Cellprov, vaccination och kondom

Tjejer.. lär er dessa tre ord och sen kom ihåg dem..

Varför?
Jo, för att detta skyddar mot livmoderhalscancer..

Det är en viktig livförsäkring.

Varje år får 400 kvinnor livmoderhalscancer.. och Hälften dör

Vaccination är en vettig sak att göra eftersom cancern kommer av humant papillomvirus, HPV.

För flickor mellan 13 och 17 år ingår dessa i högkostnadsskyddet. Man betalar max 1 800 kronor för de tre sprutor med Gardasil eller Cervarix som krävs.

Medan tjejer som fyllt 18 får stå för hela kalaset själva.

Till denna kostnad kommer också läkarbesöket som kostar i vissa landsting.. alltså blir kostnaden ännu större för tjejen om hon nu vill vaccinera sig…

Varför ingår inte detta i det ordinarie vaccinationsskyddet?

Vet inte politikerna hur mycket det kostar om tjejen får cancer senare?

Då kan jag meddela att en dos med cytostatika kostar över 30 000 kronor.. och man får minst 6… Vilket blir 180 000.. och har man sen otur så kommer strålningen ovanpå det.. och vad kostar inte det.. för att inte prata om vad det kostar sjukvården om nu inte tjejen klarar sig.. i form av sängplats.. smärtstillande etc.

Fram för att det ska vara gratis att få både vaccination och cellprov..

För cellproven kostar också pengar i vissa landsting..
Jag får betala 100 kronor men jag anser att jag vill inte ha mer cancer..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

4 svar

  1. I Dalarna tror jag det kostar 300, men det är det värt. För mig är det fobiträning.

    Och förresten, nu har du ju bara kollat vad det kostar för landstinget. Om man dessutom räknar vad det kostar för samhället i övrigt om en person blir sjukskriven – då är tre sprutor hit eller dit inte mycket…

  2. Hej vännen!
    Det var ett tag sedan jag var här inne, hur är det?
    Har tänkt på dig men varit en hel del här hemma.

    Ja det borde vara Gratis detta vaccination tycker jag.
    Gjorde själv ett akut cellprov nu för ca 2 veckor sedan och väntar på svar, usch denna väntan är värst..

    Ha det bra nu och sovgott i natt,
    Kramisar malin

    http://blogg.aftonbladet.se/21510

  3. Har kikat runt hos dig, jag tycker du har kämpat bra och kämpar bra.

    Jag skickar styrkekramar till dig

  4. Hej Pysan idag har även jag bloggat om bröstcancer. Jag ser att du har skolsköterskan kvar bland länkarna. Du får gärna byta ut henne mot mig istället 😉
    Kramar i massor

Kommentera

