Cyto och Pamidronatdinatrium

Har varit till sjukhuset och fått cyton och så det där nya: Pamidronatdinatrium

Cyton vet ni ju hur det är med den… och den nya medicinen är för att stärka mitt skelett.. det är alltså ingen cytostatika utan helt och hållet en medicin för att göra livet mer behagligt… Gruppen läkemedel den tillhör har ett roligt namn, den heter bisfosfonater… det låter kul när man säger det fort och snabbt…

Jag får väl säga pamidronat så jag lär mig vad det heter…

Det tar 1½ timme för detta att gå in.. så först en timme med cyton.. och så omkopplingar och så in med den här i en och en halv timme… snacka om att jag är glad att jag har fått flytta från torsdag till onsdag…

Så i fortsättningen så ska jag få behandling onsdagar… hurra…

Naturligtvis så är det ju en bra sak för min kropp.. och alla bra saker gör att man får biverkningar.. så också med denna… här kommer de.. och det är inte så mycket.. och Fass skriver jag av ifall det händer något…

  • Det vanligaste är influensaliknande symtom och svag feber de första 48 timmarna efter att man fått behandling…
  • Ibland trötthet, sjukdomskänsla, rodnad eller svullnad..
  • Illamående, kräkningar och huvudvärk
  • Ögonirritaion

Så nu ska jag vara observant på detta också… Dessutom är det ju så mycket om svin och influensa och jag vet inte vad… så är de det jag ska kolla efter.. fast jag är glad att slippa leta efter svinen.. och bara jag rör mig och det känns konstigt så är det nog en liten biverkning…. för det är inte lite biverkningar som jag kan drabbas av….

Önskar er alla en trevlig Valborg och en fin första Maj..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 svar

  1. Man kan ju undra vem som sitter och hittar på dessa konstiga namn på mediciner…
    Influensaliknande symtom…hm…Hur ska man skilja dessa från den RIKTIGA influensan?
    Hoppas du kan njuta lite av det fina vädret.
    Kram på dig! Från ett vårgrönt och vårvarmt Karlstad

    Jag vet.. börjar jag att grymta så är det svininfluensan.. annars så är det biverkningar.. och än har jag varken grisat ner när jag har ätit eller grymtat…:-)

    Gått en 1 maj promenad… och det är så skönt..

    Kram Pys

  2. Ha en så skön valborg och första maj du kan.
    Kram Åsa.

    Detsamma

    Kram Pys

  3. Valborgskramar kommer här från mig, tänker på dig. Fortsätt med din goa, positiva inställning tjejen!

    // Christel

    Kram till dig också..
    Ja, här villar inga sura miner.. och jag har en liten överraskning på gång…

    Kram Pys

  4. Trevlig valborg Pys!
    Kämpa på tjejen, Håller tummarna för dig.
    Kram Anna

    Jag hade jättetrevligt igår… och jag hoppas att du också hade en skön Valborgsmäss..

    Kram Pys

  5. Trevlig Valborg på dig, tuffing!

    Detsamma vännen.. och en skön 1 maj…

    Må solen lysa på oss alla…
    Kram PYs

  6. Kramar från mig till DIG!
    Tänkte på dig idag, då yngste sonen och jag gick långrunda i skogen.
    Liljekonvaljer och blåbärsris, skogsvioler, vitsippor och blommande harmynta: näring för själen!
    Var hittar du sinnesfrid?

    Att sitta vid kanalen och fiska.. det är så skönt så… det är balsam för själen..
    Kunna kliva upp ur sängen..
    Vakna på morgonen… att jag faktiskt lever… det är ro…
    Skogen och kanalen är underbara..
    Och så familjen..
    Kram Pys

  7. Jag läser också om svinflunsan….det vore snöpligt om man överlevt svår sjukdom och flunsan tar ens liv…ja jösses man vet aldrig.

    Hemsk sak det där ..usch

    Kram

    Jag fick veta av cytosyrran igår att de får veta sånt först… för jag är ju i den där gruppen som ska få all tänkbar behandling ifall något händer…

    Så jag rapporterar här i så fall.. om något händer.. 🙂

    Kram Pys

  8. Rabies, galna-ko-sjukan, fågelinfluensa och nu svininfluensa!!! Så mycket märkligheter!! Vad blir det nästa gång!

    Oj Pys vad mycket du får stå ut med, och så flytt mitt i alltihop!! Hoppas verkligen du tar dig tid att sitta ner i bland och ta en kopp kaffe i solen och lyssna på fågelkvitter!

    Kram på Första Maj!!!

    Du får inte glömma den där elefantsjukan..

    Tog lite vin igår.. jag har tid.. eller så tar jag mig tid.. och nu flyttas det sista.. varvid min dator flyttas.. den står uppställd idag.. men vi tar det sista nu.. och då åker den också… så vi får se när jag har tid att återkomma.. *gråter stora tårar och snyftar högljutt*

    Kram Pys

Kommentera

