Bo här och lev.. eller bo där och dö…

Det har sagts på radion. Här är länkarna till artiklarna hos Sveriges Radio och även här.

Jag blir rädd när jag läser det här:

I Cancerfondens årsrapport konstateras att trots att svensk cancerforskning står sig väl i internationell jämförelse så får man inte ut tillräckligt för pengarna. Det leder i förlängningen till att viktig kunskap inte kommer patienterna till del och att både behandling och överlevnad varierar över landet, vilket professor Bengt Westermark vid Cancerfonden är starkt kritisk mot.

– Ja alltså, det beror ju på att sjukvården bedrivs av de olika landstingen och landstingen har helt enkelt olika policy för hur man hanterar olika sjukdomar.

Är det alltså så att, om man överlever kan bero på vilket landsting man bor i?

– Så kan det vara, ja.

Här sägs det igen.. fast nu lite mer klart:

Det här leder till att viktig ny kunskap inte når ut i vården och det gör i sin tur att patienterna får olika behandling i olika delar av landet. En cancerpatient i Norrbotten får inte samma vård som i Blekinge och även överlevnaden varierar.

– Ja alltså, det beror ju på att sjukvården bedrivs av de olika landstingen och landstingen har helt enkelt olika policy för hur man hanterar olika sjukdomar.

Är det alltså så att, om man överlever kan bero på vilket landsting man bor i?

– Så kan det vara, ja.

Så ni kvinnor.. som ännu inte fått bröstcancer.. Jag hoppas att ni bor i RÄTT landsting.. och att ni får all den behandling som ska ges.. för tydligen ges den inte till alla.. och det bloggade jag om här..

Det är alltså så här.. mellan 6 500 och 7 000 kvinnor drabbas varje år av bröstcancer…
1 500 dör.. hur många dör i onödan?? Eftersom behandlingen finns.. men att de olika landstingen har olika praxis för behandlingen.. och så är det en KOSTNADSFRÅGA… Hur mycket döljer sjukhuset för mig.. finns det något fel och jag blir rädd.. tänk om det är så att jag ändå har metastaser.. men de har inte lust att ge mig mer behandlingar eftersom det är så dyrt.. och det är inte deras praxis att behandla skelettmetastaser.. för det är ju ändå försent.. eller???

Jag trodde att det var lika vård för ALLA!! För det var väl så regeringen sa…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 svar

  1. Det är förjävligt att det ska skilja så mycket mellan olika landsting. Själv funderade jag ett tag på att flytta till Göteborg, innan jag fick veta att psykvården i VG är sämst i landet. Så de slapp mig…

  2. Detta hoppas jag att alla uppmärksammar och kräver att alla landsting ska vara lika bra, på ALLT!

    Ha det gott! /Katrin

  3. Det är stora skillnader. Det var inte så längesedan som man jämförde vården vid hjärtsjukdomar och hur lång överlevnaden var. Det skiljde kraftigt mellan olika sjukhus. Blekinge och Ystad låg bra till minns jag. Så det gäller att läsa på om man ska opereras för något större.
    Kram

Kommentera

