Orättvisorna när det gäller bröstcancer

Läser idag i Svenska Dagbladet följande artikel.

Artilkeln handlar om Her-2 positiv bröstcancer och Herceptinet.

Min lilla knöl.. den där saken som utifrån mätte 5*5,5 cm.. blev testad för HER-2.. och som tur var så var den inte HER-2 positiv…
Men jag har många bröstsystrar som har den här.. och de vet hur det ser ut.. för det är en allvarligare form.. och återfallsrisken är högre..

Det jag reagerar på i artikeln är det här, jag citerar:

Studien får sannolikt stor betydelse för bruket av herceptin. Även om det redan på de flesta håll är praxis att kvinnor med HER2-positiv bröstcancer får herceptin efter operation, är det mindre vanligt att det ges före. Behandlingen finns heller inte med i de nationella riktlinjerna på området. Ett av skälen till att vissa landsting är tveksamma till herceptinbehandling är kostnaderna. Ett års förbrukning av medlet kostar cirka 300 000 kronor. Dessutom tillkommer kostnader för vården eftersom medlet måste ges intravenöst i treveckors intervaller.

Vilka landsting är ovilliga att ge all adekvat vård till cancerpatienter? Speciellt om det rör sig om unga kvinnor. Är det kostnaden.. eller det att de är kvinnor? De tjejer jag vet som får herceptin åker in.. får sin herceptin och sen åker de hem.. på samma sätt som man får cytostatika.. man ligger inte ens inne över natten..

– Den tyska studien understryker och bekräftar herceptinets betydelse. Det är jätteviktigt att medlet kommer in tidigt i behandlingen, särskilt vid stora tumörer. Detta måste alla regioner i landet anpassa sig efter. I dag finns stora skillnader i praxis, säger Elisabet Lidbrink, överläkare på Radiumhemmet i Solna.

Vad är skillnaderna? Är det så att det finns kvinnor idag som dör p.g.a att det finns skillnader i praxis? För då måste vi göra något åt det.

Sedan 2005 har herceptin ingått i den ettåriga efterbehandlingen av bröstcancerpatienter med denna speciella cancerform i Stockholm. Sedan något år tillbaka ingår det också i den kombinationsbehandling som ges före operation vid stora brösttumörer, fyra centimeter eller större.

Nu blev jag riktigt förbannad.. Tydligen är det bara Stockholmskvinnorna som har rätt till detta.. även om den inte är HER-2 positiv.. utan på storleken.. min tumör var stor.. och jag fick börja med cytostatika.. men ingen herceptin.. för att jag bor där jag bor

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 svar

  1. Hej,

    Jag hoppas verkligen att du uppnår ditt mål Pysan med din insamling. Förra året arrangerade vi i Göteborg ett event (24 timmars spinning) till förmån för rosa bandet och vi lyckades samla in 70.390kr. I år är vårt mål med 24rosatimmar att samla in över 100.000kr till bröstcancerforskningen.
    Fler kvinnor skall inte behöva gå bort i denna sjukdom.
    Blott 20 åriga Alexander som var initiativtagaren och eldsjälen bakom detta event http://www.24rosatimmar säger att ”tillsammans gör vi skillnad.” Jag håller med.

    Jag hoppas att fler besöker sajten http://www.24rosatimmar.se och läser varför en 20 årig kille anstränger sig så. Det är oehört gripamde och Hans bedrifter för att samla in pengar för cancerforskningen är otroliga, eller vad sägs om hans cykeltur på 1.350km för Barncancerfonden som samlade in över 250.000kr!

    Hjälp oss att hjälpa andra människor som är drabbade. Tack för att det finns folk som Pysan och Alexander

  2. Hej Pysan!
    Man ger ju bara Herceptin till HER2+kvinnor.Den gör väl ingen nytta annars?Ser ju konstigt ut i artikeln onekligen.Har själv fått den 14 ggr nu.
    Anneli

    Jag är inte HER2+… men jag reagerar på att det är sån skillnad på cancervården i det här landet.. att bara för att man bor där och där så ska man få leva.. bor du någonannanstans då kan du lika gärna dö.. för du är ju inte i Stockholm.. och det är bara Stockholmare som ska få leva.. etnisk rensning?

    Kram Pys

  3. Jag fick 10 behandlingar med Herceptin men sen tog det stopp. Jag hade tydligen fått biverkningar som inte var bra.( hjärtsvikt.) Nu har doktorn försökt att övertyga mig om att det räcker med 10 behandlingar.Resultatet skulle vara det samma som med 15. Jag har ju svårt att förstå det, men en finsk studie skulle visa det. Är det någon som har hört det ?
    Kicki

Kommentera

