Hemma

Nu har jag återigen varit på sjukhuset.. Röntgen och det börjar kännas som mitt andra hem..

Efter att ha fått en enlitersflaska med kontrast som skulle drickas under en timme så fick jag ett glas när jag kom in på undersökningsrummet också… och det var inte så kul.. för då tyckte jag att kontrastsmaken stod mig upp i halsen.. och så skulle jag ha ner ytterligare… sen hittade de inte något vettigt kärl att sticka i..

Så då fick experten komma och nu ser jag ut så här:
karl

Det vänstra (mer blåa) är sedan i onsdags och det högra är sen idag.. så vi får se hur jag ser ut i morron…

Själva CT var ju en baggis i förhållande till det jag gjorde i onsdags

Så nu är det bara väntan som gäller

14 dagar av omänskligt lidande.. när det är så att man ser direkt både på MRT och CT… men jag ska vänta.. för det är visst så att man ska göra det som patient.. även om det är spridning av cancer så ska man ändå sitta ner och vänta snällt innan Gudarna bestämmer att man ska få veta..

Ja, för så tycker maken att det känns.. att läkarna tror att de är Gudar som kan sitta och bestämma hur och när ett besked kan framföras…

Dessutom fick jag åka hela vägen hem med bussen fast jag vart otrolig kissnödig sista biten.. och cykeln står uppe vid stationen… Låst.. och den ska lämnas in… så blir den lite åtgången så är det inte hela världen….

Nu ska jag ta en öl och försöka må gött…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

12 svar

  1. Jag tycker det är fullständigt oacceptabelt att någon ska behöva få vänta så länge. Det borde inte få förekomma. Jag är förvånad att det kan få vara så bara… Förvånad över att ingen vettig människa inser att beskedet bode ges helst samma dag eller senast dagen efter. Skandal!

  2. Znogge: Då är vi på samma sida.. ge mig ett tips om hur fan jag ska göra för att slippa… för att få besked NU….

    Kram Pys

  3. *sliter upp dörren* HALLÅ??????
    Du får inte bara springa iväg så där hela tiden!!!
    Nu har jag ju jagat runt som en galning efter dig!
    Nu tar jag helt sonika och kliver in här, plockar fram både öl och vin och slår mig ner! Kom och sätt dig här bredvid mig. Nu glömmer vi all jävelskap och all skit och så bestämmer vi att ikväll, bara för ikväll, en stund får må gott!
    SKÅL TA MIG FAN Pysan!!!!!!!!!
    *kramar om dig på bästa bloggvis*

  4. Tizzel: Ja, du har så rätt så…

    Pöss Pys

  5. När jag läser hos dig känner jag bara att jag vill hålla om dig hårt och länge…..

  6. För några år sedan fick jag undersökt en knöl i bröstet och prover togs. När jag frågade läkaren om hur lång tid det skulle ta för att få besked sade han ”du får besked i morgon. Jag begär alltid snabbsvar från patologen för jag vet hur olidlig väntan är”. Denna mänskliga läkare är numera pensionerad. Jag tycker att denna empati skulle vara självskriven hos alla.

    Men hur man får till en ändring har jag ingen aning om. Är dock förvånad att man inom sjukvården inte förstår mer. Att inte läkarna inser… Förändringen måste nog komma inifrån för som patient är det svårt att vara stark och drivande i alla lägen…

  7. Skål Pysan, du är fanimej värd din öl! Att vänta in provsvar är skittufft, ovissheten är tärande.
    Hoppas de finner sin medmänsklighet och underrättar dig A.S.A.P!

    Puss på dig och håll ut!

  8. Annica: Ja, det är väl det jag behöver just nu…

    Znogge: Det var en läkare som verkligen bryr sig om sina patienter förstår jag… som min morfar då…. som tog sin väska och åkte iväg…
    Får väl gå ut i tidningen jag också…

    Sis: Ja.. fast jag rapar fortfarande kontrast och det är inte kul…
    fast jag får nog vänta tålmodigt på min läkartid…

    Kram Pys

  9. Hej Pysan! Vet inte vad jag ska säga…väntan är ju fruktansvärd.Jag vet bara hur jag tänkte. deppar jag ihop medans jag väntar, har jag ju fördärvat den tiden, när jag skulle kunna ha det bra med familjen om det är mindre bra besked, och likadant om det är bra besked, så har man ju slösat bort både energi och tid på att oroa sig. Låter enkelt så här i efterhand, men jag vet att jag tänkte så och det hjälpte mig. Men jag är väl lite korkad…… lite strutsen med huvet i sanden-men så tänkte jag, och jag kommer ihåg att andra var oroligare än jag. Tusen kramar Gunsan

  10. Gunsan: Ja, jag vet att jag ska tänka så.. men samtidigt så säger kroppen att jag ska tänka negativt.. att där är något.. för då blir jag inte lika chockad om det nu är så att det är metastaser i skelettet (eller någon annanstans).. Jag kan leva ändå… och det blir inte lika jobbigt sen…

    Det som är helvetet i detta är att jag måste vänta.. vänta på något som man redan sett… och i 2 veckor….

    Det är inte mänskligt…

    Kram Pys

  11. Hej Pysan!
    Väntan på besked är nästintill överjävlig.
    Vad har du för symtom? Värk?
    Håller alla tummar för att du ska få bra svar.
    Kram Anna

  12. Anna: Ont i höftkammen, muskelfästen alltså… och så även i ryggen (svanken).. Det som är konstigt är att jag har mer ont i höger sida men prickar på vänster sida…

    Dessutom har jag inte ont hela tiden.. utan det kommer och går..

    Kram Pys

Kommentera

