Media och GIFTER..

Det började göra ont i ryggen.. för Klas del var det myelom.. för min del var det metastaser..

Klas Ingesson: Nu väntar hårt arbete och jäklar anamma

Ja.. det är ju det jag alltid har sagt: Jävla knöl.. jävla sjukdom.. jävlar anamma…

Så är de det jag skrev innan.. det där med det där förhatliga ordet..

Expressen:

Sjukdomen är kronisk och behandlas vanligen med kortison, cellgifter och benmärgstransplantation

När till och med de citerar professorer så nämner de ordet:

Professor Lewensohn berättar att behandlingen är påfrestande, men inte mer påfrestande än någon annan cancerform som behandlas med strålning eller cellgifter.

Svenska Dagbladet är inte bättre:

Myelom är en kronisk sjukdom. Den behandlas vanligen med steroider, cellgifter och stamcellstransplantation.

Och vad säger då DN.. jo följande:

Myelom är en kronisk sjukdom. Den behandlas vanligen med steroider, cellgifter och stamcellstransplantation.

Samma mening finns också att läsa på Sydsvenskan.. som även kallar sig snällposten.. vilket jag inte kan förstå.. för snäll mot cancerpatienter är den inte..

Hur är det då med min födelseort och tidningen som finns där.. är de bättre tro? Nejdå, samma mening som i de andra blaskorna..

Rättvist? Det kan man inte säga om cancer.. cancer drabbar en.. men ordet rättvist kan man inte säga om sjukdomar…
Är det orättvist att vissa drabbas och är det rättvist att den och den drabbas.. är det någon form av Guds tänkande som ligger bakom detta tänkandet att det är orättvist att vissa drabbas av sjukdomar och inte andra??

Ser plötsligt något som hänt i medierna.. något smått.. som smugit sig in…

Jag läser i Medikon, ett alldeles nytt svenskt medicinskt lexikon:
”Sjukdomsförloppet kan bromsas genom behandling med cellhämmare, kortisonpreparat och strålning. Läkemedlet bortezomib (Velcade®) som stör tumörcellernas proteinomsättning kan ha mycket god tumörhämmande effekt. Talidomid och besläktade medel har också visat sig ha tumörhämmande verkan och används i vissa fall. Benmärgstransplantation är en ytterligare möjlighet. Prognosen är ogynnsam med en femårsöverlevnad på 30–40 procent.”

Kolla.. en sak till… som står i Expressen.. skrivet av en kvinna.. kan det vara därför…?

Sen slår man ut alla cancerceller med cytostatika, ibland också med strålning.

Här kan du själv hjälpa Klas och alla andra som sitter i cancerhelvetet… för vi är många.. många fler än vad vi tror.. och även barnen drabbas… för det syns inte alltid.. på att man har cancer…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

5 svar

  1. Rättvisa går inte att blanda in i sjukdomar eller annat. Naturen är inte rättvis (och vad är rättvisa?) och människan är en naturvarelse (djur). Vi bara tänker lite mer på gott och ont…
    Men ibland låter ju många som bocken Bruse: Nej, ta inte mig…ta min bror (granne, etc.) istället! Inga sjukdomar är väl trevliga och i synnerhet inte cancer, men naturen är svår att hejda.
    Tror Jag.

    Nä.. och därför tycker jag inte att man ska skriva det heller.. speciellt inte när man skriver i tidningar..

    Det är naturen som står bakom.. och det är bara att finna sig i att försöka bekämpa i alla fall sjukdomar..

    Kram Pys

  2. Nej, det ska Gudarna veta att sjukdomar inte drabbar ”rättvist”….vem skulle isf få tex cancer eller ALS??
    Precis som allt annat i naturen drabbar det slumpmässigt och det gäller bara att kämpa på.
    Själv har jag inte cancer, men flera andra sjukdomar (ej akut dödliga, men kanske på sikt)…och det hjälper ju inte att fråga sig ”varför?”
    Sen angående ordet ”cellg’****r (respekterar att du inte vill se ordet) så tycker inte jag att det är så illa…det dödar ju faktiskt celler….cancerceller…men ni som drabbats kanske tänker annorlunda….man kunde ju tex lägga till ”cancer” framför ordet då…..
    Ha nu en underbar fredadagskväll …kram Ia

    Nä.. och inte är det orättvist heller..
    Nä.. cell**** hämmar cellerna.. de dödar dem inte.. de hämmar tillväxten av cellen.. så det är alltså helt missvisande redan från början… Det är därför jag blir så förbannad… Det dödar inga celler.. det hämmar dem…

