Vakna Kvinnor!!!

Det är dags att vakna nu kvinnor..

Läser idag på DN debatt om att inte alla som blir kallade på mammografi går.

Det är inte en Klassfråga.. det är dålig information.

Ok, det är väl en klassfråga om man ser till att det kostar 100 kronor att bli undersökt. Men samtidig så är det en billig livförsäkring. Fast så tänker inte de flesta kvinnor.
Tydligen är det så att inte information finns på andra språk heller och då blir det så att invandrande kvinnor kanske inte förstår vad som står i kallelsen..
Att det skulle vara en klassfråga om vilken kvinna som FÅR mammografi är felriktat..

Kallelser går ut till ALLA kvinnor.. att sen inte invandrande kvinnor och de med låg inkomst inte går är inte en klassfråga.. Det är upp till var och en.. samma som med cellprov hon gynekologen..

Jag läser också på Aftonbladet som har rubriken ”Mammografi – en klassfråga”.
I artikeln står det följande, jag citerar:

Rika kvinnor får oftare kontrollera sig för bröstcancer.

Det jag reagerar på är ordvalet ”får oftare kontrollera sig”!! Det stämmer inte.. alla kvinnor från en viss ålder blir kallade.. att de sen inte går är inte sjukvårdens fel.. inte helt och hållet.. Mycket av ansvaret ligger faktisk på kvinnan..

Jag blir lite arg när jag ser hur tidningarna förvanskar något viktigt till att det plötsligt är någon annans fel..

Jag som patient har visst ansvara här i Sverige. Så är det bara. Vill jag inte gå på en undersökning så behöver jag inte. Jag är inte tvingad.

Cancerfondens artikel är bra, för den belyser problematiken.. och på något sätt så ändrar DN debatt lite på den och så blir den ännu mer förvanskad av Aftonbladet, för att på något sätt skandalisera sjukvården…

Säger bara en sak till alla kvinnor:

GÅ PÅ MAMMOGRAFI
Knölar är till för att hittas.. annars blir det som med mig.. för jag var för ung för att bli kallad till mammografi.. för nu är åldern ändrad från 45 till 40.. och hade det varit det redan innan så hade min knöl hittats innan den blev för stor.. så här sitter jag.. enbröstad och på dåligt humör..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 svar

  1. I fjol (samma år jag skulle fylla 40) fick jag en kallelse till mammografi..nu skulle jag in på operation den dan,så jag ringde och försökte få en annan tid istället men se det var lättare sagt än gjort😦 , jag försökte få en tid när jag skulle ”vara på benen”men det var fullbokat fram tills ”vagnen”skulle vidare..dan efter op,fanns 2 återbud..hmm..jag sa att då är jag inte ”fit for fight” än.Då frågade sköterskan om jag känt något avikande i bröstet eller om jag märkt något annorlunda? Nej svarade jag..då säger hon:jamen då går det väl bra att komma nästa år!?! Ja vad säger man?? I år kom jag i väg iallafall.Ps:Håller med i det du skrev om hjältar..vad kännetecknar en hjälte egentligen?Alla människor som kämpar med sjukdomar och smärta i vardagen är väl på ett sätt hjältar,eller hur Pys?För att inte tala om dom anhöriga!
    Stor kram till dig,du är en av alla mina hjältar i allafall 🙂.

  2. Att alla blir kallade från 40 års ålder är inte helt rätt. Jag är 45+ och har fortfarande inte blivit kallad, min syster är på dagen 2 år äldre och har inte heller blivit kallad. Vi tilhör Sthlms läns landsting.
    Jag har bara inte kommit ihåg,haft tid att ta saken i egna händer än, men det är tydligen upp til mig om jag ska bli kallad.

Kommentera

