Tron kan försätta berg

Det finns en blogg.. en blogg om att vara kristen..

Om detta säger jag ingenting.. de som är kristna får gärna skriva hur många bloggar de vill… men när det går till överdrift… när det inte blir sant.. då blir man rädd…

Jag är rädd för att den här lilla killen i det här inlägget inte får adekvat behandling.. Utan att alla sätter sin tillit till någon högre makt.. men om den högre makten inte lyssnar och den lille pojken dör.. vems är då felet? Är det pojken som syndat eller är det något annat som man kan skylla på.. att den högre makten ville ha ”hem” honom?

Får pojken behandling? Om han inte får det.. då är det nästan så att det går under misshandel… ingen ska behöva lida för att det finns människor runt om en som inte förstår bättre…

Eller den här.. Samma blogg.. och samma högre makt…

Jag vet att när jag först fick cancer.. 2006 så vet jag att det hölls förbön för mig.. och inte hjälpte det… Det var människor som tror på just den kraften.. men jag kan inte tro på den makten.. för det är just det.. en makt.. en makt som ska få människan att bli liten.. att den ska följa de som tycker att de kan bestämma när den högre makten har annat för sig..
Så de där människorna som ser sig vara lite mer värdiga bestämmer att så här och så här ska man leva.. annars är man inte värdig.. annars tror man inte.. då syndar man…

Händer det något.. så kan de där människorna som tycker att de är värda lite mer kan säga att se nu.. nu hände den där olyckan för att h*n inte trodde på den där högre makten.. men människan som satt vid sidan om överlevde för att h*n tror på makten.. Det är rädsla.. man vågar inte gå emot.. för man vågar inte.. man vet inte…

Kom inte och säg att någon Gud har botat någon från cancer.. Jag vill i så fall ha mycket klara bevis.. och det ska inte vara från andra.. utan från personen som verkligen blivit frisk… utan någon form av behandling…

För om nu det är så många barn som dör av cancer.. varför räddar då inte makten barnen först.. i stället för vi vuxna.. eller är det för att den makten är så självisk att den vill ha alla barn och unga omkring sig… ??

Nää.. att det är en högre makt som botar svåra sjukdomar finns inte…

Däremot behandling.. ett jävlar anamma och en tro på att jag fixar det här med människor omkring mig och vettiga och underbar sjukvårdspersonal som vet vad de pratar om…

Se även detta som Eva hittade.. finns också ytterligare en nere bland kommentarerna..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

17 svar

  1. Enig!

    Kram

  2. Tron kan visserligen försätta berg men det finns gränser! Jag blir mörkrädd när jag läser sådant…

    Mörkrädd är jag också.. men de ska ut i ljuset..

    Kram Pys

  3. Jag hittade det här när jag googlade lite

    http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=2786&artikel=2771009

    Tack för länken Eva

    Hälsa maken!

    Kram Pys

  4. Och det här:

    http://www.dagen.se/blogg/emanuel/2009/04/ett-pr-trick-pa-bekostnad-av-kd-och-kristna

    Lyckligtvis verkar det ju inte som om den bloggen är ”på riktigt”.

    Eva.. även om den inte är på riktigt så finns det faktiskt så här religiösa människor som tror så här mycket.. att om man tror tillräckligt så blir man botad utan sjukvård..

    Det är ju det som gör en mörkrädd.. och att människan skulle leva samtidigt med dinosaurierna.. skrattretande…

    Kram Pys

  5. Man blir mörkrädd! Väntar just nu besked på om jag har bröstcancer eller ej….

    Ja.. glad att jag har en lampa som lyser… 🙂

    Varför tror du att du har bröstcancer? Något som talar för det eller?

    Håller tummarna för att det inte är så.. annars så har du en blogg här att ösa kunskap ur…

    Kram Pys

  6. Stor knöl. Mammografi, ultraljud, biopsi i förra veckan. Väntar på svar nu. Har följt din blogg till och från ganska länge. Tack för en fantastiskt fin blogg!
    Kram Barbro

    Tänker på dig.. ska du veta.. men även om det är cancer så är inte livet slut.. det börjar något nytt… och jag har en jättebra länk till dig om det är så att det är det…

    Är det cancer så skriv ett mail till vem_e_vimsig@yahoo.com så ska jag ge dig länken..

    Tack för fina ord om min blogg…
    Kram Pys

  7. Tack snälla! Har sparat ner adressen! /Barbro

    Kram i massor
    Pys

  8. Jag tror på ngn sorts Gud…men vad hemskt om H*n skulle sitta och välja ut vilka som ska överleva sina sjukdomar…och vilka som ska duka under!
    Det tror jag inte ett dyft på…..dessutom ska H*n ju inte göra skillnad på syndare och icke-syndare enligt Bibeln, så det stämmer helt enkelt inte hur man än resonerar!
    Det är så lätt för vissa troende att slå sig för bröstet och tro, att de är immuna mot sjukdomar och elände för att de tror på Gud….och att de som inte tror, ja de rår alltså för sina sjukdomar själva då???
    Man blir mörkrädd…..
    Kram

    Jag har inget emot dem som är kristna.. absolut inte.. men en sån här kristen som skriver på det sättet som hon skriver i sin blogg.. det kan göra mig mörkrädd.. och att det faktiskt finns så kristna som försöker få över sin religion på andra omkring dem…

    Och sen att det bara finns en religion som är rätt.. aldrig.. låt alla få tro på det dem vill…

    Kram i massor
    Pys

  9. Aha, så det skulle vara fejk? Grejen är att det faktiskt är skrämmande trovärdigt gjort, förutom att ingen skulle skriva det som öppen kristdemokrat. Men den inställningen är ju inte helt ovanlig i vissa kretsar, tyvärr.

