Det gick bra hos tandläkaren

Nu är jag klar hos tandläkaren..

De började med att göra en stor röntgen över hela käken.. nästan som en CT men man står upp.. ser konstigt ut på bilden när man ser hela tandraden från höger till vänster.. utdraget på en röntgenplåt…

Sen tog de en hel del småbilder på varje tand nästan..

De hittade inga hål.. men jag har tandsten.. så jag ska iväg och ta bort den.. får kallelse till detta…
De hittade däremot en tandrotsbit som ligger under min tandbrygga och den ska opereras bort den 8 april… så då måste jag iväg igen…

Fick råd om hur jag ska göra med mina tänder under cyton..
Jag ska borsta med zendium och så ska jag skölja i 1-2 minuter med Dental och så efter det ta oralbalans.. det sista är en gel som gör att man inte blir muntorr.. vilket är jättevanligt när man går på morfin….

För det är viktigt att min mun är i balans under cyton.. då det inte är bra med infektioner och infektionskänslig lär jag bli… som vanligt.. men nu vet jag hur det är… så det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Alltid något…inga hål. Det var väl för väl! Ja det är bara att kavla upp ärmarna och börja slåss!! Kramar Gunsan

    Ja.. nu är det bara op-tiden jag väntar på…
    På fredag ska jag röntga höften.. så det blir intressant att se vad som finns där…

    Sen är det dags för det stora artilleriet..

    Kram Pys

  2. skönt att ha tandläkaren avklarad 😉

    Sedan min tungcancer så rasade tänderna…muntorr konstant…riktigt kruttorr…suck.
    Där jag blev strålad finns inga kindtänder så jag kan bara tugga på höger sida..tur att det finns några gaddar kvar…Implantat går inte att sätta eftersom benet är för poröst…

    Kram

    Ja.. jag har ju de flesta tänderna kvar och de är jag rädd om…

    Kram Pys

  3. Hej där. Hittade din blogg nu när jag sitter och söker. Har läst lite och känner igen mig med det mesta som du skriver.
    Min resa börjar i november 2007 när jag ramlar ner och slår axeln. 4 jan 2008 till dr och de konstaterar att jag har något på bröstet. Operation den 22 feb 2008. Strålas och börjar med medicinen….. får värk!!!
    Fick mitt besked om metastaser i skelettet nu i måndags.
    Din kämparglöd är härlig!
    Ville bara säga det – kämpa på. Jag kommer att följa dig –
    Kram Carina

    Hej Carina och välkommen till min blogg…

    Ofta är jag glad och jag skriver direkt.. jag tror aldrig att jag har gjort ett inlägg i word och sedan klistrat in… utan det är bara så att orden rinner ut ur mina fingrar.. och det blir mer som jag är och känner just NU…

    Kämpa på du också.. de där små metastasjävlarna ska inte få göra livet surt för oss.. utan nu kavlar vi upp ärmarna och ger dem en omgång som de sent ska glömma…

    Kram i massor Pys

  4. Sitter och läser om den nya resan du hamnat i. Jag som trodde att läget var någorlunda under kontroll. Tänker att sedan jag började blogga för tre år sedan så har så mycket hänt för många utav oss. Tre år går ändå så fort och hur mycket får plats hos en människa egentligen? Även om jag lever i min bubbla, i min katastrof och rädsla så blir den så annorlunda mot det här. Jag tänker ofta på att jag har hälsan. Sedan kan jag bli orolig emellanåt vet ju att katastrofer kan ge sjukdomar, men jag har det bra trots allt i mitt bubbleelände. Mycket runtomkring mig som är bra, så jag är tacksam. Ser en spänning och ett hopp emellanåt. Läser om din fysiska smärta. Förstår hur den plågar som om den psykiska smärtan inte var tillräcklig. Tycker du är stark som fortsätter skriva och helt krasst berättar hur det ser ut. Tror att det är att ta kliv framåt mitt i allt. Har inga bra ord att ge dig mer än att cybervärlden innehåller så mycket bra människor och jag är glad att ni alla finns där. Kommer att följa dina ord. Kram i rosa

    Livet var under kontroll tills den 20 mars.. sen är det ingen kontroll längre.. och den där sista skelettscinten var ju bara en för säkerhetskull.. för det fanns ju inget.. varken jag eller min doktor trodde detta… men de fanns fyra små…

    Inte konstigt att jag hade ont…

    Tänker på dig.. något otroligt…

    Kram Pys

Kommentera

