Försäkringskassan och så bröstcancer

För det första så vill jag att ni läser det här.

Nu kanske ni förstår min rädsla… den där rädslan att få metastaser.. Jag vet ju inte om jag har den här genen.. och min knöl är, vad jag vet, testad för den här genen.. för den är hittad nu..

Det är jättebra att det skrivs om detta.. men samtidigt som bröstcancerdrabbad så blir man livrädd.. tankarna kommer och vad gör man då.. jo, man sluter sig i sitt skal.. man vill inte oroa sina närstående.. för de har haft ett helvete de också.. och kommer alltid att ha… så fort jag har ont någonstans.. eller jag blir sjuk på något sätt.. då blir Den älskade maken orolig… vilket är fullt naturligt…

Så nu ska man behöva fundera om jag har den här genen.. och om jag har den.. när kommer då de där dödliga metastaserna..??? Om jag nu inte har den och ändå får metastaser..

Nej, nu får jag bättra mig.. det är ju Fredag..

Det andra jag vill prata om är Försäkringskassan..

Idag läser man om dessa nya regler.. Jag häpnar…

Jag har skrivit om det innan… och jag kommer att skriva det igen..

Får man bröstcancer och måste få cytostatika och strålning så blir det så här:

Först blir du opererad och då kan du inte jobba.. sen får du cytostatika.. Eller så (som i mitt fall) att man först får cytostatika i x antal omgångar och sen operation och så x antal cytostatika omgångar efter op.

Du får mellan 6 och 8 behandlingar, var 3:dje vecka. Detta gör att du tappar all energi, förutom alla andra biverkningar.. men du kommer inte att kunna jobba.

Detta betyder att du blir borta från jobbet i mer än tre månader.. och då blir risken stor att du omplaceras..

Efter cytostatikan så får din kropp vila ungefär en månad… sen är det strålning som gäller… Du får 25 strålningsdagar efter varandra. Har du tur så finns strålningen i närheten.. har du otur får du resa en hel del.. beroende på vart du bor.. Av strålningen blir du trött.. Du kan få strålskador och då först brännskador..

Då är du snart uppe i 6 månaders sjukskrivning.. och då väntar ännu hårdare tag.. då får du söka nytt jobb…

När du väl har genomgått en tuff behandling för bröstcancer.. så har du inget jobb att återgå till.. bara att sätta dig hos arbetsförmedlingen..

Jag säger det igen.. Försäkringskassan saknar empati och medmänslighet.. Om de som jobbar på försäkringskassan blir sjuka mer än ett halvår.. blir de av med jobbet då? Tror inte det.. eller blir de omskolade om de är borta mer än 3 månader…???

Sverige har blivit KALLT!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

7 svar

  1. Det är klart att du är rädd. Ordet metastaser får mig att tänka på stjärnornas krig och novor i världsrymden.

    Sverige HAR blivit kallt. Det har varit kyligt väldigt länge och ingen verkar VILJA prata om det… Svensken i ett nötskal. -Hur mår du? Jo tack det är bara bra!

    Halt, sjuk, fattig, stressad… döende! -Jo tack det är bara bra!

    Men NEJ, det är inte bra och det ÄR definitivt inte personligt. Vilket var och varannan tyvärr känner. Hade det varit personligt mot alla som söker jobb, sjukersättning, skadeersättning, socialbidrag…

    DÅ HADE DET VARIT BRA!

    Då hade vi var och en kunnat göra en skillnad genom att förändra oss själva till det bättre! Nu är det inte personligt och NU har svensken problem. För NU betyder det att missären många går genom är ”lagstadgad”!

    Skvaller -nyhetspalatset!

  2. Du har så rätt Pysan!
    Läste nånstans att ”Sverige för krig mot sina egna medborgare!” Det stämmer precis…och FK går visst i täten….:(
    Kram

  3. Haha….såg just nu ditt inlägg om hemorroider…:)
    Iafs hade vi nog redan förstått vad den ”pinsamma” operationen var för något…..tror att de allra flesta av oss vet vad du pratar om. Och visst är det lite pinsamt….men tack för att du vågade berätta….kram!

  4. Ja det är en tuff behandling Jag har en kollega som genomgått den De som arbetar med dessa frågor om sjukfrånvaro är väldigt okunniga eller så skiter dom helt i människor Kram !!

  5. Pysan jag bjuder dig till något…
    gå till min blogg och se!
    surprise 😉

  6. Klart vi kommer höras på mail Pysan!!
    Och jag kommer nog titta in till dig någon gång i frotsättningen också.
    Och du – jag kommer ALDRIG glömma vår första galna Skål-ta-mig-fan-kväll som vi hade tillsammans!!!!
    Ta hand om dig!!
    KRAM!

  7. Förstår din rädsla och din oro. Debatten om Försäkringskassan florerar ständigt. Jag förstår inte hur FK kan tycka sig ha en ”mall” för hur mkt sjuk man får vara….trodde vi alla var individer med enskilda behov, oavsett diagnos….

    Du e bäst tösen!
    KRAM

Kommentera

