Tankar den 3 december 2008

En sådan här dag då solen strålar och snön ligger vit.. då är det svårt att tänka sig att detta sker i världen..

  • Den vanligaste dödsorsaken för tonårsflickor (15–19 år) är förlossnings- och graviditetsrelaterade.
  • 140 miljoner flickor och kvinnor har blivit könsstympade och varje år könsstympas ytterligare 2 miljoner flickor. Flickfoster aborteras oftare bort.

Det jag reagerar på är det som står ovanför.. För det är många flickor som dör för att de just könsstympas och dessa siffror hade varit mycket bra också att visa upp.. Fast jag tror att de går in under den där första punkten.. fast det inte har med varken förlossning eller graviditet att göra.. För om man tänker på att det är ca 2 miljoner som könsstympas varje år.. hur många av dessa töser mister livet.. för att de könsstympas fel.. får infektioner.. för alla som inte vet hur könsstympning går till så är det så här.. en kvinna kommer till familjen.. tar med tösa.. och så skärs det bort som ska skäras bort.. och sen sys hon ihop så mycket som just den kulturen föreskriver.. Annars räknas flickan som OREN..
Det som används för att skära är ofta gamla rakblad.. som har används till mer än en flicka.. och det sker ofta ute i bushen.. inte på sjukhus.. för det har inte fattiga föräldrar råd med.. men den där kvinnan som kommer lite då och då.. henne har man råd med…

Jag vill se siffror som talar om hur många töser som dör för att de just blir könsstympade.. för det är mycket vanligt..

Sen så det här..
Jisses.. tre stygn.. och mycket blod… Var var de..sydde han i väntrummet eller fick han tillgång till ett rum.. och när han väl var klar.. varför hjälpte han inte till när han såg hur kaotiskt det var på akuten.. nu när han ändå var där.. :o)

Dessutom fortsätter dramat om Patrick Swayze och hans cancer..
Jag förstår honom.. man vill inte läsa om sin egen död.. för det är det där med hoppet… hoppet att faktiskt få fortsätta leva.. fast man har en dödlig sjukdom… Då vill man inte läsa om sin egen död…

Jag tycker att alla ska se Himlen kan vänta... Detta ser jag inte på tvn.. för det orkar jag inte.. jag ser det när jag känner att nu är jag tillräckligt stark.. och jag sitter och gråter.. jag känner så.. För det är ju så.. det är som de säger..
George säger ju det där att man inte ska ge upp.. han har samma jävlar anamma som jag har haft under hela tiden… och det har gett resultat.. Mammografin som jag gjorde var utan anmärkning.. och nu får jag klara mig ett år till…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Kommentera

