Att inte media lär sig

Läser om Klas.. i aftonbladet…

Och återigen så skriver de CELLGIFTER

Ska man skriva ut att personen behandlas för cancer så ska man använda den rätta formen.. Det heter CYTOSTATIKA… och ska man förklara vad det är så är det CELLHÄMMARE och inget annat..

Det ordet ni använder (det första som står med fet text i mitt inlägg) kommer ni aldrig mer att se i min blogg.. det ordet är förfärligt…
Det är inte gift för oss som behandlas för cancer.. det är skillnaden mellan livet och döden.. och kom då förfan inte och kalla det för gift.. för det är inte gift.. det är behandling….

Jag blir så arg och förbannad när jag läser detta ordet.. och det står hela tiden.. om ni börjar att lära er det rätta ordet som är cytostatika så kommer snart det där förhatliga ordet vara borta ur vår vokabulär…

Det gäller helst ni som skriver kommentarer också.. jag vill helst inte se ordet…
Cyto går alldeles utmärkt att skriva..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

7 svar

  1. Heja Pysan!
    Bra skrivet!
    Kram
    /Barbro

    Ja.. det är ju så…

    Kram Pys

  2. Ja, jag håller med om att vissa ord är missvisande och ger människor en skev bild av saker och ting. Som just det där med giftet, som faktiskt till och med min mamma trodde på ändå fram tills nyligen. Hade önskat att någon förklarat för henne, samtidigt förstår jag att hon ”blockerat” det hon inte ville höra/veta.

    Ja.. tänk så många som mår dåligt för att de tror att det är gift de får.. för det är det ju inte.. och hur många tårar hade man kunnat spara om människor bara säger rätt…

    Kram Pys

  3. Håller fullständigt med. Har aldrig sagt cellg**t, till vuxna har jag sagt cyto och till barn medicin, vilket det faktiskt är!
    Lite roligt var det när jag fick cyto, min man fick klippa mitt hår kort (alltså stubba) innan jag tappade det. Och min dotters lekkamrat (som var fem år då) kunde inte fatta att jag lät HONOM klippa mig så kort ,jag hade axellångt hår innan. Att jag sedan tappade håret p.g.a. medicinen det accepterade hon fullt ut, men att HAN hade klippt mig det var det värsta. Visst är det festligt med vad ungar uppfattar och tycker.

    kramar och ha en trevlig helg!

    //Effie

    Denna gången var det maken som gjorde det.. första gången var jag hos frisören.. för jag ville se rakningen… i spegel…
    En rolig grej som jag gjorde var att när jag hade hämtat min första peruk och kom för att hämta sonen på dagis.. så kom en barn och tittade på mig.. varvid jag sa att jag kan trolla… kan du sa barnet.. klart jag kan sa jag och tog tag i peruken och så sa jag hokus pokus och drog av den.. och gissa vad barnet tappade hakan…. då kom sonen och sa att min mamma får så stark medicin att hon tappar sitt hår…. och så fick alla barnen känna… och prova peruken… och så var det inget mer med det…

    Kram Pys

  4. Helt rätt Pysan, håller med dig fullständigt!
    Kramar Christel

    Ja.. jag funderar helt klart på att snart skriva en debattartikel till Aftonbladet om missvisande ord…

    Kram Pys

  5. Det är precis det förhatliga ordet…cell……som sköterskan och läkaren på sjukhuset använde när dom förklarade för dottern som då har MS..att hon ska få en låg dos.

    Kram

    Ja.. och hur mår man av det?? För det är ju så att det där ordet är förknippat med cancer.. och cancer är förknippat med död!

    Kram i massor..
    Pys

  6. Jag kan ju säga att dottern blev allt annat än glad..oxh dom berättade också för henne att hjärtat noggrant måste undersökas och prover kollas…det KAN också komma svåra biverkningar. Jag tror banne mig dom tog upp så mycket negativt att flickstackarn blev chockad och undrar om hon verkligen ska ta detta.
    Hon har nog svårt att tampas med sin sjukdom som är väldigt aktiv just nu…så himla tragiskt..

    Kramisar

    Jag kan förstå dottern.. synd att man inte får slå på läkare… 🙂
    Klart det blir biverkningar av cyto.. det ser man ju bara på mitt nattduksbord.. 🙂
    Hoppas att hon är bättre i sin MS nu.. och att cyton kan hålla sjukdomen stången så att hon kan leva ett värdefullt liv…

    Kram Pys

  7. MEN KAN MAN INTE TÄNKA ATT DET ÄR ETT GIFT FÖR CELLEN? Naturligtvis heter det ju cytostatika men kärt barn har ju många namn.

    Jo, visst är det ett gift..men det är också ett gift som går i mitt blod och ger sig på mitt blod, mina hårceller, mina hudceller och mina slemhinneceller…
    Att det även tar cancercellerna är bra… men det är inte ett gift för mig.. om jag tänker att det är gift som jag får i mig så mår jag fan så mycket sämre.. det är BEHANDLING… Dessutom är det INTE ett kärt barn.. fråga alla som någon gång har fått cyto…
    Sen vill jag inte att man skriker åt mig på min blogg.. respektera att inte använda stora bokstäver (skriker på nätspråk).. fortsätter det med stora bokstäver så kommer kommentaren att tas bort utan förklaring…
    Kram Pys…

Kommentera

