Det som göms

i snö kommer fram när det töar..

Läser idag följande:

Polischefen visste vad som sagts på videobandet men sket fullständigt i att agera..

Sempert tyckte att det var ett ”ärende i mängden”..Vilket får konsekvenser genom att det är samhället (polisen) det handlar om..
För det är så.. att så fort en polis sätter på sig sin uniformär han staten, samhället.. och det är mycket detta som får oss vanliga att gå i taket när vi hör samhället (polisen) säga något sådant..

De får säga sådant som privatpersoner.. men inte när de är i yrket..
Sorry, men så är det bara..

Nyamko Sabuni, integrations- och jämställdhetsminister, tycker att polisen ska be om ursäkt till människorna som bor i Rosengård.. för som hon säger:

”Vi kommer aldrig tillrätta med stenkastandet i Rosengård om inte polisen visar respekt för de boende i Rosengård, unga som gamla”, skriver ministern i ett pressmeddelande.

Och rikspolischefen Bengt Svensson skräder inte han heller orden:

– Jag är heligt förbannad, att några få polisers omdömeslöshet inte ska få riskera det arbete som läggs på att skapa förtroende hos allmänheten.

Han fortsätter:

– De ska inte få fortsätta att agera ens under pågående insats

Vilket betyder att de som sa det här genast skulle få avbryta operationen de höll på med och återvända till polishuset.. För så får inte poliser uttrycka sig.. klart slut..

Leif GW Persson uttrycker också besvikelse över polismännens beteende och säger följande:

– Det är utomordentligt allvarligt, så får det inte gå till.

Och polisen som sa att de hade kommit till fel kommun tycker Leif att man ska:

– Man borde förvandla honom till en icke-polis. Sådana poliser ska vi inte ha.

Fast det bästa han sa är ju detta:

-Dessa uttalanden tyder inte på någon högre grad av intelligens. Detta är ett utmärkt sätt att göra problemen värre

Läs sista meningen ett par gånger.. för den tål att tänkas på..

På Newsmill kan man idag läsa en artikel av Ardalan Shekarabi om polisens agerande..

Han säger så här:

Det är viktigt att vi inte fastnar i kritiken av polisväsendet.

Det är inte polisväsendet som är fel.. det är de enskilda polismännens sätt att prata när de är på väg till en oroshärd i Rosengård, som är känt för att det bor många med utländsk bakgrund..
Och genom att de är poliser så får de inte uttrycka sig på detta sättet.. för de är Staten när de sätter på sig sin uniform…

Han fortsätter och säger följande:

Jag tycker därför att det är lönlöst att måla några enskilda poliser eller en hel yrkeskår som rasistisk eller främlingsfientliga. Vi kommer ingenstans med detta. Vi behöver motverka rasismen i vardagen och vi behöver börja med oss själva idag. Rasismen finns närvarande i våra strukturer.

Jag kontrar med att säga att om vi ska kunna bekämpa rasismen i vardagen så måste vi kunna ge oss på människor som säger sådant här.. Nu råkar det vara poliser i en piketbuss på väg till Rosengård som uttrycker det så här… Bra.. de blir av med sitt jobb och detta kan lära oss andra att man säger inte att någon är en ”blattejävel”.. eller kalla någon annan för ”hårig apa”.. det är på detta sättet som vi kan få fram även vardagsrasismen…
För detta diskuteras i skolor.. på arbetsplatser och i tidningarna.. jag bara vänta på att någon av debatt programmen på någon av våra TV kanaler tar upp problemet…

All rasism ska fram i ljuset! För annars kommer vi aldrig att kunna bekämpa den!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

12 svar

  1. Ännu en dåre som ska hitta världens enklaste lösning: Skyll på de enskilda individerna.

    Du behöver helt klart ut på gatan kvällstid och se hur sånt här går till.. Tror du inte svenskar blir kallade svennejävlar och annat kränkande? Du NÄMNER inte ens detta?! Genom att tyda åldern på din bild så har du nog förutsättningarna emot dig att se den samhällsbild som unga idag upplever.

    Tror du inte att det finns omvänd rasism också? Du kan ju själv prova på att vara i ett sånt ghetto i fullt tumult med stenkastning, grov skadegörelse och fullständigt upplopp runtomkring dig.

    Ditt utlägg är uselt och du bör ta reda på konkret fakta istället för att skrapa på vad du själv tror är ytan. Du har ett enkelt svar på ett betydligt djupare problem!

    Det finns många bra bloggar kopplade till artikeln och jag föreslår att du läser dessa, de är så pass välutformade så jag behöver inte upprepa det som står i dessa. Din ignorans blir ditt förfall..

  2. Krillz: Först tänkte jag inte ens svara på din kommentar.. för du ger dig på min person.. vi skulle prata om rasism.. och vad har då mitt utseende och min ålder för betydelse.. du vet inte vad jag har upplevt..

    Jag vet att det finns rasism.. och då menar jag rasism.. det är lika mycket rasism om jag kallar en person av utländsk härkomst för ”hårig apa” som om han skulle kalla mig för ”luden apa”.. eller hur…

    Det är rasismen i alla läger som jag är ute efter.. och vi måste ta upp debatten.. eller hur?

    Jag anser också att genom att bara titta på en bild av mig.. och läsa ett blogginlägg jag skrivit så lägger du en hel del annat till min person..

    Du har ingen aning om vad jag har upplevt…

    ”Din ignorans blir ditt förfall..” Hm.. jag vågar i alla fall att blogga om problemet… och du gömmer dig bakom ett att vi måste prata om den vardagliga problematiken kring rasism.. och då får alla..

    Kom med en konkret lösning då.. blogga själv..

