Sjukvården och leka med siffror

Idag på aftonbladet kan man läsa om att 100 000 patienter skadas på något sätt i vården.

Detta låter hemsk.. eller hur?

Fast det jag tänker på och som jag har skrivit om innan.. är hur många som får rätt behandling.. man måste göra vissa jämförelser..

Bara på Sahlgrenska så är det ca 5000 patienter per dag. Om man då tar hur många som skadas i vården per år och tar det i förhållande till bara Sahlgrenska så är det patienter under 20 dagar det rör sig om..

Nu har jag bara räknat på Sahlgrenska eftersom det är så stort sjukhus..

Hur många fler patienter får vård under ett år i förhållande till dem som skadas?
Är inte vårdpersonal också människor och kan göra fel?

I artikeln så står et om Gith som fick en hjärnblödning.. när hon var 31 (idag är hon 47).. och det är jätteovanligt att man får en hjärnblödning när man är så ung.. Så det är inte konstigt att den missades.. för allt annat måste uteslutas först.

Jag blir så ledsen när media vinklar sina artiklar.. och att de inte tänker längre än näsan räcker..

Hur många skadas i förhållande till behandlande patienter per sjukhus?
Hur många blir friska och går ifrån sjukhuset glada i hågen varje dag?
Detta pratas det inte om!

Alla kan vi göra fel.. och det är svårt med en nollvision här.. för vi är bara människor som jobbar med människor.. och vi har ett ansvar.. både som vårdpersonal, närstående och patienter att tala om allt som har hänt. För jag vet att en del säger inte patienterna.. och då kan det bli fel diagnos från början..

Bara det där att man kanske har svårt att kissa.. eller man har förstoppning.. eller det gör ont där.. men det är för pinsamt att säga till doktorn! Är det verkligen det?

Samtidigt så är det jättebra att anmäla, för då får doktorn tänka till och allt inte ska gå på rutin. Själv sitter jag och undrar om jag ska anmäla en doktor eller inte.. för jag känner mig felbahandlad…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 svar

  1. Jag sitter också och grubblar på om jag ska anmäla en sak eller inte, så jag tar till mig av dina ord. Jag tror att det är lätt att ha en övertro på vårdpersonalen. Att tro att de ska kunna bota allt, veta allt osv. Det blir lätt fel då…

  2. Precis, man måste ju relatera siffran till något. I fallet Gith som artikeln handlar om så är det ju också intressant att veta om man i efterhand har gjort bedömningen att patientens tillstånd faktiskt förvärrades av att diagnosen försenades, det är inte kommenterat överhuvudtaget. Det är som om alla inblandade blivit anmälda och rannsakade för att patienten fått en hjärnblödning, men det är ju inte vårdpersonalens fel. En stor hjärnblödning är naturligtvis ett allvarligt medicinskt tillstånd och ger ofta men för livet oavsett vilka åtgärders som görs, så hur kan man vinkla artikeln som att det är sjukvårdens fel att hon är sjuk?

Kommentera

