Smärta

Smärta är något som vi alla någon gång kommer att möta.. både kroppslig och mental..

Den mentala smärtan.. är när någon man har kär går över regnbågen till andra sidan… här kan det bli medicinering med psykofarmaka.. och samtal med kunnig expertis..

Den kroppsliga är när vi har ont någonstans.. Den smärtan kan hållas i schack med värkmediciner… här är det läkare som behandlar.. men de vet inte egentligen hur ont man har.. de finns den så kallade VAS skalan.. som går mellan 1-10.. där 10 är sån smärta att du inte står ut…

Jag ligger mellan 4-9 på den… jag står ut.. men det är inte mycket mer…
4 är under den timmen då faktiskt medicinen hjälper.. men ändå har jag ont… och resten av tiden har jag ungefär 9.. speciellt när jag är uppe och går.. då är det rena tortyren..

Och idag måste jag ut… jag måste hämta medicin på apoteket och det kan inte maken göra.. för det är min medicin… även om jag har ont så måste jag iväg.. ska passa på att handla mat då också.. det är ändå på hemväg..

Smärtan får jag lägga undan.. det är bara att trotsa skiten och ge sig ut… fast det tar emot något otroligt.. så har jag ingen som faktiskt kan hjälpa mig.. det är bara jag själv.. så det är att ta tjuren vid hornen och ge sig iväg.. när affären/apoteket har öppnat.. för jag tänker inte vara som pensionärerna som står utanför och väntar på att affären ska öppna… det kan ni glömma..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

6 svar

  1. Fy fan för cancer rent ut sagt. Smärta både fysiskt och mentalt. Väntan på besked, oro o rädsla som tar stryptag på en.
    Tips, fyll i en fullmakt på apoteket så kan din sambo hämta din medicin de gånger du inte orkar.
    Är det bestämt att du ska få cyto igen? När börjar den?
    Stor kram till dig Pysan. Anna

    Ja.. ovissheten är värst.. men när man vet och man har ont.. då går det så sakta.. man vill att det ska ske NU..
    Ja, jag ska få cytobehandling, står i inlägget om sjukskrivning.. Jag väntar med spänning på kallelse.. först till op för en port.. och sen cyto…

    Kram Pys

  2. Skulle bara gå in och tipsa om fullmaktspappret som redan Anna ovanför tipsat om. Kan ju vara bra att din man kan fixa vissa praktiska detaljer! Kram Gunsan

    Varit och frågat på Apoteket.. har maken receptet i näven så får han hämta ut mina mediciner.. vilket är kanon.. behövs ingen fullmakt..

    Kram Pys

  3. Tänker på dig Pysan, ser att de två tidigare redan tipsat om fullmakt… Själv har jag nu fått biverkan Karpaltunnelssyndrom, visserligen inte farligt men det försvårar ju både arbete (på lab) och fritid med handarbete. Lite jobbigt med fingrar som domnar och gör ont. Fast jag klarar mig ju bra bara jag får gnälla lite ibland. Två-års mammon såg bra ut också så nu ser jag fram emot våren. Hoppas det går bra med flytten!
    kramar Effie

    Två och tre årsmammon på mig såg också bra ut.. jag har ju inga knölar i tutten.. de sitter i ryggen di jävlarna..

    Förstår att det inte är kul med tunnelsyndromet.. men det går väl att operera eller?
    Här är det fritt att gnälla.. ska nog göra ett nytt gnäll inlägg… *funderar*

    Kram Pys

  4. Tänker på dig, Pys – även om det inte lindrar din smärta! Kram på dig!

    Nä.. det gör inte mindre ont.. men jag blir gladare av att veta att folk tänker på mig…

    Kram i massor
    Pys

  5. Ont ska du inte behöva ha kan man tycka. Hoppas dina nya tabletter ska hjälpa dig.

    Tog just min första.. ska se om det hjälper.. men enligt bipacksedeln så ska den hjälpa mot cancersmärta..

    Kram Pys

  6. Jag tror du kan få hemleverans också!
    Jisses tjejen vad du får stå ut med!
    Sände mina starkaste tankar och hoppas att du känner dem som en lätt vind som får smärtan att försvinna en stund.

    Det som inte dödar det härdar.. eller hur det nu var den där vise jäveln sa.. den personen har jag lust att hänga upp i örsnibbarna.. så den får ändra sig… för det är inte kul..

    Kram Pys som känner vinden

Kommentera

