Gårdagen och dagens övningar

Igår opererade jag in min port-a-cath och sen ser jag ut så här..

cancern-001

Idag tog maken och jag bussen till storstan..
Vi gick upp till kirurgmottagningen och betalade, nä.. fick kvitto.. jag har ju redan frikort.. och så knallade vi genom mottagningen över till hissarna.. genade där läkare och annat löst folk smiter igenom.. och så var vi uppe på avdelning 73 och onkologiska mottagningen..

Väl där får jag reda på att jag ska till röntgen för att kolla så att porten ligger som den ska.. så det är bara att knalla iväg dit.. och det gick bra.. Den älskade maken fick lov att följa med in som assistans åt mig..

Så uppe på 73:an igen så började det hända saker…

cancern-002

Innan allt är kopplat..
cancern-005

Först fick jag en liten slang till med ytterligare en kran.. och så fick jag natriumklorid dropp…

cancern-006

Extra kranarna syns just vid min vänstra arm.. och jag har fått betapred för att jag inte ska få klåda och illamående av cyton..

cancern-008

Så får jag tavegyl för att undvika klåda och biverkningar och jag får också zantac  för samma sak som tavegylen..

cancern-009

Nästa gång kommer jag också att få detta i dropp.. men sen kommer jag att få recept och hämta ut det på apoteket och ta tre timmar innan behandling…

cancern-014

Så får jag ytterligare en sak som sätts fast i en av kranarna.. det är däri den slangen som det där finns… Det där är alltså cytostatikan..

cancern-0121

Detta är alltså Paklitaxel Actavis och det är 10 ml som de har sprutat in i 250 ml natriumklorid.. och vad själva dosen ligger på det vet jag faktiskt  inte.. kan ta reda på det till nästa gång…

cancern-018

Cyton ska gå in på en timme.. och därför används en sån här.. en droppräknare som är inställd på just 260 ml/en timme… himma vettigt…

cancern-020

Så var jag klar… glad att få lov att åka hem.. och Den älskade maken blev också glad när det visade sig att nummer får vi åka taxi till och från sjukhuset…

cancern-017

Den älskade maken ler med hela kroppen…

Så nu har mina metastaser fått någonting att bita i… och de lär inte fixa det… muahahaha…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

10 svar

  1. Verkligen tummen upp för dig Pys…fantastiska kvinna🙂

    Dom jäkla små knölarna kommer krympa i rasande fart med cyton….

    Älskade pys…jag tänker så mycket på dig…det är fantastiskt att du låter oss följa med på din resa genom bilder..

    Kramisar

    wow.. vilka ord… tackar så himla mycket…
    Ja.. det där med bilder kan ju göra allt mer förståligt.. tänker mycket på dem som inte ser bara genom bokstäver.. de ska också ha glädje av att läsa…

    Kram Pys

  2. Just det Pysan, nu ska de verkligen få mer än vad de tål…..de små fulingarna!
    Härliga bilder på dig och maken….:)))
    Kram

    Ja.. nu har de får första.. och jag känner att de försöker protestera.. de drar och sliter i gallret… men nyckeln har jag kastat i kanalen..

    Kram Pys

  3. När jag tyckte att allt var motigt sa alltid min älskade mormor :”Man får starkare ben i uppförsbacke”. Jag kunde bara inte förstå varför benen måste bli så starka, jag är fullt nöjd med att kunna gå och springa på plan mark…
    Jag hoppas att du snart ser krönet på din backe och kan visa upp dina starka, snygga ben på bloggen!
    Själv röstar jag för totalförbud av uppförsbackar, en liten lätt sluttning kan jag gå med på, men mer skulle inte ngn behöva kämpa med!!
    Kram, och ge de jäklarna!
    Sia

    Jag gillar nedförsbackar.. de är mycket trevligare.. uppförsbackar gillar jag inte..

    Din mormor verkar vara en klok kvinna.. min mormor sa alltid så här:
    -Har ho fått en pogga i halsen???

    Kram Pys

  4. Det är bra att du har humöret uppe! Fina bilder!
    Jag hejar på dig! Kram

    Ja.. här vilar inga ledsna miner för då vinner de där elakingarna jag har i ryggen och det vill jag inte…

    Kram Pys

  5. Tjena! Här var det ju värsta sjukhusserien idag ju! Och så lite ”Kärlek på lasarett” där på slutet!
    Men oj oj oj så mycket pinaler och slangar och apparater och vätskor och grejer!!!
    Jag slänger upp min tumme jag med och säger!
    Jag tror att ju fler tummar upp, desto mer fattar de små elakingarna att de inte har i dig att göra!
    Kram! Försök nu sova gott inatt!

    Ja.. det var tre mediciner bara i förebyggande.. innan själva cyton.. och då räknar jag inte med koksaltet.. för ska jag göra det så var det ännu mera sprutor och koksalt och stänga och öppna och ha sig…

    Kramar om dig också..
    Pys

  6. Tack för att du delar med dig… Tänker på dig.

    Ja.. jag har ju gjort det hela tiden.. så jag fortsätter oförtrutet i min skala…

    Kram Pys

  7. Har precis kommit hem från jobb, därför jag inte varit här innan. Härligt med din positiva attityd. Jag hoppas tavegylen och zantacen gör susen! Dessutom tycker jag du är ofantligt modig som vågar lägga upp första bilden. Jag har mina bröst kvar, men de ser ut som en välanvänd darttavla och jag tycker det är hemskt jobbigt att titta på dem. Men det är min egna känsla och den måste ja jobba med….

    Tänker på dig
    KRAAAAM starka du!

    Jag har svärtat lite… lite häng på vänster har jag ju.. men jag har ammat tre barn.. varvid den siste i 3,5 år innan han helt slutade.. *asg*

    Det är ju så man ser ut… utan bröst.. men jag hoppas att de flesta tittar på de där vita bandagen.. för det är ju dem det handlar om.. *asg*

    Kram I massor
    Pysis

  8. Glad att du har kämpar glöd! Du kommer att fixa detta det är jag övertygad om, men det är bara det att du har haft ditt! Det här är bara så otroligt … hittar inget bättre ord än onödigt. Men menar för jävligt, hemskt och ja dumt!

    Du skulle ha varit frisk nu. Du har haft din kamp, skulle inte behöva ha detta också.

    Kram!

    Klart jag kämpar.. jag har inte många andra alternativ…
    Nä.. jag kämpar på..och med bra stöttning av maken, sonen och alla kommentarer på bloggen så fixar jag mycket…

    Är dessutom mycket nyfiken på vem du är.. skicka ett mail till vem_e_vimsig@yahoo.com

    Kram Pys

  9. Vad modig du är som visar värsta utvikningsbilderna😉. Först undrade jag vad det där svarta var, haha! Hoppas du kommer att ha kvar smaken för kaffe. Syster min säger det att kaffesmaken förändras när man får denna medicin. Nu går allt åt rätt håll ska du se.❤

    Jag kan dricka kaffe.. det kunde jag när jag fick FECen också.. och det fick jag höra då också.. men kaffe har alltid gått bra…

    Ja.. här visar man allt..🙂

    Kram Pys

  10. Tummen upp för din härliga humor och för att du delar med dig.

    Kramar och tankar

    Ja.. jag ligger ju inte på latsidan direkt… för det kan man inte göra när man är sjuk….

    Kram Pysis

Kommentera

