Biverkningar och verkligheten

Idag har jag ont… jag vet inte om det är så att det är biverkningar av medicinen.. för jag har som kramp i magen.. inte trevligt alls…

Rätt som det är så hugger det till i hela magen… och sen tar det ett litet tag och så släpper allt… känns nästan som att ha rejäla sammandragningar.. men det är ju inte det..

Men om jag läser bipacksedeln som följer med min medicin så ser jag att buksmärtor är en del av det hela…

Så här kommer den.. i sin helhet.. håll tillgodo.. för det är en hel novell:

Eventuella biverkningar:

Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 av 10 användare):
Benmärgshämning, vilket leder till ett minskat antal blodceller, ofta med infektioner (huvudsakligen infektioner i urinvägarna och övre luftvägarna) som följd, och anemi (blodbrist).
Lättare överkänslighetsreaktioner såsom värmevallningar och hudutslag. Nervpåverkan i händer och/eller fötter (perifer neuropati), som karaktäriseras av myrkrypningar, bortdomning och/eller smärta. Lågt blodtryck. Blödningar. Illamående, kräkningar, diarré. Håravfall. Muskel- eller ledsmärta. Slemhinneinflammation.

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare):
Långsam hjärtrytm (puls). Övergående lättare nagel- och hudförändringar. Reaktioner vid injektionsstället (lokal svullnad, smära, rodnad, vävnadförhårdnad, ibland cellulit, förtjockning av huden, vävnadsdöd i huden)

Mindre vanliga (förekommer hos färre ön 1 av 100 användare):
Chocktillstånd till följd av blodförgiftning. Behandlingskrävande svåra överkänslighetsreaktioner  med blodtrycksfall, ansiktssvullnad, andnöd och nässelfeber. Frossa, ryggsmärtor, bröstsmärtor, snabb hjärtrytm, buksmärtor, smärtor i armar och ben, riklig svettning och högt blodtryck i samband med överkänslighetsreaktion. Allvarliga hjärtbesvär såsom hjärtmuskelförtvining, kammarflimmer eller upphörd impulsöverledning mellan hjärtats förmak och kammare. Svimmning. Hjärtinfarkt. Förhöjt blodtryck. Blodproppar, Inflammation i ven i samband med blodpropp. Förhöjd halt i blodet av bilirubin, en gul nedbryningssubstans av galla.

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare):
Minskat antal av en typ av vita blodkroppar (neutrofila granulocyter) med feber. Allvarlig allergiskt reaktion (anafylaktisk reaktion). Påverkan på nerver som styr musklerna, med muskelsvaghet i armar och ben som följd. Andnöd, vätskeansamling i lungorna, en speciell typ av lunginflammation (interstitiell pneumoin), lungfibros, blodpropp i lungorna, andningsproblem. Bukhinneinflammation.
Klåda, hudutslag/-rodnad. Kraftlöshet, sjukdomskänsla, feber, uttorkning. Lunginflammation, blodförgiftning. Vätskeansamling i hela kroppen (vätskesvullnad). Förhöjd nivå i blodet av kreatinin (en nedbrytningsprodukt av muskelvävnad). Tarmvred. Hål på tarmen. Inflammation i tjocktarmen, Inflammation i bukspottkörteln.

Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000 användare):
Akut leukemi (blodcancer) eller liknande tillstånd (myelodysplastiskt syndrom). Livshotande allergisk reaktion (anafylatisk chock). Aptitlöshet. Förvirringstillstånd. Påverkan på det s.k. autonoma nervsystemet (med tarmförlaming och blodtrysfall vid lägesförändring av kroppen), epileptiska anfall, kramper, påvekran på hjärnan, yrsel, huvudvärk, svårigheter att koordinera rörelserna. Synnervspåverkan och/eller synstörningar hos patienter som erhållit doser högre än de rekommenderade. Påverkan på hörsel- och balanssinnet. Hörselförlust, öronsusningar/-ringningar (tinnitus), yrsel. Flimmer i hjärtats förmak. Förhöjd slagfrekvens i hjärtats förmak. Chocktillstånd på grund av blodtrycksfall. Hosta. Inflammation i matstrupen. Förstoppning. Ansamling av vätska i buken. Vävnadsdöd i levern, påverkan på hjrnan p.g.a. sviktande leverfunktion. Allvarliga hudreaktioner med inflammation, såsom Stevens-Johnson syndrom eller epidermal nekrolys, hudinflammation med avflagnande hud, nässelfeber, nagelupplösning ( man bör skydda händer och fötter mor solbelysning under behandlingstiden).

