Så det där med att plocka bort brösten..

Hade jag vetat om att jag skulle få bröstcancer när jag var 42 hade jag också bytt ut mina.. men jag har inte den genetiska och jag har bara haft en släkting (mormors syster) som haft bröstcancer..

För man mår helt klart sämre om man får bröstcancer än om man ta bort brösten..

Denna forskning kan jag acceptera, för den är viktig.. om man ska fortsätta att operera bort bröst på dem som har BRCA1 och 2.. och det är värdefull hjälp för läkaren.. och välbefinnandet för kvinnan som måste gå igenom en sådan operation..

Jag tycker det är viktigt att det här också skrivs om.. hur det faktiskt kan vara i en cancersläkt..
Jag citerar ur artikeln:

Hennes pappa hade elva syskon som nästan alla dog i cancer.

Fyra fick bröstcancer eller äggstockscancer, som har koppling till ärftlig bröstcancer. Hennes pappa var en av få män i Sverige som får bröstcancer – ett 30-tal per år.

– Pappa fick cancer i båda brösten. Det kändes väldigt konstigt. Men läkarna sade ”Det går ju i släkten”.

Där ser ni.. män kan också få bröstcancer.. ok, de är inte många med de finns.. och bara det gör att jag tycker att män också ska känna igenom sina tuttar…

Det är också så sant så.. att sexualiteten sitter i hjärnan och inte i brösten..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 svar

  1. Ovanligt med en man som fått det, men viktigt att tänka på att det faktiskt förekommer.

    Hjärnan är bra och det visar du genom att skriva om det här.

    Kram på dig och trevlig fredag:)

  2. *rusar efter dig med en vin-pava i högsta hugg,och tränger mig in i ditt blogg-krypin*
    SKÅL TA MIG FAN PÅ DIG MED!!!🙂
    Ha nu en skön helg!
    KRAM!

Kommentera

