Inte jag Stefan Sundström..

Enligt Stefan Sundström på kultursidan så släpper varje svensk ut 12 ton koldioxid varje år..

Nu skriker jag: INTE JAG..

Varför?

Jo, jag har ingen bil.. har inte haft någon sedan 1999.. och jag och familjen klarar oss bra ändå..
kollektivtrafik är en mycket bra lösning.. att man kanske får åka en halvtimme innan gör inte så mycket.. då kommer man i tid.. istället för att sätta sig i en bil och behöva blåköra för att man håller på att komma försent.. Nej tack..

Hur mycket har jag sparat in av koldioxiden… och resten av min familj? Vi är tre personer… Det vi gör förutom att åka kollektivt är att sonen åker skolbuss till skolan.. men det är han inte ensam om att göra..

Jag har undrat jättemycket vad man ska ha bil till?? För kollektivtrafik finns väl överallt… och så är det så att man har ben.. och de är till för att användas.. inte för att åka från dörr till dörr i en bil…

Det är inte undra på att hjärt- och kärl sjukdomar ökar… och att diabetes ökar.. för vi motionerar ju inte…

Här är det ben som används.. eller cykel..

Klarar jag mig utan bil.. och har gjort så även under hela min sjukdomstid.. så måste ju andra också klara sig utan bil….

Hade varit kul att göra ett test.. ta en normalstor stad och göra den helt bilfri under en vecka.. det enda som får komma in är skolbussar, polisen, brandbilar och ambulanser.. (ok, en och annan taxi då för sjukresor)..
Så kan man se om de boende fixar att klara det här.. cyklar och apostlahästar är det som får användas..
Hade varit häftigt att testa.. men det lär nog ingen med bil gå med på.. för det är så långt till affären..hela 200 meter.. och det orkar jag inte gå….

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

6 svar

  1. Hallå Pysan!!!
    Du har helt rätt. Alla drar inte jorden mot undergång lika mycket och jag tycker det är viktigt att det ochså blir tydligt, dom som har mer måste ochså avstå från mer.
    Mitt huvudsyfte med artikeln var att få folk att börja snacka om att man kanske skulle kunna använda all industirell kapacitet i sverige till nåt vettigt, och inte bara till nåt som förstör jorden ännu mer.Utan att vara nån expert så tror jag det finns en enorm potential för det.
    Och att kunna vända en industriell katastrof till nåt positivt.
    Håller ochså med dej om att det vore kanon med bilfri innerstad.
    Jag cyklar ochså som fan-har inget körkort.
    Och, jag smyger runt med stavar(i smyg) ute i skogen.
    Allt gott

  2. Hejsan Mysan

    Japp, jag instämmer med dig? Varför måste man ha bil?
    Jag som är, som du vet, 5 barnsmamma har aldrig haft bil. Jag bor ju i Stockholm, tunnelbana som går överallt, och där den inte går så går det buss.
    Brukar oxå fundera ibland på hur det skulle kännas med en stad helt utan bilar?
    Antagligen helt underbart. Jag klarar mig galant utan, varför skulle då inte andra göra det?

    *kram*
    Anki

  3. Vi hade en stad utan bilar, nästan en hel vecka, för 10 år sedan när det kom massor av snö.

    Det var helt underbart att promenera på stan – lämmeltåg av människor som gick på gatorna, till jobbet, till affären mm. Folk hade pulkor som de drog matkassarna med.

    Och det var så härligt tyst.

  4. Javisst, varför behöver man bil? Alla bor ju redan i Stockholm, eller hur?

    Och vem vet bäst hur man använder industriell kapacitet än artister och amatörtyckare.

    Fram tills nu har Volvo producerat varor som folk har ansett sig behöva och vilja ha. Nu har denna vinden tydligen vänt. Det är så det fungerar, eller har fungerat tills regeringar världen över, inklusive vår egna svenska regering beslutat att understödja dessa konkursfärdiga företag – ett gigantiskt slöseri med våra skattemedel.

    Företag producerar vad marknaden efterfrågar. Just, det, den stora stygga marknaden. Alltså… du och jag (surprise, surprise!). Om nu tillräckligt många börjar efterfråga el från vindkraftverk så kan jag lova er att någon ”girig kapitalist” ser tillfället och griper tag i det och börjar producera vindkraftverk. Att denna person sedan blir rik på detta och blir kritiserad av vänstern i Sverige för att ha allt för mycket pengar är en annan historia…

    Men visst är det kul att försöka bestämma över andras liv, vad de får, inte får och måste göra.

    Jag anser att Stefan Sundströms gitarr skulle kunna göra mycket stor nytta som brasved i något fattig bostad i Afghanistan i vinter. Jag faktiskt till och med kräver detta!

    Jo, som sagt… det var rätt kul.

    Pys svarar:

    Jag bor inte i Stockholm och jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra detta heller. Jag trivs bra där jag bor.

    Fast både du och jag och alla andra måste faktiskt börja tänka till.. om vi ska kunna fortsätta leva på den här planeten..

    Tyvärr så tänker mänskligheten bara så långt som näsan räcker… och hur man gör för att få det så bra som möjligt… och helst slippa lyfta rumpan..

    Titta på Wall-E… där har du framtiden om vi fortsätter på det sättet som vi gör idag…

    Kram Pys

  5. Du säger att vi måste börja tänka till och refererar till en animerad film av Disney & Pixar…

    Du kanske skulle börja tänka på varifrån du får din information istället.

  6. Pys svarar:

    För det första vet jag inte om jag orkar sitta och käfta mot någon som är så feg att han/hon är anonym.. i alla fall för alla andra utan för mig.. eftersom jag ser mailadressen.. men den kan ju också vara fel…

    Ja.. för ibland måste man förklar lite enkelt.. så att alla ska förstå…

    Och jag vet vad jag vill.. jag vet att alla människor klarar sig utan bil.. bara de försöker.. men det är så i vårt samhälle idag att man inte orkar.. det tar energi av att försöka något man aldrig har gjort innan..

    För vi hade faktiskt klarat av ett bilfritt land om bara viljan finns.. men finns inte viljan hos alla så stupar det på de….

    Jag vet vart jag har min vilja..

    Kram Pys

Kommentera

