på moderaterna var mitt hittils sämsta val som jag starkt ångrar. De är bara ute efter folks pengar, sen hur individerna mår och kanske tar självmord spelar ingen roll. Det pratas så fint om alla jobbsatsning och jobbåtgärder men ska man inte börja med detta innan man förstör för människorna och tar deras bidrag. Tvång ut på arbetsplatsen för dom som varit sjukskrivna i många år är inte en lösning, men detta bryr sig regeringen inte om. De ända regeringen hittils gjort är att förbättra läget för de redan rika och starka i samhället, oss andra skiter dom i.

  8. Great blog right here! Additionally your website quite a bit up fast! What host are you using? Can I get your associate link for your host? I want my site loaded up as quickly as yours lol.

Kommentera