    Kram Pys

  3. ””Jag gnuggar min romska kristallkula och säger att SD fick ett par tusen röster TILL i anslutning till den här ”rasist-chocken”……””

  4. När man blir arg eller upprör på någon så fokuserar man normalt sitt verbala utbrott på något som särskiljer personen. Det kan vara allt från tjockis till skallig och i det här fallet att upploppsmakarna betedde sig som djur. Jag var där! Jag vet vad Polismännen utsattes för. Det var inte mänskligt. Men om jag blir irriterad på en bilist med flint och skriker din skallige jävel i bilen. Har jag då något emot alla skalliga? Men det Polismannen sade är inte okej! Men det är bättre att släppa ut lite ånga internt innan de skull ut ur pikén igen…
    http://somjagserdet68.wordpress.com/

  5. ”Genom att tyda åldern på din bild så har du nog förutsättningarna emot dig att se den samhällsbild som unga idag upplever.”

    hur i helsike lyckas du missuppfatta detta, det enda han säger är att du enligt bilden ser ut att vara för gammal för att själv ha upplevt vad svenska barn och yngre personer utsätts för av invandrarna varje dag ute på festställena, i skolorna, och utomhus generellt efter 12 på natten när invandrargängen drar omkring på jakt.

    Det var inget personangrepp utan bara ett konstaterande att det är inte du som rånas på din mobiltelefon x antal gånger om året eller tvingas möta dräggen i din yrkesutovning varje dag som poliserna tvingas göra.

    Håller med om att uttalandena var olämpliga men de sades internt i en polisbuss i en närmast krigsliknande situation, en varning hade räckt.

  6. lr nej förlåt nu glömde jag bort den viktiga distinktionen jag gör, det är inte invandrare som beter sig illa. Invandrare är man om man kommit från utlandet och beter sig bra i Sverige, beter man sig dåligt är man en blatte.

    För det är så ordet används idag, en blatte är en invandrare som beter sig dåligt.

    Vad gäller apa..nånting.. vad han nu sa så såg den killen han sa det om vit ut i mina ögon. Och oavsett knappast ett uttryck som används mot ickeafrikaner i bemärkelsen att det menas rasistsikt. Utan det betydde högst troligt bara att han betedde sig som en apa, kastade sten o levde rövare.

    Nej namnkallandena tkr jag är en storm i ett vattenglas, som inlägget ovan säger så säger man saker jämnt mot folk baserat på deras yttre för att ha ngt att hänga sitt kraftuttryck på utan att för den skull hata folk med den egenskapen. Som tjockis eller skallig eller invandrare.

    Värre är snacket om övervåld, men som sagt det var en extraordinärsituation de här dagarna i rosengård, så länge de inte levde ut sitt snack i verkligheten så borde inte det heller generera mer än ett kort samtal med överordnad.

  7. somjagserdet68. Ja, det kan jag hålla med dig om att ångan ska ut.. problemet som jag ser det är att den där aggressiviteten kan sitta kvar i kroppen på polisen när de öppnar piketbussen…

    Hur det var i Rosengård kan jag inte svara på.. då jag inte var där.. det är bara de som var där som kan tala om hur det var…

    Problemet är också att vi ser inte hela filmen.. vi ser inte vad som har hänt före och inte efter…

    Så det jag och alla andra reagerar på är det som just då sägs.. för så rasistisk får man inte bli…

    Kram Pys

  8. Mikey: Så du menar att jag är gammal?

    Ja.. jag ser nog otroligt gammal ut när jag inte har ett hår på skallen och små sår som orsakats av sjukdomen…

    Nä.. jag lär nog aldrig bli rånad på min mobil heller…

    Fast jag vet hur det är att vara ung.. och ute.. och vara JAGAD…

    Men det är inget jag kommer att berätta i den här bloggen.. varken om polisen eller invandrargänget…

    För det har fortgått.. hela tiden.. sedan jag gick i skolan så har alltid rasism förekommit.. mer eller mindre.. och olika våldstendenser…

    För att fortsätta tala om forntiden så var det så att då var det så att om man sa något till någon så hände inte ett skit… råkade man slå någon så blev man avstängd från skolan en vecka…

    Sen de där dagarna i Rosengård.. kontra det som hände under EU mötet i Göteborg… eller Almarna i kungsan… eller studentupproret 68… Kårhusockupationen för att nämna lite…

    Dessutom är jag glad att jag bor där jag bor idag.. för till storstan vill jag inte igen… aldrig mer….

    Kram Pys

  9. Ber om ursäkt..

    Efter att ha sett filmen som Mikey skickade.. så är jag nu förbannad på media och inte polisen…

    Kram Pys

  10. Med tanke på att du ger dig på en folkgrupp och påstår att de inte som t ex poliser ska ha kvar sina arbeten är det frågan om du inte gjort dig förtänt av en anmälan för rent rasistiska påhopp.

  11. Tobbe: Vilken folkgrupp har jag gett mig på? Jag har inte nämnt någon folkgrupp överhuvudtaget.. för jag anser inte att människor som bor i Rosengård är en folkgrupp?

    För börjar vi så kan det bli obehagligt..

    Om du ser så är det så att jag citerar Leif GW Person i en artikel som stod i DN vilken jag också länkade till…
    Det gula är citattecken. Är det någon du ska anmäla så är det DN för att de skriver detta och till Leif GW Person som uttrycker detta…

    Jag har inte ens sagt att någon ska bli av med jobbet…

    Dessutom är det så att jag kan anmäla dig eftersom du säger att jag ger mig på en folkgrupp, vilket jag inte gjort, istället för att läsa vad jag skrivit.. och hur jag har länkat…

    Kram Pys

Kommentera

