Vargen

Fick otroliga flashbacks när jag läste den här artikeln om vargen som dödat får.. Bara rubriken är helt otrolig.. ”Varg tog sig in i ladugård”..

Vad jag förstår så var det staketet in till fåren som var trasigt.. vem har för det första sagt att det var vargen som gjorde hålet?
Sedan att fåren kunde gå ut och in ur lagårn och då är det väl inte så konstigt om vargen går in i lagårn när den jagar ett visst får.. för vargen tänker inte så här: ”oj, nu gick det fåret in i lagårn.. då får jag inte jaga det längre.. för det är i boet..”
Sedan att han bor i Värmland där många som har får faktiskt har elektriskt staket sk. Vargstaket, för just att hålla vargen på ena sidan och fåren på den andra.. och den kostnaden blir en engångskostnad.. för han slipper fler döda får…

Fast det som retar mig allra mest är det här:

Fårtackan låg lemlästad – inne i ladugården.

Nu växer vargskräcken i Värmland.

– Det som stör mig är att andra säger att det här ska du tåla, säger ägaren Mats Eriksson.

Ja, ett får som äts upp av rovdjur blir lemlästade.. för jag har aldrig sett något rovdjur äta med kniv och gaffel.. och nu är det inte bara vargen som gör så här utan björn, lo, järv, räv och för att inte tala om alla rovfåglar vi har..
De äter på det visset.. det är deras natur…

Att en fårägare har fått två får dödade gör att VARGSKRÄCKEN växer i hela Värmland.. alla går runt och är skiträdda….

Ja, Mats.. du får tåla det tills du skaffar ett bra vargstaket.. för du kan ju inte ha vilket skitstacket som helst

Och sen undrar jag om du är helt jävla säker på att det är just varg som har varit framme.. har du sett spår?

En person i värmland gillar inte vargen.. och det är VARGSKRÄCK!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 svar

  1. Jag bor själv i Värmland mitt i skogen… Här finns både Lo, varg… och en björn sågs 2 mil härifrån… Men bor man på landet så borde man veta att det finns rovdjur…och då får man skydda sina egna djur på bästa sätt…det GÅR att skydda sej… de låter mycket märkligt bara att vargen (om det nu var det) tog sej in i ladugården… När det nu har varit så himla mycket prat om vargattacker hit och dit så borde man väl som djurägare veta bättre och förebygga djurattacker……

  2. Johanna.. just precis..

    Spårade själv varg i Värmland på 80-talet så jag vet vad jag pratar om..

    Kram Pys

  3. ja, nu är det ju inte säkert att stängslet var trasigt innan vargen tog sid in genom det.Vargan kan ju haft sönder det

  4. m: Ja, det kan vargen ha gjort.. men även en björn, ett lo eller en hund kan också ha tagit sönder staketet…

    Jag vill att det ska vara bevisat att det var just vargen som gjorde hålet.. och inte bara skylla på att det är typiskt varg.. att bara för att man bor i Värmland så är det just en Varg som har gjort detta…

    Bevisen tack!

    Kram Pys

Kommentera

