Snälla barn

börja aldrig att röka.. för då kan man få stora jordnötter i lungorna som är en tumör.

Jag läser statistiken..

Jag väntar med spänning på 2008 års rapport från cancerfonden.. om det är så att det är så att Lungcancer har gått om bröstcancern i dödlighet?

Samtidigt så får jag en liten undran.. om det är så att en del av de här.. små cancercellerna kommer från en oupptäckt bröstcancer? Risken finns där.. fast jag tror att den är minimal..
Tanken finns där…

Samtidigt så kan jag inte förstå hur Aftonbladet går ut med rubriken ”Bilden av den nya kvinnodöden”..

Bröstcancer kan man inte göra mycket åt att man får.. det kvittar om man dricker 3 koppar kaffe om dagen, ammar länge.. är kort eller lång.. för den drabbar ändå kvinnor som kanske inte medvetet försökta att undvika bröstcancern..

Lungcancer kan man faktiskt skydda sig mot.. och det har jag hört under alla mina år… att det är FARLIGT… men det förstår inte människor… Så förbjud tobak helt och hållet.. det ska vara förbjudet att överhuvudtaget odla den… då kanske vi kommer tillrätta med det.. att det sen är många tusen som blir av med sina jobb kan man inte hjälpa…
Det är bara att välja.. rök och dö.. eller rök inte och dö inte..

Fast jag vet att det finns en risk att faktiskt få lungcancer utan att ha tagit ett enda bloss.. ursäkta mig då för att jag är hård.. men att få lungcancer är faktiskt i många fall ens eget jävla fel…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

8 svar

  1. Jag är livrädd för lungcancer. Kanske just för den där ”skyll dig själv – stämpeln” som de talade om i artikeln. Men det är ju så.

    Jag rökte i 12 år. TOLV ÅR. Och jag är 28. Jag har inte varit rökfri länge, bara sedan 31 december, men jag valde att sluta för att stilla min oro kring hälsan. Och jag har känt skam i alla år och varit arg på mitt beroende.

    Nu är jag fri. Och jag hoppas innerligt att jag slipper tumörer.

  2. Jana: Jag hoppas att du slipper cancer helt och hållet… för det är inte kul alls…

    Kram Pys

  3. Hej!

    Sedan kan man även passa på att fundera över varför Aftonbladet väljer att kalla lungcancer för en kvinnosjukdom, då fler än än kvinnor avlider av sjukdomen?

    Folksjukdom kanske hade varit en bättre benämning?

  4. Magnus: Det har du också rätt i.. fast bröstcancer är inte en kvinnosjukdom heller.. då faktiskt män drabbas…

    Hjärt- och kärlsjukdomar är inte heller kvinnliga eller manliga.. däremot finns det inte många sjukdomar som är typiska för något kön.. de jag hittar är testikel och prostatacancer på män.. och gynrelaterad cancer hos kvinnor…

    Kram Pys

  5. rökningen är inte alltid boven – jag förespråkar absolut inte rökning – men en av mina barndomsvänners pappa dog i lungcancer och varken han eller någon i hans familj hade någonsin rökt en cigg.

    Moment 22 – http://www.momenttwentytwo.wordpress.com

  6. Moment22: Jag vet att man kan drabbas även om man inte har rökt.. Som passiv rökare under 60 och 70 talet.. undrar vad det har gett mig för skador??

    Kram Pys

  7. Det är en farlig tanke – men det ligger så ”rätt” i tiden – att säga att sjukdomar är självförvållade… vilka är det?

    Förslitningar av överdrivet motionerande eller sjukliga förändringar av för lite motion, akuta idrottsskador, våghalsiga fritidsaktiviteter, fetma, sjukdomar som överförts genetiskt – allergierna ökar och diabetes ökar, alkoholrelaterade sjukdomar/skador/misshandel, trafikolycksfall vållade av oaktsamhet och slarv, självmordsförsök…

    Livet är farligt och vi ska ha en sjukvård som vårdar, lindrar lidande och gör människor friska, och inte ett samhälle som ska spara pengar, värdera sjukdomarna och skuldbelägga sjuklingarna!

  8. Man undrar ju lite stilla som rökare: Vad är poängen med att sluta?

    Ena kvinnan där hade ju fått cancer av att ha rökt i bara fyra år, för tjugotvå år sedan.

    Då känns det lite som om det är lönlöst att lägga av, man kommer få cancer ändå. Då kan man lika gärna njuta av ciggen tills dess.

Kommentera