Så.. det var hela den nakna sanningen om de biverkningar som cyton kan ge…

Får se hur mycket jag får av det här…

Jag hoppas att det inte ska bli så mycket.. för jag vill ju njuta av sommaren också.. och inte bara ligga som en totalt utslagen hjälte medan andra far runt och har kul…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

7 svar

  1. Ja du….”ont ska med ont fördrivas ”heter det ju….och det här kan nog inte tumöruslingarna överleva!!
    Synd bara att DU oxå får lida för det.
    Hoppas du snart mår bättre….kram

    Ja.. och det har blivit bättre.. lite kramp har jag.. men det kommer inte lika ofta nu när jag är uppe och tassar små rundor..

    Tumöruslingarna ska inte få överleva.. inte i min kropp i alla fall…

    Kram Pys som mår bättre av en go kommentar..

  2. Hej Pysan.
    Har följt dig från förra gången men aldrig kommenterat tidigare.Tänkte det var på tiden då jag har dig i tankarna och önskar dig allt gott och att allt skall bli till det bättre.Du verkar vara en riktig fajter,det kan inte vara lätt.
    Många varma tankar från en medmänniska.

    Välkommen får jag då säga till dig..

    Jag försöker att ge de där knölarna en fajt..och ofta funkar det.. men ibland glider man ner mellan molnen och hamnar nere i den där brunnen.. men då är det bara att försöka ta sig upp igen..

    Kram Pys

  3. Tröstekram!

    Kram tillbaka.. en mjuk sån.. har lite ont
    Kram Pys

  4. ”Vi hänger i livets lyckoballong
    som om den var självklar och ingen favör,
    och först när ballongen en dag säger tjong
    förstår vi att den är skör”

    Visst är det så. Kram på dig!

    Ja.. jag har ju den där brunnen.. men jag har vänner som fångar mig innan jag kommer för djupt ner och vidrör den där geggan som är längst ner i en brunn..

    Jag har skrivit om hålet.. det där ofattbara hålet.. och här finns länken.

    Kram på dig
    Pys

  5. Kära Pys!
    Hoppas du mår lite bättre ikväll.
    Jag tittar förbi som hastigast och säger som vi brukar göra på helg-kvällarna:
    Skål ta mig faan!!! Och fy fan för de där små otäckingarna!!!!!!
    KRAM!!!!!

    Skål ta mig fan!!!!! På dig själver…

    Jag har lite muskelkramp… men har min lilla teori om vad det är…

    Dessutom börjar cytosmaken dyka upp i munnen på mig.. och kliet i hårbotten..

    Kram Pys

  6. Gör ont att läsa att du har ont och se allt du måste gå igenom. När man har hälsan är det så lätt att glömma bort hur enkelt det är trots allt att möta och mota bort problem. /Rosa

    Jag är glad att jag har en kropp att ha ont i..
    Smärtan gör mig ödmjuk.. ja jag har ont.. men det kommer att bli bättre.. står jag bara ut idag så blir det bättre i morgon.. för det kan inte bli värre än vad det är idag… eller så blir det samma…

    Kram Pys

  7. Ja det är förjäkligt att det är såna biverkningar…man baxnar när man läser bipacksedeln..
    På sonens medicin står det plötsligt dödsfall….då blir man rädd…

    Så länge man känner smärta är man ju vid liv brukar jag resonera…och nu ska ju dina inneboende ut..släppa sitt grepp…

    Kramisar

    Ja.. bara det att jag får medicin mot en cancer och kan få en annan.. det är rätt så skrämmande det också..

    Kram Pys

Kommentera