    Ha en underbara fredag själv.. så hörs vi…
    Kram i massor Pys

  3. Hahaha…ja det är bra Pys att du tar upp detta…med.*****ordet..törs inte nämna det en gång till på denna blogg 😉

    Näe man kan inte säga rättvist när det kommer till sjukdomar…
    Jag har faktiskt aldrig tänkt att det skulle ha varit orättvist att just jag drabbades av cancer…..det är en jäkla sjukdom som även gjorde mig till en bättre människa trots eländet. Jag tar tillvara på livet numera, de sekunder, timmar och dagar jag får vara med…jag njuter i fulla drag även fast jag har mycket värk och problem med strålskador…men vad är väl det…jag lever ju.
    det svåra är att se mina barn kämpa med sina sjukdomar..och se hur dom lider…
    Sonen fick ju psykos efter en healingkurs….han kämpar så in i helvete varje dag bara för att kunna ta sig igenom vardagen. Han har aldrig varit våldsam utan är en så lugn och go kille. ..Han är inte ens 30..och hans tvillingbror har panikångest ..plus då dottern som har MS.

    Kramsiar i massor

    Så så.. så farlig är jag inte.. och glömmer du det är det inte hela världen.. jag blir inte sån att jag tar nattåget upp och säger dig ett par sanningens ord mellan fyra ögon.. 🙂

    Det är väl det att jag har råkat ut för det att många har tyckt att det är orättvist att min cancer har spritt sig till skelettet.. men jag ser det inte så.. varför skulle det vara orättvist..
    Rättvist och orättvisor kan vi göra något för.. det är orättvist att barn svälter.. och att vi snart inte har några tigrar kvar vilt i vår värld.. för det kan vi göra något åt..

    Fast ni har råkat ut för så mycket.. så är det på något sätt en prövning.. och ni kommer att komma ur den betydligt starkare än ni var innan ni gick in i den…
    Man ser här.. jag har kronisk cancer, maken har IBS och panikångest attacker.. sonen har Noonan och yngsta dottern har sin asperger… men vi lever vidare..

    Och det är ju det sista som är viktigt.. vi lever.. och vi kan forma dagarna som vi vill.. själva…

    Kramen på dusan
    Pysan

  4. Du har rätt Pysan, det heter cytostatika. Jag själv använder ofta termen cellgifter, oftast utan att tänka på det. Men i och med att de är just så giftiga och farliga (vissa är så toxiska och celldödande att de förstör huden om man får en droppe på den). Sen att man mår så jävla dåligt efter en kur, förstärker bilden av ett gift, trots att det är något som är tänkt att rädda ens liv.

    Myelom är förresten en blodcancersjukdom, nära besläktad med lymfom (lymfkörtelcancer) och leukemi. Så behandlingarna för alla dessa tre är likartade (även om del olika cytostatika kombinationerna skiljer sig).

    Alla får ju lov att använda ordet som de tycker är bäst.. bara det att jag gillar ordet cyto bäst.. och hade då media börjat använda det så tror jag att det blir bättre i slutändan.. att det inte blir lika laddat varken med behandlingen (som är nog så tuff, utan att man behöver blanda in ordet gift) eller cancern i sig.. det blir liksom mer lättare att ta behandlingen och sjukdomen om man inte använder just ordet gift..

    De flesta cancrar är väl likartade..fast det finns de som är mer lika än andra.. som de du nämner… men det finns så många besläktade grejer med cancer.. som att det är cellerna i kroppen som får spel.. att de flesta kan ge metastaser och att det är tuffa behandlingar som man måste genomgå för att komma ut friskar på andra sidan..

    Hur är det med dig då? Går det bra med dina behandlingar..

    Kram Pys

  5. Jag tror att man använder ordet därför att gemene man upplever det som något som tar död på farliga celler, cancerceller.

    Förlorade en på tok för ung pappa i levercancer. Men ingen pratade liksom om sjukdomen eller behandlingar. Min mormor dog tidigt i bröstcancer så jag tror min mamma tappade all ork nångonstans på vägen just är det gällde att prata om det.

    Jag tycker du är fantstiskt som bloggar och jag tror det stärker många!

    Jag kan förstå hur du tänker.. men man kan också tänka så att det är något som tar död på individen.. fast det är själva sjukdomen som tar död på individen.. inte behandlingen.. och därför tycker jag inte att man ska säga gift..
    Det är behandling..

    Man måste prata om det.. likadant är det med döden.. man pratar inte om den.. men man måste… för att det inte ska bli en för stor sak av det.. och det man inte vet så mycket om skrämmer en.. och då ska man inte använda ord som är negativa.. så som ordet gift..

    Tack för orden om min blogg.. det blev jag glad över…
    Kram Pys

Kommentera

