Barn

Om man nu ska prata det där som behövs innan barn blir till.. ett ägg och en spermie..

Det är helt ok.. att en kvinna och en man också träffas och skaffar barn är också ok…

Att en man och en man eller en kvinna och en kvinna skaffar barn är väl ok.. det börjar bli mer ok i alla fall.. och jag blir glad den dagen jag kan skriva är också ok..

Fast om en ensamstående kvinna vill skaffa barn.. då blir det lite värre..

Man kan göra insemination här i Sverige.. men då ska man vara två.. (då en kvinna och en man) om man gör det genom sjukvården vill säga… För par av båda könen ser till att fixa barn ändå.. och barnen blir dubbelt så glad.. (två pappor, två mammor)…

Däremot i Danmark.. där kan man beställa hur mannen ska se ut.. kort på honom, längd, vikt, ögonfärg och hårfärg.. även vad han jobbar med och favorit musik och intressen..
Se på min man.. varken han eller sonen gillar sport.. fast farfar är en sportgalning..

Alla pratar om ”Elitbarn” både Terri, och Chatrine Pålsson Ahlgren säger så här:

– Just att det blir kommers i det hela. Du letar ju efter idrottare, läkare och professorer. På sikt handlar det om att skapa elitmänniskor

Elitmänniskor tror jag inte direkt på.. det jag mest undrar över är alla genetiska sjukdomar.. Så jag håller med trollhare som pratar om Aspergers
Kollas de männen om de är bärare av någon sådan?
För det är så att alla människor är bärare av 5 dödliga sjukdomar!
Fast de är så sällsynta att de knappast märks.. fast om man träffar en annan bärare av samma sjukdom.. då går det inte så bra för fostret..

För att inte tala om alla andra snällare genetiska sjukdomar/syndrom vi har.. där %-satsen för att få ett ”skadat” barn är större om den är dominant.. eller om båda bär på den..

Så frågan alla som vill använda sig av Cryos klinik måste ställa sig den här frågan:

Är spermierna testade för sådant här???

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 svar

  1. ”Är spermierna testade för sådant här???” Vet inte om spermierna är testade för genetiska sjukdomar. Vet inte ens om man kan det, men donatorerna är det. Sperman i sig om det är frågan om andra sjukdomar. Detta enligt hur Cryos har fungerat hittills. För även om Aftonbladet tror att detta är något nytt, har detta funnits länge. Spermabanker alltså;) och Cryos.

  2. Gabriella: Jag tror inte att givarna är testade för allt… De vanligaste ja, men inte alla genetiska sjukdomar..

    Kram Pys

  3. Jag tror nog heller inte att de är testade för ”allt”. Det flesta går nog inte ens att testa än så länge, men man får trots allt reda på mer än ”på vanligt sätt”. Så barnen kanske slipper födas med Cystiskt Fibros som en av mina kompisar eller så defekt så hon dog när hon var bara några timmar gammal som en av mina vänners barn. Att få friska barn är nog viktigare för de flesta än ”elitbarn”.

    Håller med dig om att det är viktigare att se till dessa egenskaper än ögonfärg mm även om det kan finnas orsaker till det med.

  4. Gabriella: Visst vill man ha ett friskt barn.. men om det då finns något.. Nu pratar jag av egen erfarenhet då jag har ett barn med Noonans syndrom och ett barn med Asperger/ADD..

    Jag hade inte för vilka pengar i världen velat byta ut mina barn… för de är så mysiga båda två…

    Fast ser man till sonen och hans handikapp så är det fel i kromosom 12.. och risken för att få en barn med Noonan är 50% om någon av föräldrarna har det själv.. man kan alltså inte vara bärare av syndromet..

    Detta har resulterat i mycket för min son som jag, om jag vet det jag vet idag, tagit mer hänsyn till ifråga om att skaffa barn…

    För det är inte kul att få ett barn med en liten missbildning, hjärtfel, ögonfel och kortväxthet.. han har också genomgått 5 operationer.. och han måste gå hos specialtandläkare…

    Tänk om man får sperma som bland annat har detta syndromet..

    Kram Pys

  5. Men genetiska defekter kan man få på vanligt sätt också, eller hur? Förstår inte riktigt hur du menar. Risken är nog mindre ändå med spermabanker, det de inte testar för berättar donatorn förhoppningsvis om. De frågar om sjukdomshistoria mm långt tillbaka i släkten.

    Vad jag däremot förstår är att du inte vill byta bort de barn du har, men kanske önskat att de var friska förstås:)

  6. Gabriella: Det jag menar är att det finns en del sällsynta genetiska sjukdomar som gör att barnet kan bli väldigt skadat.. är mannen som lämnar sperma kollad för detta?

    För som kvinna om jag hade velat ha ett barn och då genom denna kontakt och jag får ett barn med en genetiskt defekt som visar sig vara ärftlig.. och jag själv inte har den här här defekten i mina gener så måste ju defekten ha kommit från spermien.. eller hur..

    Hur gör man då?

    Det är detta jag menar med blogginlägget… vad händer om något blir fel?

    Får man någon defekt som bara uppkommer ,som t.ex. Down syndrom, så är det ok.. men de jag menar är de där ärftliga…

    Kram Pys

Kommentera

