Under tvång

måste vi kvinnor som drabbas av bröstcancer att göra detta:

tvingades operera bort bysten

Det är Magnus som är igång igen.. förra gången sa han något om att vår utstrålning satt i brösten..

Vi tvingas inte till någonting Magnus.. vad har vi att välja på? Ta bort bröstet eller dö… så vi tvingas inte

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 svar

  1. Hej Pysan.
    Skönt att höra att du är på G igen. När jag började med Betapred (12st) kunde jag inte somna på kvällen. Görpigg!!! Då ställde jag väckarklockan på 04.00 och tog dom och somnade om. Sen somnade jag så snällt på kvällen. Ingen mer som haft ont av att inte kunna somna?
    Fick cyto i torsdags (var 4:e vecka), så nu borde biverkningarna börja släppa.
    Krjamar
    Essge

    Jag fick ju fler betapred innan när jag fick FECen.. var tredje vecka.. och då tog man och trappade ner efter cyton.. 12, 10, 8, 6, 4 och 2.. och det gick jättebra.. för man tog dem på morgonen innan man gick upp…

    En del blir ju så där speedade av cortisonet.. jag har blivit det någon gång.. men inte alltid…

    Kram Pys

  2. En del val kan ses som enkla eller omöjliga. Jag tror enbart de som varit med om valen vet hur det är.

    Den stora skillnaden mellan att se att man gör ett val och att vara tvingad är snarast om man ser sig som ett offer eller en individ som själv bestämmer det man kan över sitt liv.

    Trevlig helg

    Jag ser mig inte som ett offer… för jag är inte tvingad.. jag tog bort mitt bröst för att bli frisk.. men nu blev det inte riktigt som läkaren och jag trodde.. utan att det spred sig…

    Han vet inte om hon har varit tvingad att göra detta.. och skriva så i media att en kvinna som drabbats av bröstcancer varit tvingad att ta bort sina bröst.. vad säger det till andra kvinnor?? Jo.. att man kan bli av med båda brösten om man känner en knöl…

    Eftersom jag faktisk har varit med om det så känner jag att jag med gott samvete kan blogga om detta…

    Trevlig helg på dig också Peter..
    Kram i massor Pysis..

  3. Min väninna tog bort hela bröstet för nån vecka sen. Hon kunde tagit bort en tårtbit. Sån tur hon ej gjorde det! Knölen hade växt från 16mm till 20 mm på nån vecka och var inkapslad.Hade den spruckit, hade hon varit tvungen få cyto. Men det som var skugga på mammografin var fullt av små ”cancerceller” utanför knölen. Hade hon ej tagit hela bröstet, hade hon varit tvungen till ny op direkt.
    En äldre kvinna född -36, tog bara tårtbit och åkte på ny op .
    Min väninna fattade ej, varför denna kvinna ej hade så ont. Det förstod hon, när de träffades vid återbesöket, och hon berättade om, att det fanns mer cancer. Svårt veta hur mkt man ska ta. Men man får själv bestämma.

    När det gällde mig var det antagligen hela bröstet eller så döden.. för min knöl satt i mitten av bröstet och en tårtbit hade inte gått….

    Kram Pys

  4. valet är utan tvekan att ta bort brösten…nog kan man vara utan dessa…det är inte dom som gör hela vår personlighet….
    En kille som resonerar såhär har inte förstått vad som betyder något i det stora hela…nämligen LIVET.

    Kram

    Jag känner mig inte tvingad till något.. men det verkar som att vi kvinnor är det av sjukvården.. ifall vi får bröstcancer så är vi tvingade att ta bort våra bröst.. och det är så konstigt att vår utstrålning ändå fungerar utan brösten.. 🙂

    Nä.. det är ju så.. och den där Magnus har jag inte mycket för….
    Kram Pys

Kommentera

