Äldre och vården de får..

Jag har börjat att läsa artikelserien i Aftonbladet.. den där om att våga bli gammal..

Här är artiklarna än så långe:

Det var Benke som inte får plats på ett äldreboende.. och det här är väl där som det brister.. För personalen räcker inte till och platserna dras in… Här ser jag ett problem.. då jag vet att människor här i landet bara blir äldre och äldre och fler platser, inte färre, är vad som behövs…

Så var det Ingrid.. Hon som glömdes på toaletten… Detta är fruktansvärt.. en lex Sara.. för här visar det sig att de vårdinrättningarna inte har rutiner.. Jag jobbar ofta natt inom vården.. en sak som jag alltid gör är att när jag fått rapport så går jag en runda för att titta till alla.. och på det viset så vet jag vart alla är… och så får jag en inblick i hur de mår just då.. då kan man märka förändringar som kanske sker under natten..

Så idag handlar det om Inga-Maj som fått en demens.. En demens kan te sig olika.. Beror på vart i hjärnan som demensen sitter.. En person som varit lugnet själv kan blir helt sjövild.. En person som alltid har vårdat språk, kan plötsligt bli totalt omvänd.. och börja svära och då kommer ofta fruktansvärda svordomar som barnen inte trodde mamma/pappa kunde..
Tittar man på kvinnans medicinlista så förstår jag inte riktigt vad som är så hemskt med den…
När jag ser på den så kan jag inte förstå varför hon har Alvedon och Dexofen bara till vid behov.. för som jag fattar det så måste hon har ont.. så 2 alvedon 500 mg * 4 hade passat bra.. då kanske man hade sluppit Dexofenet.. Sen det där med de lugnande.. varför står inte styrkan på tabletterna.. för det är en stor skillnad på 5 mg till 40 mg… Bor man på ett hem så måste man också kunna fungera bland andra.. Och då är det kanske bra med lite lugnande.. men inte så att de blir helt utslagna..

Sen undrar jag när de där positiva bilderna av äldre vården kommer… för det måste finnas bra ställen också.. Men som vanligt är de det där hemska som ska plockas fram… det där som gör människor upprörda.. när får vi läsa om små solskenshistorier om äldre vården??? För det kan inte vara hemskt överallt….

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 svar

  1. DU BORDE KANSKE BESÖKA ETT VÅRDBOENDE DÄR DET FUNGERAR OCH STRÖ ROSOR ÖVER DETTA ISTÄLLET FÖR ATT SLÅ NER SOM EN GAM PÅ DE FALL SOM NU INTE LYSER STARKAST.MITT FÖRSLAG TILL DE SOM JÄMT KRITISERAR UTAN ATT VARKEN KUNNA SÄTTA SIG IN I DE BOENDES SITUATION PÅ DESSA ÄLDREVÅRDSPLATSER I SVERIGE SKULLE NU FÅ ARBETA UNDER T EX NÅGRA HEKTISKA SOMMARMÅNADER FÄR ATT VERKLIGEN SE HUR BRA VÅRD SOM GES OCH FÅS TROTS NEDSKÄRNINGAR PÅ MÅÅÅÅNGA AV DESSA PLATSER MED FÖR LITE PERSONAL BLAND SVÅRT SJUKA DÄR DET ÄNDÅ TROTS ALLA ODS FUNGERAR MYCKET BRA.ANSTÄLLD I VÅRDEN OCH DU ÄR HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN MED POSITIVA FÖRÄNDRINGAR MER ÄN MED NÅGRA TEXTRADER PÅ EN BLOGG.

    Pys svarar:
    Lugn och fin för det första.. här är det så att du får gärna skriva i min blogg.. men använd då gärna versaler och skrik inte till mig..

    Du har inte läst inlägget ordentligt märker jag..

    Läs igen.. och igen och igen.. sen kanske du förstår något av kontentan i bloggen…

    Det är artikelserien jag kritiserar.. varför inte vissa de ställen som verkligen fungerar… varför jämnt bara det där negativa.. hela förbannade tiden…

    Jag jobbar faktiskt som USK sedan 2002 och jag vet hur det fungerar HÄR.. men inte i resten av landet.. och om jag läser de här artiklarna så är jag glad att jag BOR HÄR.. för äldre vården verkar inte fungera i resten av Sverige…

    Fast personalen går på knäna.. fast vi gör allt för de äldre och försöker göra en bra vård av lite resurser..

    Kram Pys

  2. Va?? Vilken konstig kommentar? Skriv på Pysan! Kram Gunsan

    Pysis svarar:
    Ja, jag blev rätt så sur. Jag har inte skrivit något av det som personen säger.. jag om någon vet hur det är inom vården..

    Kram Pys som skriver

Kommentera

