Skrämmer och skrämmer.. eller sanningen

Läser på Aftonbladet om att läkemedelsföretaget har gått ut med information om livmoderhalscancer.. Att de vill att tonårstjejer ska vaccinera sig..

De skriver så här i sitt brev:

”Minst en kvinna varje dag får diagnosen livmoderhalscancer i Sverige”

Detta är sant!! Ca 400 kvinnor varje år får livmoderhalscancer.. och av dem dör HÄLFTEN!!

Vaccination är en livförsäkring.. Jag tycker inte att det skrämmer att de skriver så… för det är dagens sanning.. Hade det varit bättre att inte gå ut och att man som tjej ska söka information själv..
Skriv då livmoderhalscancer på google och se vad som händer.. Det är lika skrämmande läsning det..

Minns själv när jag var tonåring… jag fick ett grönt kuvert från något företag och när jag öppnade det så ramlade det ut ett par bindor.. Fan va rädd jag var.. jag ville inte ha mens… men jag visste att jag skulle få det.. Det var läskigt…
Här är det inte rädsla.. här är det så att här är något som är ett skydd.. ett skydd mot en, i många fall, rädsla som kommer att finnas under resten av livet… inte bara för cancern.. utan för metastaser.. återfall och kanske förtidig död…

Sen är det då också så att artikeln är skriven och vinklad.. Jag citerar:

Och tusentals andra unga tjejer.

Texten från läkemedelsföretaget förklarar att man för säkerhets skull bör ta en spruta. Med en total kostnad på tusentals kronor.

Nu undrar jag om 1800 räknas som tusentals kronor. För det är så att vaccinet ingår i högkostnadsskyddet för läkemedel. Du betalar alltså medicin upp till 1800.. kvittar sen hur många barn du har under 18 år.. för de går på samma kort allihop…

Mamma Anna Kettner, socialdemokratiskt landstingsråd i Stockholm, är upprörd över utskicket.
– Flera av min dotters kompisar har läst det här och blivit oerhört rädda.
Läkemedelsreklam till minderåriga är inte bara olagligt. Kampanjen skapar även oro i mindre välbeställda familjer, tror hon.
– Jag som tjänar bra har ju råd med vaccin. Men för många av mina grannar i Rinkeby är det värre.

Även om man inte har 1800 så kan man faktiskt ta på faktura.. och då betalar man som lägst 170 kronor i månaden..

Genom att både jag och sonen har stora medicin kostnader och inte alltid kan hosta upp så mycket så har jag det på faktura.. jättebra.. vill jag betala mer än 170 kronor är det ok..

Så det är inte en fråga om att det är dyrt.. utan någon känner rädsla.. för att det finns något som heter CANCER….

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Ett svar

  1. Min dotter var bland de första som tog de här vaccinet i Sverige. Där jag jobbade var vi fem stycken tjejer på produktion. Alla vi hade haft cellförändringar. 3 av oss (jag bl a) hade haft ett förstadie till cancer och bränt livmoderstappen. (Hur man nu förklarar det hela.) Det innebar att jag tänkte att statistiken är väl hög när det gäller det här.
    Länge sedan jag surfade runt bland bloggar……

Kommentera

