Tänk till först

Igår i Aftonbladet kunde man läsa om säkert sex

Det var då en hel del piller och annat som kvinnan kan använda.. och det med rätta..
För tjejer är duktigare på det här med att faktiskt skydda sig än vad killar är.. För annars hade nog killar efterlyst andra skydd än bara kondom.. för de gillar inte kondom..

Nu till det som jag reagerade över i artikeln..

Det talas om att det finns biverkningar..

Är man över 35 och röker kan det vara bra att välja något annat preventivmedel. Då finns nämligen en ökad risk för hjärtinfarkt eller blodpropp. Har man själv haft blodpropp, eller haft nära släktingar som haft det, ska man inte alls äta kombinerade p-piller.

Sen är det en del andra så biverkningar… som det blir när man tillför hormoner…

Det är bara det att de har glömt en sak… en mycket viktig sak.. nämligen bröstcancer.

Det är så att du, om du äter östrogen, så får du för mycket av östrogenet i kroppen… och detta vet de inte om det är bra eller dåligt.. efter 20 år så får du bröstcancer.. av hormonell typ.. alltså en sån tumör som bara älskar östrogen.. varför då?

Enligt forskarna så är de uppdelade i två läger.. ett som säger att du kan få bröstcancer av p-piller och ett som säger att risken är obefintlig…

Varför ökar då den hormonella typen av bröstcancer? Varför är den gruppen störst bland alla kvinnor som får bröstcancer?

Ja, ni kan ju fundera själva..
Jag vet i alla fall vad jag tror..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 svar

  1. Jo, jag tror nog som du. Min mamma var säker på att hon fick bröstcancer av den första generationens p-piller, de var ju mycket starkare än dagens. Har själv aldrig velat äta p-piller av den anledningen men så blev jag då också mamma vid 21 års ålder :D. Har pratat om min äldsta dotter om det här ganska mycket, men jag tycker ändå att p-piller är bra för unga tjejer som inte vill bli gravida. Däremot tycker jag att man ska tänka över om man behöver använda dem när man inte har ett förhållande t.ex. Och så borde det säkert forskas mer på sambandet.

  2. Ja, jag vet också vad jag tror! Så när många lovprisar östrogenet så ska man verkligen väga för- och nackdelar mot varandra. Tänka mer än en gång och överväga vad som passar just för en själv!

Kommentera