    Själv vill jag gärna tänka på sånt som förbön och liknande som en psykologisk grej, typ placebo. Det kan göra att man får lite mer energi och kämpaglöd på sin höjd, men att det påverkar en kroppslig sjukdom är jag väldigt tveksam till.

    Det är ju det som gör mig mörkrädd.. att det faktiskt finns såna religiösa så som är skrivet i denna bloggen… och om man läser den där cancerinlägget så är det så att hon länkar till någon som enligt den som skrivit det blev frisk från sin cancer…

    Då är alla underbara kommentarer som förbön för mig.. 🙂
    För det och jävlar anamma är ju det som gör att jag orkar fortsätta…

    Men jag behöver även sjukvården.. för min kropp fixar inte att ta bort knölarna…

    Kram Pys


  10. HÄLSAN ÄR EJ ALLT – MEN UTAN HÄLSAN SAKNAR ALLT ANNAT BETYDELSE

    Nä.. men hade man mått lite bättre så hade livet varit lite roligare att leva..
    Kram Pys

  11. …var och en blir salig på sin tro…
    MEN, allt som blir till besatthet, fanatism etc. är dödligt för kropp och själ!
    Du är så levande Pysan; intelligent, intellektuell och allt kryddat med spetsfundig humor!
    Jag har aldrig träffat dig men en sak är säker: Jag gillar dig skarpt!
    Kramizar!

    Ja.. men den här besattheten.. den finns ju.. Se bara på att vissa inte får ta emot blod av andra..

    Tackar för orden om mig.. *rodnar*

    Kram Pys

  12. Även om den bloggen var en fejk, så finns det ju de som försöker att tro på en högre makt som ska hela dem. Och om det inte hjälper så är det inte tron som är tillräckligt stark…så lätt att skylla på. Det är ju inte rättvist att någon får dåligt samvete för att man är sjuk eller inte blir bra. Även om läkarvetenskapen inte alltid är fullkomlig så är det bättre än böner…
    Tycker jag. Kram och god natt 🙂

    Ja.. det är ju det jag blir mörkrädd över.. och är det då ett barn så kan det bli så att barnet inte får behandling.. för man måste ju tro…
    Det finns såna här… och det är ju det som är skrämmande…

    Kram Pys

  13. Var inte orolig Pys. Bloggen är fejk och driver ju med just personer som hävdar att bla. cancer kan botas av gud eller att homosexualitet är en sjukdom osv. Kram Niklas

    Även om just den här bloggen är en fejk.. så är det så att det faktiskt finns såna här religiösa människor.. som faktiskt inte tror på läkarvetenskapen.. utan man kan inte bli frisk om man inte tror…

    Religioner är ett skit…
    En tro är helt ok.. om man håller den för sig själv..

    Kram Pys

  14. Jag gick ur kyrkan för några år sedan, skulle det vara därför som jag blev sjuk?????
    Kran Ewa

    Inte enligt mig.. men enligt bloggInger så var det nog därför.. 🙂

    Ha nu inte dåligt samvete… det är din kropp som blev sjuk.. inte din själ.. och då kan du ju tänka dig om mig…
    Först blir jag sjuk i cancer.. sen försvinner den och allt är grönt och glada skogar.. och så får jag tillbaka den i ryggen…
    Då kan du tänka dig hur syndigt jag har levt… *asg*

  15. Ska såklart vara kram och inte kran…

    Kramen kommer här då..
    Kram Pys

  16. Nog tror jag på Gud…har en egen liten kyrka hemma.
    Annars så går jag inte i kyrkan.

    Jag hoppas verkligen att pojkstackarn med leukemi får behandling…om han inte får det utan man ska tro att han blir botad på annat vis så är det helt vanvettigt.

    Kram

    Tydligen är bloggen en fejk.. även om den är det så finns det ju faktiskt sådana här religiösa fanatiker som gör livet svårt för människor..

    Ta emot blod t.ex. är ju inte godkänt hos en del.. och ändå värnar de om livet?

    Jag förstår att du är jättenöjd med din religion..fortsätt du med den och må gött…

    KRam Pys

  17. Ja jag vet att Jehovas vittnen har det där med blod…jag har diskuterat det med dom.

    Jag som fått blod är ju väldigt glad att jag lever 😉

    Kram

    Ja.. och det gäller ju även barnen hos Jehovas.. men nu är det väl lite mer ok för barn..

    Jag har också fått blod.. och är också glad att jag lever…

    Kram Pys

Kommentera

