Kunskap om cancer är det en klassfråga?

Nä.. det är det inte..

Jag läser idag både på Expressen och Aftonbladet om att lågutbildade inte tror på sambandet mellan cancer och fetma..

Läser man hela artikeln så står det så här:

Men när de väl övertygats om risken säger de att de är beredda att ändra sina mat- och motionsvanor.

Så det är inte en klassfråga.. det är dålig information.. att inte alla tar till sig den informationen som faktisk finns…

Funderar starkt på att kanske börja föreläsa om min cancer… men samtidigt är jag skiträdd att prata inför många människor…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 svar

  1. Jag tror diet och mathållning också är en klassfråga. Dvs, inte bara en fråga om kunskap, utan också att folk som inte har råd, äter sämre. Kanske försöker de intala sig därmed att maten inte är så dålig. Hemskt är det ändå att hälsan ska vara så hårt knuten till lön och utbildning bland människor.

    Det är ju bevisat att folk som har mindre pengar gärna köper läsk istället för mjölk.. för läsken är billigare.. De tänker inte på att det billigaste som man kan dricka är rent kranvatten.. Fast kunskapen ligger nog också lite till last… att om man har gått i skola länge så vet man hur man ska söka kunskap.. det kanske de som slutat efter nian inte kan…
    Bara en tanke…

    Kram Pys

  2. Visst är kunskap om cancer mycket viktigt….det skulle absolut vara bra att föreläsa om detta. Jag förstår rädslan att prata inför folk…jag har samma rädsla. Skriva är jag bra på men att prata ..speciellt när jag efter tungcancern sluddrar lite..och tungan är tjock mellan varven…då är det jobbigt när man ska prata. Jag blir hemskt trött ibland….håller på med att skriva en bok…men även författarna ska ju vara i media och prata…

    Kram

    Jag har också varit inne på att skriva en bok.. och nu har jag ju möjligheten då jag faktiskt fått metastaser…

    Föreläsa får jag fundera på…

    Kram Pys

Kommentera

