Det är det här..

om cancerfonden i sin kritik om cancerforskingen menar.

Ett och samma enzym, kallat CYP1A2, är inblandat både när kroppen bryter ned kaffe och det kvinnliga könshormonet östrogen, en välkänd bov bakom bröstcancer. En viss gen styr tillverkningen av enzymet och den genen finns i olika varianter.

Ungefär hälften av befolkningen har en variant kallad A/A som gör att kroppen snabbt kan ändra mängden tillverkat enzym, medan personer som har genvarianter kallade A/C eller C/C har en jämnare produktion. Dessa C-personer får bröstcancer mer sällan än andra, givet att kaffedrickandet uppgår till minst tre dagliga koppar, enligt studien.

De genetiskt mindre lyckligt lottade, men kaffeälskande, medsystrarna insjuknade nästan tio år senare i bröstcancer än kvinnor som bara drack en kopp om dagen eller inget kaffe alls.

– Det var ju bra. Å andra sidan fick de oftare tumörer som är mer svårbehandlade, säger Helena Jernström.

Kaffet hade dock bara effekt för de kvinnor som inte hade tagit hormoner mot övergångsbesvär.
Fler studier krävs för att kaffe ska kunna rekommenderas i förebyggande syfte. Forskarna ska nu studera hur kaffedrickande påverkar behandlingsresultatet för cancerpatienter.

Så ni som förstår hur det är.. och om ni fattar den här forskningen så kan ni väl tala om för mig.. för jag sitter här som ett stort frågetecken och undrar vilka det är som ska dricka kaffe.. och vilka som ska dricka tre koppar om dagen..

Jag som bröstcancer drabbad vill ha bättre kvalitet på forskingen.. speciellt om det är så att det är många miljoner som kommer in under rosa bandet kampanjen…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 svar

  1. Tja, frågan för mig är om livet är värt att leva utan kaffe🙂.

    Varför är man så snabb med att gå ut med forskningsresultat? De står ju tidvis som spön i backen.

  2. Jag fortsätter att dricka kaffe, och meddelar att Gizmo har gått halva tiden nu…
    Vi tror att hon har bebisar imagen, allt tyder på det!

    Om allt går väl, så har vi kattungar på Torpet i mitten på Maj!

    Din Gizmo ska bli Mamma, Pys!

    Vi vårdar henne väl!

    Knytet

  3. Hej Pysan. Ja du denna nya upptäckt. Jag fattar ingenting ! Jag har druckit massor av kaffe sen jag var 20 år gammal och nu sitter jag här med bröstcancer. Visserligen en icke hormonkänslig Her2 men då kan man undra, skulle eller kommer jag o få en hormonkänslig typ oxå ?
    Detta var inte lätt, men det e väl inget i denna världen.

    Ha det gott o kram på dig från Christel

  4. Ibland undrar jag nästan hur mycket av forskningen som egentligen är forskning? Jag fick min första lektion i källkritik när jag läste att det var större risk att få livmodercancer om man tvätrtade sig med vatten istället för med yoghurt…

Kommentera

